مرگ ۱۸ تن بر اثر هاري در كشور در سال گذشته

مرگ ۱۸ تن بر اثر هاري در كشور در سال گذشته

۱۴۰۳/۰۷/۰۷ - ۰۱:۴۹:۴۱
|
کد خبر: ۳۲۱۵۸۵

رييس اداره بيماري‌هاي زئونوز (بيماري‌هاي مشترك ميان حيوان و انسان) وزارت بهداشت ضمن اشاره به چالش سگ‌هاي ولگرد جهت كنترل بيماري هاري، در عين حال از ۱۰ مورد ابتلا به هاري در سال جاري خبر داد.

رييس اداره بيماري‌هاي زئونوز (بيماري‌هاي مشترك ميان حيوان و انسان) وزارت بهداشت ضمن اشاره به چالش سگ‌هاي ولگرد جهت كنترل بيماري هاري، در عين حال از ۱۰ مورد ابتلا به هاري در سال جاري خبر داد. محمدرضا شيرزادي در گفت‌وگو با ايسنا، با بيان اينكه «هاري» يك بيماري ويروسي است، اظهار كرد: هاري از حيوانات گوشتخوار به ساير حيوانات و به ويژه انسان‌ها منتقل مي‌شود. برخي كشورها توانسته‌اند با راهكارهايي مانند «واكسيناسيون حيوانات وحشي» و «كنترل بيماري در ميان حيوانات اهلي» بيماري هاري را كنترل كنند. اگرچه موارد ابتلاي انساني به هاري در كشور اندك است، اما به دليل موقعيت جغرافيايي كشور نتوانسته‌ايم اين بيماري را حذف‌ كنيم. وي درباره ميزان ابتلا به هاري در كشور توضيح داد: ۱۸ مورد ابتلا به هاري طي سال گذشته ثبت‌ شده كه تمام اين افراد جان خود را از دست داده‌اند. همچنين از ابتداي سال جاري تا به امروز، ۱۰ نفر به هاري مبتلا شده‌اند. سگ‌هاي ولگرد جزو چالش‌هاي كشور در زمينه كنترل هاري به حساب مي‌آيند؛ چراكه واكسن هاري بايد سالانه براي حيوان تمديد شود و بر همين اساس هم سگ‌ها بيشترين انتقال هاري از حيوانات به انسان‌ها را ثبت‌ كرده‌اند.

 

خدمات رايگان بيش از ۷۰۰ مركز پيشگيري از هاري در كشور

رييس اداره بيماري‌هاي زئونوز وزارت بهداشت با بيان اينكه آموزش در ارتباط با بيماري هاري حائز اهميت است، خاطرنشان كرد: آموزش‌هاي لازم بايد در اختيار جامعه قرار گيرد؛ به نحوي كه فرد چگونه رفتار كند كه مورد گزش قرار نگيرد. نكته مهم و اساسي اين است كه اگر انسان‌ها مورد گزش حيواني قرار گرفتند، مي‌بايست به مراكز درماني مراجعه‌ كنند. بيش از ۷۰۰ مركز پيشگيري از هاري در كشور وجود دارد و تمام اين مراكز به صورت ۲۴ ساعته ارايه خدمت مي‌كنند. اگرچه خدمات شست‌وشو، تزريق واكسن و سرم، گران هستند اما مراكز پيشگيري از هاري اين خدمات را به صورت رايگان انجام مي‌دهند. اگرچه مراكز پيشگيري از هاري نسبت به ارايه خدمات شست‌وشوي زخم، تزريق واكسن و سرم اقدام مي‌كنند اما آموزش جامعه به منظور پيشگيري از هاري، مهم‌ترين مولفه براي كنترل و حذف اين بيماري است. شيرزادي ادامه داد: همچنين حمايت ساير ارگان‌ها مانند سازمان محيط زيست، شهرداري‌ها و سازمان دامپزشكي به منظور انجام اموري مانند «اقدمات كنترلي در حيات‌وحش»، «حمايت از سگ‌هاي صاحب‌دار» و «كنترل سگ‌هاي بلاصاحب» مي‌تواند به كنترل بيماري هاري كمك‌ كند.

 

سگ‌گزيدگي؛ علت اغلب موارد

ابتلاي انسان به هاري

وي درباره جامعه آماري حيوان‌گزيدگي در كشور گفت: سگ‌گزيدگي، حدود ۸۰ درصد موارد ابتلاي هاري و حيوان‌گزيدگي را شامل‌ مي‌شود؛ پس از سگ‌گزيدگي، گربه‌گزيدگي با ۱۵ درصد در جايگاه دوم قرارداد و ۵ درصد باقيمانده مربوط به ساير حيوانات مي‌شود. اگرچه حيوانات گوشتخوار و حتي گاو و گوسفند مي‌توانند هاري را به انسان‌ها منتقل‌كنند اما عمده موارد ابتلاي انساني به هاري به دليل سگ‌گزيدگي است. رييس اداره بيماري‌هاي زئونوز وزارت بهداشت درباره پراكندگي موارد حيوان‌گزيدگي در كشور گفت: استان‌هاي شمالي كشور به دليل افزايش جمعيت سگ‌ها بيشترين آمار حيوان‌گزيدگي را به خود اختصاص داده‌اند. نكته مهم و اساسي اين است كه هر مورد حيوان‌گزيدگي در هر استان از كشور به هاري مشكوك است و احتمال ابتلا به اين بيماري وجود دارد. اگرچه استان‌هاي شمالي به دليل افزايش جمعيت حيواني به ويژه سگ‌ها بيشترين آمار گزش را ثبت‌ كرده‌اند اما موارد ابتلا به هاري هر ساله در تمام كشور گزارش مي‌شود. متاسفانه موارد ابتلا به هاري در تمام نقاط كشور گزارش مي‌شود و اين افراد به دليل رعايت‌ نكردن موارد ايمني مورد گزش قرار مي‌گيرند و پس از گزش به مراكز بهداشتي مراجعه نمي‌كنند. شيرزادي با بيان اينكه اگرچه علم پيشرفت‌ كرده اما درماني براي بيماري هاري وجود ندارد، توضيح داد: هيچ روش درماني براي بيماراني كه علائم هاري در آنها پديدار مي‌شود، در دسترس نيست. پيش از بروز علائم بيماري هاري با اقداماتي مانند تزريق واكسن و سرم مي‌توان از ابتلا به بيماري جلوگيري كرد.

 

مراجعه حدود ۱۸۰هزار حيوان‌گزيدگي به مراكز پيشگيري از هاري از ابتداي امسال

وي با بيان اينكه فقط گزش حيوان سبب انتقال هاري نمي‌شود بلكه خراشيدگي نيز مي‌تواند اين بيماري را به انسان منتقل‌ كند، تصريح‌ كرد: از ابتداي سال تا به امروز، حدود ۱۸۰هزار مورد به دليل حيوان‌گزيدگي به مراكز پيشگيري از هاري مراجعه‌ كرده‌اند كه اقدامات تزريق واكسن و سرم و شست‌وشو براي آنها انجام شده است.

 

حيوانات خانگي و اهميت آموزش جامعه

رييس اداره بيماري‌هاي زئونوز وزارت بهداشت درباره ضرورت مولفه آموزش تاكيد كرد: نكته مهم و اساسي اين است كه آموزش لازم بايد در اختيار جامعه قرارگيرد و انسان‌ها بايد بدانند كه تمام حيوانات سالم نيستند و با توجه به اينكه گرايش جامعه براي نگهداري از حيوانات‌ خانگي افزايش يافته، آموزش‌هاي لازم درباره چگونگي نگهداري از حيوانات مانند تزريق واكسن به صاحبان حيوانات در اختيار جامعه قرار گيرد. حيوانات خانگي مانند سگ و گربه داراي عفونت‌هاي انگلي هستند كه قابليت انتقال به انسان‌ها را دارند و به همين دليل واكسيناسيون حيوانات خانگي مهم قلمداد مي‌شود .