ضرورت توجه مسوولان امنيتي به ساختارهاي نظارتي معادن

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۰۱:۳۷:۱۶
|
کد خبر: ۳۲۱۵۷۳

آذربايجان شرقي رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران با اشاره به موضوع جان باختن كارگران معدن طبس گفت: نياز است مسوولان امنيتي و بازرسي كشور توجه بيشتري به ساختارهاي نظارتي معادن و ساير واحدهاي توليدي داشته باشند.

ايسنا|آذربايجان شرقي رييس اتاق بازرگاني، صنايع، معادن و كشاورزي ايران با اشاره به موضوع جان باختن كارگران معدن طبس گفت: نياز است مسوولان امنيتي و بازرسي كشور توجه بيشتري به ساختارهاي نظارتي معادن و ساير واحدهاي توليدي داشته باشند.

صمد حسن‌زاده عصر پنجشنبه در مراسم گراميداشت روز ملي صنعت و معدن كه در سالن همايش‌هاي بين‌المللي خاوران تبريز برگزار شد، اظهار كرد: امروزه در اين شرايط سخت اقتصادي بايد از تمامي فعالان اقتصادي تجليل كنيم كه هميشه در تمامي دوران‌هاي تاريخ، ثروت، اقتصاد، اشتغال و امنيت را براي كشور آفريده‌اند.

به گزارش ايسنا، وي افزود: آنچه كه جامعه صادرات و اقتصاد كشور را تهديد مي‌كند، بازپرداخت و تعهدات ارز در مقابل صادرات است، هرچند كه تلاش‌هاي بسياري از سوي وزارتخانه انجام مي‌گيرد اما نياز به توجه بيشتر دارد.
وي اعلام كرد: آذربايجان‌شرقي به عنوان يك قطب بسيار بزرگ صنعتي كشور هميشه شايستگي و جايگاه خود را براي خدمت به ملت و كشور در تمامي صحنه‌ها نشان داده است. رييس اتاق ايران با اشاره به اينكه مقرر شده ارز حاصل از صادرات كارخانجات فولاد، در بازارچه‌هاي مرزي به فروش برسد، گفت: اميدواريم در تمامي حوزه‌هاي صادراتي، راهكاري باشد تا واحدهاي توليدي بتوانند رسالت‌ و تعهدات خود را به درستي انجام بدهند.
وي مطرح كرد: سياست‌هاي بانك مركزي براي تراز نقدينگي جامعه ممكن است خوب باشد اما اينكه واحد توليدي امروز نتواند در مقابل تعهدات خود به درستي عمل كند و در پرداخت كوچك‌ترين مسائل با مشكلاتي روبه‌رو شود، شايسته يك مدير بنگاه اقتصادي نيست. وي اضافه كرد: واحدهاي توليدي در دريافت تسهيلات بانكي به خصوص واحدهاي كوچك و متوسط با سياست‌هاي انقباضي بانك مركزي روبه‌رو هستند. حسن‌زاده با اشاره به اينكه آذربايجان شرقي، قطب بزرگ توليد قير است و براي صادرات فرصت بزرگي در اختيار دارد، ادامه داد: امروزه به دليل محدوديت‌ها در تعهدات ارزي و بازپرداخت آن، امكان صادرات براي واحدهاي توليدي ممكن نيست و هيچ اعتمادي براي بازپرداخت به كشور وجود ندارد. وي با بيان اينكه از طريق ثبت اينترنتي مي‌توان كارت بازرگاني دريافت كرد، گفت: تسهيل صدور كارت بازرگاني و افزايش قابل توجه آن، تبعات خوبي براي آينده فعالان اقتصادي ندارد. وي ابراز كرد: اميدواريم در راستاي حمايت‌ها، استان روز به روز به جايگاه واقعي خود در حوزه توليد، سرمايه‌گذاري و توسعه اقتصادي برسد.
رييس خانه صنعت ايران با بيان اينكه براي مساله كمبود برق پيگيري‌هايي در حال انجام است، گفت: تشكل خانه صنعت به صورت شبانه‌روزي فعاليت دارد و كارهايي را انجام مي‌دهد كه مي‌تواند به عنوان مشاور رايگان براي مديران سراسر كشور باشد.

عبدالوهاب سهل‌آبادي هم در اين مراسم با بيان اينكه اميدواريم تفويض اختيار به تشكل‌ خانه صنعت به مرحله عملي شدن نزديك شود، اظهار كرد: نخستين اتاق بازرگاني و چاپخانه در تبريز راه‌اندازي شده و حتي نخستين خانه صنعت كشور كه امروزه يكي از تشكل‌هاي بسيار اثرگذار است توسط رييس كنوني اتاق بازرگاني ايران در آذربايجان شرقي ايجاد شده است. وي با اشاره به اينكه مراسم روز صنعت امسال به جهت اتفاق ناگوار شهداي خدمت با تاخير برگزار شده است، افزود: دولت باوجود تلاش‌هاي شبانه‌روزي تشكل‌ها به آنها اعتماد نمي‌كند تا كارها را در اختيار آنها قرار دهد. وي با اشاره به بيانات رهبر معظم انقلاب مبني بر اينكه پرچم آزادي ايران در دست آذربايجاني‌ها است، گفت: امروز رييس‌جمهور اين پرچم را به اهتزاز درآورده كه همت تمام توليدكنندگان و كارگران شريف را به همراه خود خواهد داشت.
رييس خانه صنعت ايران خاطرنشان كرد: پيش از حادثه استان گرگان، خانه صنعت به معاونت معدني كشور نامه نوشته و اخطار داد كه خطر بيخ گوش كارگران است و بايد معادن را با سيستم دانش‌بنيان تجهيز كنيم كه مورد قبول واقع نشد و مدتي بعد چند كارگر جان‌شان را از دست دادند كه اين هفته شاهد جان باختن عزيزان‌مان در طبس بوديم.
وي بيان كرد: كارگران دچار مشكل زيادي هستند، تامين اجتماعي به موقع به ياري‌شان نمي‌رسد و هيچكس دنبال حل مشكلات معادن نيست.