فرصت ايروان

فرصت ايروان

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۰۰:۵۳:۴۴
|
کد خبر: ۳۲۱۵۳۵

مجمع اقتصادي اتحاديه اوراسيا روزهاي نهم و دهم مهر ماه سال جاري در ايروان پايتخت ارمنستان برگزار مي‌شود و فرصتي مناسب براي استفاده عملي در ميدان اقتصاد براي كشور فراهم شده است.

هرويك ياريجانيان

مجمع اقتصادي اتحاديه اوراسيا روزهاي نهم و دهم مهر ماه سال جاري در ايروان پايتخت ارمنستان برگزار مي‌شود و فرصتي مناسب براي استفاده عملي در ميدان اقتصاد براي كشور فراهم شده است. دولت چهاردهم نيز مي‌تواند در اين آوردگاه خودي نشان دهد و از بذري كه طي نزديك به دو ماه گذشته در ديدارها و ملاقات‌هاي مختلف در پاستور و سعدآباد و نيويورك كاشته، اولين محصولش را بچيند. تا به امروز مشخص شده است كه معاون اول رييس‌جمهور، وزير صنعت، معدن و تجارت و رييس سازمان توسعه تجارت در اين رويداد حاضر مي‌شوند و به ايروان خواهند آمد. نشست بزرگ تجاري ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا نيز در حاشيه اين رويداد برپا خواهد شد و بخش خصوصي نيز در اين رويداد نقش‌آفريني مي‌كند. اتاق مشترك ايران و ارمنستان و اتاق بازرگاني تهران نيز هياتي تجاري به سرپرستي محمود نجفي عرب به اين رويداد اعزام مي‌كنند تا نمايندگان بخش خصوصي كشور نيز پشتيبان دولت و بازوي اجرايي آنها براي پيشبرد توافق‌هاي احتمالي باشند. آنچه اهميت اجلاس ايروان را دوچندان مي‌كند، امكان بالاي بهره‌برداري از اين فرصت اقتصادي نسبت به ساير معاهدات و توافق‌هاي اقتصادي انگشت‌شمار ديگري است كه ايران در آنها حضور دارد. قرار گرفتن اقتصاد ايران در منگنه تحريم در هفت سال اخير، اغلب فرصت‌هاي توسعه روابط اقتصادي بين‌المللي را از ما گرفته و تعاملات ما نسبت به گذشته بسيار محدود شده است.

در عين حال موفقيت‌هاي چون تفاهمنامه‌هاي اقتصادي بلندمدت با چين و روسيه يا عضويت در بريكس و شانگهاي نيز به دست آمد. تفاهم‌هاي بلندمدت هنوز كار زيادي دارد تا به توافقنامه همكاري تبديل شود و عضويت در بريكس و شانگهاي اگرچه كامل محقق شده اما همچنان تا بهره‌برداري اقتصادي از اين معاهدات فاصله داريم. در اين بين به نظر مي‌رسد اتحاديه اوراسيا كه بررسي درخواست ايران براي عضويت ناظر در دستور كار آن قرار دارد، نزديك‌ترين فاصله ما به برداشتن گام‌هاي عملي است، چراكه به‌رغم عضو نبودن، حداقل توافقنامه تجارت ايران و اوراسيا بعد از سه سال مطالعه و مذاكره، دي ماه 1402 در 11 فصل با ضميمه فهرست كالايي به تصويب رسيد كه تعرفه حدود 87درصد كالاهاي مورد مبادله بين دو طرف را حذف مي‌كند. دولت چهاردهم دو ماه است كه كار خود را آغاز كرده و براي رفتن به راه شعارها و وعده‌هايي كه داده و مهم‌تر، انتظاراتي كه از دولت در جامعه شكل گرفته است، كار بسيار سختي در پيش دارد. با توجه به اينكه زودبازده‌ترين ثمره در بين اصلاحات اقتصادي را گشايش‌هاي تجارت خارجي دارد كه هم موجب ارزآوري با توسعه صادرات و هم باعث تامين بهتر كالا با تسهيل واردات مي‌شود، لازم و ضروري است كه تيم اقتصادي مسعود پزشكيان و شخص خود او تلاش كنند كه از اين فرصت پيش‌آمده بالاترين بهره‌برداري ممكن اقتصادي را بكنند و اين رويداد را به اصطلاح به چشم خريدار ببينند. همراهي و همگامي بخش خصوصي در اين رويداد نيز توان كارشناسي فرستادگان دولت را بالا مي‌برد و در صورت خواست و مطالبه آنها مي‌توان تصوير خوبي از همكاري دولت و بخش خصوصي به نمايش گذاشت. ايروان اولين فرصت جدي و ميدان عملي دولت چهاردهم براي استفاده است، اميدواريم بتوانيم در اين ميدان بهترين بازي خود را به نمايش بگذاريم و يك برد پرگل براي اقتصاد ايران ثبت كنيم.