اعلام آمادگي ۳۰ كشور براي سرمايه‌گذاري در ايران

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۰۱:۴۲:۳۳
|
کد خبر: ۳۲۱۵۷۸

مجري برگزاري نمايشگاه معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران گفت: ۱۰۷ نماينده و هيات سرمايه‌گذاري از ۳۰ كشور براي سرمايه‌گذاري در ايران اعلام آمادگي كردند.

مجري برگزاري نمايشگاه معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران گفت: ۱۰۷ نماينده و هيات سرمايه‌گذاري از ۳۰ كشور براي سرمايه‌گذاري در ايران اعلام آمادگي كردند.
به گزارش تعادل، همايش فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران پيش‌رويداد ايران اينوست اكسپو، با حضور محمود بازاري مديركل دفتر ترويج تجارت سازمان توسعه تجارت ايران، محمدرضا قادري مجري برگزاري نمايشگاه معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران و جمعي از مقامات مسوول و نمايندگان شوراي راهبردي نمايشگاه در سالن خليج فارس محل دايمي نمايشگاه‌هاي بين‌المللي تهران برگزار شد.

در اين همايش، بازاري با اشاره به تعويق زمان برگزاري نمايشگاه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران، گفت: برگزاري اين نمايشگاه با انتقال دولت و تغيير مديران و شركت‌ها مصادف شد و اين موضوع تاثير خود را در برگزاري اين نمايشگاه گذاشت.

وي ابراز اميدواري كرد كه نمايشگاه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران، اوايل اسفند امسال با حضور سرمايه‌گذاران داخلي و خارجي برگزار شود.

اين مقام مسوول ادامه داد: در سال‌هاي اخير در بخش‌هاي مختلف اقتصادي در بخش تامين مالي با مشكلاتي مواجه شديم از اين‌رو دولت چهاردهم جذب سرمايه‌هاي خارجي را جزو برنامه‌ها و اولويت‌هاي خود قرار داده است و اميدواريم كه فرصت ورود سرمايه‌گذاري را در اين دولت فراهم كنيم .

مديركل دفتر ترويج تجارت سازمان توسعه تجارت ايران با بيان اينكه در مجموعه نمايشگاه بين‌المللي سالانه ۶۰ عنوان نمايشگاهي برگزار مي‌شود، تصريح كرد: يكي از چالش‌هاي اصلي توليدكنندگان ايران تامين مالي و جذب سرمايه است؛ از اين‌رو برگزاري نمايشگاه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در ايران با همين هدف طراحي و مجوز آن صادر شد. ديگر سخنران اين همايش محمدرضا قادري مجري برگزاري نمايشگاه معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري ايران، با اشاره به دشواري‌هاي جذب سرمايه در اقتصاد گفت: تحريم‌هاي ظالمانه، ريسك سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را افزايش داد اما در سال‌هاي گذشته اقدامات مثبتي براي اصلاح قوانين و اعطاي برخي تسهيلات انجام گرفت و در نتيجه، روند جذب سرمايه در ايران روند رو به رشد گرفته است. وي با بيان اينكه فراخوان‌هاي عمومي براي جذب سرمايه خارجي انجام نمي‌گيرد، گفت: اولين هدف برگزاري اكسپو سرمايه‌گذاري ايران، نوعي اعلام فراخوان بين‌المللي براي جذب سرمايه‌گذاران خارجي و معرفي ايران به عنوان يك كشور سرمايه‌پذير است. قادري با تاكيد بر اينكه فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري به تحليل‌هاي اقتصادي نياز دارند، ادامه داد: ارايه جذاب جلوه ايران براي سرمايه‌گذاران خارجي مستلزم اين است كه طيف وسيعي از فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري را به‌درستي و در قالب استانداردهاي لازم معرفي كنيم.مجري برگزاري نمايشگاه معرفي فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري در پايان بيان كرد: سازمان توسعه تجارت ايران يكي از بازوهاي برگزاري اين نمايشگاه است و از طريق رايزنان بازرگاني و مراكز تجاري براي معرفي اين نمايشگاه تلاش‌هاي خوبي انجام داد. در نهايت ۳۰ كشور با ۱۰۷ نماينده و هيات سرمايه‌گذاري به ما معرفي شدند كه بعد از بررسي‌هاي انجام شده به اين نتيجه رسيديم صاحبان بيش از ۷.۲ ميليارد دلار سرمايه خارجي تمايل دارند كه در ايران سرمايه‌گذاري كنند.در ادامه اين مراسم دكتر گودرزي معاون تامين مالي زنجيره در بانك مركزي ضمن تاكيد بر نقش بخش‌هاي مختلف پولي و مالي كشور براي رفع موانع و حمايت از سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي سرمايه پذير اقتصاد كشور گفت: در سال‌هاي اخير بانك مركزي سياستي را مد نظر قرار داده مبني بر سياست ارتباطي. در سياست ارتباطي مبنا بر اين است كه اگر قرار است اتفاقاتي براي تامين مالي بنگاه‌ها و فعاليت‌هاي اقتصادي بيفتد بانك مركزي بايد قطعاً از نزديك با فعالان اقتصادي در ارتباط بوده و ابزارها و روش‌هاي مورد نياز و متناسب با آن موضوع را در اختياز فعالان اقتصادي قرار دهد.

ما در بانك مركزي از سال‌هاي قبل بنا بر ضرورت كنترل پايه پولي و تورم سياستي را مد نظر داشتيم مبني بر تغيير پارادايم فكري و نوع انديشه براي تامين مالي، سابق بر اين اعتقاد بر اين بود كه براي تامين مالي بايد از منابع بانكي و تسهيلات استفاده كرد، اما بانك مركزي از اين مدل گذر كرده و به مدل جديدي رسيد. مبني بر اينكه تامين مالي صرفاً به عهده بانك‌ها نيست و ما بايد براي تامين مالي خلق ارزش كنيم. اين مقام بانك مركزي در ادامه بخشي از ابزارها و روش‌هاي مرتبط با تامين مالي را ارايه داد. عليرضا حاج علي رييس گروه تشويق و حمايت از سرمايه‌گذاري خارجي سازمان سرمايه گذري وزارت اقتصاد هم با اشاره به ضرورت آماده‌سازي پيش طرح‌ها و ارايه دقيق فرصت‌هاي جذب سرمايه در كشور گفت: كشور ما ظرفيت‌هاي ويژه و بخصوصي براي جذب سرمايه‌هاي خارجي دارد. اما ما بخش‌هايي را داريم كه عملا ما هنوز براي معرفي آنها منتظر موقعيت‌هاي خاص و طراحي مدل و تسهيل و هدايت هستيم. اين مقام سازمان سرمايه‌گذاري تاكيد كرد: فرصت سرمايه‌گذاري را با اين تعريف در نظر داشته باشيم. اول بايد منجر به توسعه در كشور ميزبان و سرمايه پذير بشود. براي اين منظور قطعا پروژه‌هاي سرمايه‌پذير بايد مطالعه شده، قابل تحقق و قابل اجرا باشد. يكي ديگر از فاكتورها براي جذب سرمايه‌گذاري اين است كه طرح خوب معرفي و بعد از آن خوب ارايه شود.