وزارت كشاورزي مجوز صادرات مرغ را نمي‌دهد

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۰۱:۳۹:۰۵
|
کد خبر: ۳۲۱۵۷۵

به گفته يك عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران وزارت جهاد كشاورزي هيچ ابلاغيه رسمي مبني بر ممنوعيت صادرات مرغ منتشر نكرده اما در عمل مجوز صادرات هم نمي‌دهد.

به گفته يك عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران وزارت جهاد كشاورزي هيچ ابلاغيه رسمي مبني بر ممنوعيت صادرات مرغ منتشر نكرده اما در عمل مجوز صادرات هم نمي‌دهد. حسين مهدي‌زاد، عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران درباره آخرين وضعيت ممنوع يا مجاز بودن صادرات مرغ به خبرنگار ايلنا گفت: وزارت جهاد كشاورزي هيچ ابلاغيه رسمي مبني بر ممنوعيت صادرات مرغ منتشر نكرده اما در عمل مجوز صادرات هم نمي‌دهد، قيمت مرغ زنده در ۴۰ روز گذشته حدود ۵۰۰۰ تومان افزايش داشته و وزارت كشاورزي با استناد به همين اتفاق مجوز صادرات نمي‌دهد. در حالي كه حتي با اين افزايش ۵۰۰۰ توماني هم حاشيه سود مطلوب براي توليدكننده حاصل نمي‌شود و مرغدارهمچنان توليد را با ضرر پيش مي‌برد.  وي افزود: با آغاز فصل سرما توليد مرغداران در ماه مهر نسبت به ماه‌هاي پيش از آن به دليل بالا رفتن تقاضا مانند هر سال افزايش پيدا كرده و اگر اين توقف ناگهاني و از پيش اعلام نشده صادرات ادامه داشته باشد با اين افزايش توليد، عرضه بر تقاضا فزوني مي‌گيرد و تعادل بازار بر هم مي‌ريزد.

 مهدي‌زاد ادامه داد: مازاد عرضه بر تقاضا به كاهش جوجه‌ريزي در اوايل پاييز و كمبود مرغ در اواخر اين فصل و افزايش قيمت آن مي‌انجامد، هم‌اكنون كاهش جوجه‌ريزي در پاييز سبب پايين آمدن قيمت جوجه زنده در چند روز گذشته شده است.  عضو هيات نمايندگان اتاق بازرگاني ايران خاطرنشان كرد: حجم صادرات مرغ از ابتداي امسال تا پايان خرداد به ۵۰۰۰ تن رسيد و وزارت كشاورزي مجوز صادرات تا ۲۰هزار تن را صادر كرده بود اما به يقين مي‌توانم بگويم كه حجم صادرات از ابتداي سال تاكنون به ۲۰هزار تن نرسيده است زيرا از سوي كشورهاي مقصد تقاضا وجود نداشت.  وي درباره وضعيت صادرات تخم مرغ گفت: صادرات اين كالا فعلا برقرار است و اتحاديه مرغداران ميهن با خريد تضميني كه از مرغداران انجام داده بازار متعادلي را براي اين كالا ايجاد كرده و صادرات تخم مرغ ايراني به عراق، كشورهاي حاشيه خليج فارس و افغانستان ادامه دارد و همچنين تخم مرغ ايران در بازار روسيه نيز با اقبال روبه‌رو شده است.  مهدي‌زاد يادآور شد: مرغ ايراني فعلا تنها به عراق صادر مي‌شود، تلاش ما براي ورود به بازار عمان موفق نبود و دامپزشكي اين كشور محصول ما را تاييد نكرد اما روس‌ها پس از اينكه تخم‌مرغ ايراني را پسنديدند تصميم به واردات مرغ از ايران گرفتند به همين منظور مسوولان دامپزشكي اين كشور در چند روز آينده به ايران مي‌آيند و در صورت تاييد آنها صادرات مرغ به روسيه هم آغاز مي‌شود، توجه داشته باشيد براي باز شدن مسير صادرات مرغ ايراني به روسيه تلاش زيادي شده و اگر مانع‌تراشي وزارت جهاد كشاورزي در مسير صادرات مرغ ادامه داشته باشد همه اين تلاش‌ها بي‌ثمر خواهد ماند.