بورس   در  يك  قدمي  صعود
«تعادل» روند بازار سهام را بررسي مي‌كند

بورس در يك قدمي صعود

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۰۱:۱۳:۳۵
|
کد خبر: ۳۲۱۵۵۲

بورس تهران بالاخره توانست ركورد بشکند. ارزش معاملات خرد اولين هفته مهر ماه ركورد معاملات دو ماه اخير را شكست و به نظر مي‌رسد كه اين روند در مهر ماه ادامه‌دار باشد و در اولين ماه پاييز شاهد روند مثبت معاملات بازار سهام باشيم.

بورس تهران بالاخره توانست ركورد بشکند. ارزش معاملات خرد اولين هفته مهر ماه ركورد معاملات دو ماه اخير را شكست و به نظر مي‌رسد كه اين روند در مهر ماه ادامه‌دار باشد و در اولين ماه پاييز شاهد روند مثبت معاملات بازار سهام باشيم.

به‌طور كلي از روز شروع به كار دولت جديد تا به امروز بازار سرمايه توانسته شرايط خوبي داشته و ارزش معاملات نيز روز به روز روبه افزايش است. ارزش معاملات از مهم‌ترين مولفه‌هاي بازار سهام به حساب مي‌آید و اگر اين ارزش افزايشي باشد مي‌توان گفت به مرور بازار سرمايه به ارزش واقعي خود باز مي‌گردد و از سوي ديگر ارزش دلاري بازار سهام نيز افزايش پيدا مي‌كند.

البته بايد به اين نكته نيز توجه داشت كه ارزش معاملات بازار سرمايه با وجود محدوديت دامنه نوسان رشد كرده است. بعد از ترور هنيه در تهران دامنه نوسان محدود و به يك درصد كاهش يافت. با فروكش كردن اين هيجانات، از روز ۲۷ مرداد، دامنه نوسان نمادهاي بورسي و فرابورسي به ۲ درصد و از روز ۱۷ شهريور به مثبت و منفي ۳ درصد تغيير كرد.

از سوي ديگر باتوجه به اعلام رييس سازمان بورس اين دامنه نوسان فعلا ادامه‌دار خواهد بود. حجت‌الله صيدي، رييس جديد سازمان بورس در آخرين روزهاي شهريور اعلام كرد كه تغيير دامنه نوسان كاري نيست كه به سرعت و با عجله انجام شود و بايد بررسي بيشتري صورت بگيرد. تغيير در بورس را نبايد شتابزده انجام داد و دامنه نوسان فعلا به همين شكل باقي مي‌ماند.

از سوي ديگر به عقيده كارشناسان موضوع دامنه نوسان يك تصميم‌گيري پوياست و به نظر مي‌رسد زماني كه دامنه نوسان محدود يا در شرايط متفاوت تغيير مي‌كند، كار صحيحي است. چراكه در هيچ جاي دنيا دامنه نوسان براي يك مدت طولاني در يك محدوده ثابت حفظ نمي‌شود و دامنه نوسان را در يك عدد خاص براي طولاني مدت به عنوان مرجع قرار نمي‌دهند. ما در يك منطقه كه تحولات و تكانه‌هاي سياسي در آن زياد است قرار گرفته‌ايم و حتي در يك سال اخير به علت چالش‌ها و بحران‌هاي سياسي در منطقه، اين موضوع تشديد شده است. كاهش دامنه نوسان از مواردي بود كه بايد صورت مي‌گرفت و معتقدم كه حتي تصميم كاهش دامنه نوسان با تاخير اتخاذ شد. براي مثال زماني كه در تهران شاهد ترور دبيركل سياسي حماس بوديم، بايد كاهش دامنه نوسان همان روز اعمال مي‌شد و تاخير در اعمال محدوديت دامنه نوسان باعث شد شاهد ريزش ۱۵ درصدي در برخي از سهام باشيم.

ندا كريمي، كارشناس بازار سرمايه نوشت: «در بازار جهاني بعد از كاهش نيم درصدي نرخ بهره فدرال رزرو و بسته اقتصادي چين شاهد افزايش قابل توجه قيمت كاموديتي‌ها از جمله فلزات گرانبها و رنگين بوديم. اين بسته شامل كاهش نرخ بهره، كاهش ذخاير اجباري بانك‌ها و حمايت از بازار مسكن است. همچنين برنامه‌اي براي تزريق ۱۱۳ ميليارد دلار نقدينگي به بازار سهام و راه‌اندازي صندوق تثبيت بازار در نظر گرفته شده است. قيمت طلا به بالاترين عدد در تاريخ خود يعني ۲۶۷۰ دلار در اونس رسيد. قيمت نفت برنت در اين هفته بعد از رشد ۴ درصدي دوباره به محدوده ۷۳.۵ دلار در بشكه افت كرد. قيمت مس با رشد ۵ درصدي هفتگي به مرز 10 هزار دلار در تن رسيد. قيمت روي، آلومينيوم و سرب هم با رشد همراه بود به نحوي كه روي ۳۰۰۵ دلار در تن، آلومينيوم ۲۵۳۰ دلار در تن و سرب ۲۰۸۸ دلار در تن در حال معامله است. در بازار داخل قيمت دلار آزاد بعد از تحولات لبنان افزايشي بود و به بيش از 60 هزار و 500 تومان رسيد. قيمت هر سكه امامي هم بعد ۴۶ ميليون تومان در حال معامله است و قيمت دلار نيما در ادامه رشد خزنده خود به بيش از ۴۶۵۰۰ تومان رسيد.» با توجه به اين عوامل به نظر مي‌رسد كه بازار سرمايه هفته آينده نيز شرايط مطلوبي را تجربه كند و شاهد رشد ارزش معاملات باشيم كه نتيجه آن رشد و توسعه بازار سرمايه است. به عقيده كارشناسان بورس در يك قدمي صعود قرار گرفته و به همين زودي‌ها شاهد تحولات عمده در بازار سهام خواهيم بود.

 

بورس از دريچه معاملات

بازار سهام اولين هفته مهر ماه را با يك روز معاملاتي كمتر و تعطيلي پشت سر گذاشت؛ اما با وجود اين شرايط توانست بازدهي نسبتا قابل قبولي را كسب كند؛ اما نكته قابل توجه اينجاست كه ميانگين ارزش معاملات بازار نيز تا حدود زيادي افزايش يافت.

شاخص كل بورس تهران روز چهارشنبه هفته ديگه 2 ميليون و 97 هزار واحدي بود و در پايان معاملات اين هفته نيز به رقم 2 ميليون و 155 هزار واحدي رسيد و در نهايت بازدهي 2.7 درصدي را كسب كرد. همچنين شاخص كل هم وزن چهارشنبه هفته ديگه روي عدد 676 هزار و 610 واحدي بود و در پايان معاملات اولين هفته مهر ماه به عدد 706 هزار و 998 واحدي رسيد و بازدهي 4.4 درصدي را كسب كرد. همچنين متوسط روزانه حجم معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌هاي سهامي به 12.206 ميليارد برگه سهم رسيد. شايان ذكر است اين رقم در روز پاياني به ارتفاع 13.2 ميليارد برگه سهم نيز رسيده بود. رشد حجم معاملات، ميانگين ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌هاي سهامي را نيز بالا برد؛ به‌طوري كه ميانگين هفتگي اين رقم از 5 هزار و 206 ميليارد تومان عبور كرده است.

 

بورس كالا در يك نگاه

آمار معاملات بازار فيزيكي بورس كالاي ايران نشان مي‌دهد در در اولين هفته مهرماه بالغ بر ۲.۵ ميليون تن انواع كالا و محصول به ارزش ۲۶.۳ هزار ميليارد تومان معامله شد همچنين ارزش معاملات ۱۰ شركت برتر به ۱۰.۳ هزار ميليارد تومان رسيد. برترين‌هاي بورس كالاي ايران در در اولين هفته مهرماه براساس ارزش فروش شركت‌ها در بازار فيزيكي به شرح زير است: ملي صنايع مس ايران با معامله ۵ هزار و ۹۰ تن سولفور موليبدن و انواع مس به ارزش ۲ هزار و ۱۲۳ميليارد تومان در رتبه نخست ايستاد. پالايش نفت بندرعباس با فروش ۷۰ هزار تن لوب كات و وكيوم باتوم به ارزش هزار و ۱۸۹ ميليارد تومان دوم شد. شركت معدني و صنعتي چادرملو با فروش ۱۹۲ هزار و ۹۰۰ تن آهن اسفنجي، شمش بلوم و كنسانتره سنگ آهن به ارزش هزار و ۱۲۲ ميليارد تومان سوم شد. شركت معدني و صنعتي گل گهر با فروش ۱۹۰ هزار تن كنسانتره و گندله سنگ آهن و ثبت ارزش هزار و ۲۶ ميليارد تومان چهارم شد. فولاد مباركه اصفهان با فروش ۲۵ هزار و ۷۰۰ تن تختال و ورق به ارزش ۹۵۱ ميليارد تومان در جايگاه پنجم ايستاد. مجتمع سرب و روي انگوران با فروش ۳۶ هزار و ۵۰۰ هزار تن خاك روي به ارزش ۹۴۹ ميليارد تومان رتبه ششم را به خود اختصاص داد. فولاد خوزستان با فروش ۴۶ هزار و ۱۰۰ تن آرگون، آهن اسفنجي، تختال و شمش بلوم به ارزش ۹۲۷ ميليارد تومان تومان هفتم شد.

جهان فولاد سيرجان با معامله ۴۰هزار تن آرگون، آهن اسفنجي، شمش بلوم و ميلگرد به ارزش ۸۱۵ ميليارد تومان هشتم شد. معدني و صنعتي گهر زمين ۱۳۰هزارتن كنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش ۶۷۱ ميليارد تومان فروخت و نهم شد. پتروشيمي تندگويان نيز با معامله ۱۲ هزار و ۶۹۰تن مواد پليمري به ارزش ۶۱۸ميليارد تومان دهم شد.