ركوردشكني  بازار  سهام

ركوردشكني بازار سهام

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۰۱:۱۴:۵۷
|
کد خبر: ۳۲۱۵۵۳

بورس تهران توانسته در دوره‌هاي مختلف در حوزه‌هاي مختلفي ركوردشكني كند و شرايط بهتري را براي سرمايه‌گذاران رقم بزند. براساس آخرين آمار ارائه شده از صندوق تثبيت بازار سرمايه، ارزش سهام خريداري شده (خريدهاي حمايتي) اين صندوق از ابتداي سال تا پايان شهريور ۱۴۰۳ رقمي حدود ۱۱.۷ همت بود.

بورس تهران توانسته در دوره‌هاي مختلف در حوزه‌هاي مختلفي ركوردشكني كند و شرايط بهتري را براي سرمايه‌گذاران رقم بزند. براساس آخرين آمار ارائه شده از صندوق تثبيت بازار سرمايه، ارزش سهام خريداري شده (خريدهاي حمايتي) اين صندوق از ابتداي سال تا پايان شهريور ۱۴۰۳ رقمي حدود ۱۱.۷ همت بود. همچنين گزارش مركز تحقيق و توسعه بورس اوراق بهادار تهران نشان مي‌دهد؛ تعداد سهامداران فعال در بازار سرمايه، در طول ۶ سال گذشته، يعني در بازه زماني سال ۱۳۹۷ تا دي ماه ۱۴۰۲، به ميزان ۴۱۳ درصد افزايش يافته است. نكته قابل توجه اينجاست كه چهارشنبه، بار ديگر ركورد «ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌هاي سهامي» شكسته شد، در اصل ركورد ۵۰ روزه معاملات خرد در بورس شكسته شد. آمارها نشان مي‌دهد؛ صندوق تثبيت بازار سرمايه در نيمه نخست امسال، با هدف ايفاي نقش خود براي حمايت از بازار سهام، بيشترين خريد را داشت. طبق اين آمار، ارزش سهام خريداري شده صندوق تثبيت بازار سرمايه از ابتداي سال تا پايان شهريور ماه ۱۴۰۳ رقمي معادل ۱۱۶.۷۰۳هزار ميليارد ريال (حدود ۱۱.۷ همت) بود. همچنين، ارزش سهام فروخته شده به صورت خرد و بلوكي توسط صندوق تثبيت بازار سرمايه از ابتداي سال ۱۴۰۳ تا پايان شهريور۱۴۰۳ به ترتيب رقمي معادل ۲.۳۹۲ و ۵۳.۸۷۵ ميليارد ريال بود.

با توجه به شرايط بازار در دوره مذكور، فروش صندوق تثبيت بازار سرمايه در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ رقمي معادل ۵۶ هزار و ۲۶۷ ميليارد ريال بود كه بالغ بر ۹۵ درصد از اين رقم، فروش بلوكي (۵۳هزار و ۸۷۵ ميليارد ريال‌) را در بر مي‌گيرد. براساس آخرين اطلاعات ارايه شده، منابع حاصل از فروش سهام، دوبارهد به گردونه حمايت از بازار سهام بازگشته و خروج منابع اتفاق نيفتاده، به عبارت ديگر صندوق تثبيت در كنار حمايت از بازار سرمايه كمك چشمگيري را نيز به نقدشوندگي بازار داشت. در مجموع از ابتداي سال ۱۴۰۳ تاكنون با ۱۱۲ روز معاملاتي در بازار سهام همراه بوديم كه از اين تعداد روزها، صندوق تثبيت بازار سرمايه ۷۶ روز (۶۸‌% از روزهاي كاري) به بازار ورود داشته و با معامله ۵۱۴ نماد و نيز ۱۹ صندوق سرمايه‌گذاري با درآمد ثابت به حمايت از بازار سهام پرداخت. صندوق تثبيت بازار سرمايه براي حمايت از بازار موظف به نگهداري بخشي از منابع خود به صورت دارايي‌هاي با نقدشوندگي بالا شامل گواهي سپرده بانكي و سرمايه‌گذاري در صندوق‌هاي با درآمد ثابت است اما با توجه به شرايط بازار، از منابع موجود در سپرده‌هاي بانكي كاسته و صرف خريد سهام شد. افزون بر اين، باتوجه به انتظار تغيير و بازنگري در سياست‌هاي كلان اقتصادي از جمله قيمت‌گذاري دستوري، نرخ بهره بانكي، نرخ خوراك صنايع پتروشيمي و پالايشي و هزينه‌هاي انرژي، چشم‌انداز بهتري در ۶ ماه دوم براي بازار سرمايه شكل گرفته و انتظار داريم وضعيت بهتري در بازار سرمايه داشته باشيم.

   رشد ۴۱۳ درصدي سهامداران فعال بورس
گزارش مركز تحقيق و توسعه بورس تهران با عنوان«آسيب‌شناسي روند صعود و نزول بازار سرمايه و متغيرهاي اثرگذار برآن» نشان مي‌دهد تعداد سهامداران فعال در بازار سرمايه در بازه زماني سال ۱۳۹۷ تا دي ماه ۱۴۰۲ به ميزان ۴۱۳ درصد افزايش يافته است. بر اساس اين گزارش، تعداد كل كدهاي سهامداري صادر شده در بازار سرمايه در پايان سال ۱۴۰۲ به حدود ۶۰ ميليون رسيده است. در اين ميان، تعداد كدهاي معاملاتي اشخاص حقيقي فعال در بازار سرمايه، در بازه زماني ياد شده، از حدود۷.۷ ميليون نفر به ۳۹.۵ميليون نفر رسيده است. همچنين، تعداد كدهاي غير فعال در دي ماه سال ۱۴۰۲ معادل ۲۰.۳ ميليون نفر بوده است. همچنين طبق داده‌هاي بورس اوراق بهادار تهران، تعداد كدهاي حقوقي فعال در بازار سرمايه ۱۵۷ هزار و ۲۳۲ كد برآورد شده و تعداد كدهاي صادر شده براي سرمايه‌گذاران خارجي هم ۳ هزار و ۷۱۲ كد گزارش شده است. داده‌هاي آماري مركز تحقيق و پژوهش بورس تهران نشان مي‌دهد، تعداد كدهاي اشخاص حقيقي فعال در بازار سرمايه در سال ۹۸، معادل ۸.۶ ميليون نفر، در سال ۹۹ برابر با ۱۰ ميليون نفر، در سال ۱۴۰۰ معادل ۳۶.۶ ميليون نفر و در سال ۱۴۰۱ برابر با ۳۷ ميليون نفر بوده است.
به نظر مي‌رسد، رشد كدهاي معاملاتي به دليل آغاز صدور كد معاملاتي براي مشمولان سهام عدالت در سال ۹۷ بوده اما تعداد كدهاي معاملاتي فعال در اين سال با رشد همراه نبوده است. براساس اين گزارش، رشد تعداد كدهاي معاملاتي پس از آزادسازي سهام عدالت  با رشد ۲۶۰  درصدي  روبه‌رو  بوده  است.

   ركوردشكني  ۵۰   روزه  معاملات   خرد
آمارهاي اداره نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار حاكي از آن است كه معاملات بورس از اواسط تير ماه، يعني بلافاصله پس از مشخص شدن نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري تغيير مسير داد و به دنبال خوش‌بيني‌هاي ايجاد شده تحت تاثير انتخاب مسعود پزشكيان به عنوان رييس‌جمهور منتخب تا حدودي نوسانات حاكم در روند معاملات بازار كاهش يافت.
شاخص بورس در تاريخ ۱۶ تير ماه با ۸۸ هزار واحد رشد به استقبال فرد پيروز انتخابات رفت و ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌هاي سهامي در اين تاريخ به رقمي حدود ۶ همت رسيد. همچنين در ادامه اين اتفاق سياسي رخ داده در كشور، ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌هاي سهامي در تاريخ ۱۷ تير ماه به قله ۸ همت دست پيدا كرد كه اين عدد، بالاترين رقم به دست آمده در ۶ ماه نخست سال جاري بود.

به دنبال واكنش‌هاي مثبت صورت گرفته تحت تاثير انتخابات رياست‌جمهوري و تغيير كلي روند معاملات بازار سرمايه، برگزاري مراسم تحليف رياست‌جمهوري در تاريخ ۹ مرداد ماه موجي از خوش‌بيني‌ها را در اين بازار ايجاد كرد و ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌هاي سهامي در اين روز رقمي حدود ۵ همت بود كه اين امر به مرور باعث بازگشت اعتماد دوباره به سرمايه‌گذاران و ورود سرمايه‌هاي خرد به بازار سهام شد. پس از برگزاري مراسم تحليف رياست‌جمهوري و نيز آغاز رسمي سكانداري مسعود پزشكيان در دولت چهاردهم، اعلام اسامي وزيران پيشنهادي دولت جديد و مطرح شدن نام «عبدالناصر همتي» به عنوان وزير امور اقتصادي و دارايي و انتشار برنامه‌هاي او در حوزه بازار سرمايه، مجددا بارقه‌هايي از اميد براي ايجاد رونق در بازار و جبران عقب ماندگي‌ بورس نسبت به ديگر بازارهاي موازي ايجاد شد.

در ادامه؛ با گرفتن راي اعتماد وزيران پيشنهادي از مجلس در تاريخ ۳۱ مرداد ماه بار ديگر نگاه سهامداران براي سرمايه‌گذاري در بازار سهام تغيير پيدا كرد و ميزان معاملات خرد در اين بازار افزايش يافت.
تغيير رياست سازمان بورس، در اواسط شهريور ماه، از ديگر اتفاقاتي بود كه جريان بازار را تغيير داد. در هفته‌هاي اخير همزمان با اعلام برنامه‌هاي رييس جديد سازمان بورس، شاهد افزايش تدريجي ارزش معاملات و خالص ارزش معاملات خرد حقيقي در سهام و صندوق‌هاي سهامي بوده‌ايم، به گونه‌اي كه امروز، چهارشنبه، بار ديگر ركورد ارزش معاملات خرد سهام و صندوق‌هاي سهامي، در مقايسه با ۵۰ روز اخير، شكسته شد و ارزش معاملات آن با عبور از كانال ۶ همت به حدود ۶.۲ همت رسيد.