شهادت سيد  مقاومت

شهادت سيد مقاومت

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۰:۲۳:۴۸
|
کد خبر: ۳۲۱۵۹۷

روز گذشته حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي رسمي تاييد كرد كه دبيركل و رهبر بزرگ جبهه مقاومت لبنان، سيدحسن نصرالله به فيض شهادت نائل آمده است.

روز گذشته حزب‌الله لبنان در بيانيه‌اي رسمي تاييد كرد كه دبيركل و رهبر بزرگ جبهه مقاومت لبنان، سيدحسن نصرالله به فيض شهادت نائل آمده است.

شهيد نصرالله در پي حمله وحشيانه رژيم اسراييل به ضاحيه بيروت در غروب روز جمعه به شهادت رسيد و پس از چند دهه مجاهدت در راه آزادي قدس شريف به ياران شهيدش پيوست.

روز گذشته ابتدا ارتش رژيم اسراييل مدعي ترور موفق سيد‌حسن نصر‌الله شد و ساعاتي بعد حزب‌الله لبنان رسما شهادت دبيركل خود را تاييد كرد. متن اين بيانيه به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

«بايد كساني كه زندگي زودگذرِ دنيا را با سراي جاويدان آخرت مبادله مي‌كنند، در راه خدا بجنگند و هر كه در راه خدا بجنگد و كشته شود يا بر دشمن پيروز گردد، پس پاداش بزرگي به او خواهيم داد.»

راست گفت خداوند بلند مرتبه و بزرگ

جناب سيد حسن نصرالله، سيد مقاومت، بنده صالح، به عنوان شهيدي بزرگ، رهبري شجاع، دلاور، مومني حكيم، بصير و مومن در جوار پروردگار و رضوان او حركت كرده و به قافله شهداي جاويدان كربلاي نوراني در مسير الهي ايماني و در مسير پيامبران و ائمه شهدا ملحق شد.

جناب سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان به صف رفقايش، شهداي بزرگ و جاويداني پيوست كه مدت سي سال آنها را از پيروزي به پيروزي رهبري كرد. ايشان جانشين سيد شهداء مقاومت در سال ۱۹۹۲ شد و آزادي جنوب لبنان در سال ۲۰۰۰ و پيروزي الهي در سال ۲۰۰۶ و ديگر نبردهاي شرافت و ايثار شد و نبرد ياري و ملت فلسطين و غزه و ملت مظلوم فلسطين را رهبري كرد. اين مصيبت وارده را به صاحب عصر و زمان (رضوان‌الله تعالي عليه)، ولي امر مسلمين حضرت سيد علي خامنه‌اي دام‌ظله، مراجع عظام، مجاهدين، مومنين امت مقاوم و ملت صبور و مبارز لبنان، امت اسلامي و مستضعفان دنيا و خانواده شريف و صبور ايشان تسليت عرض مي‌نماييم. به جناب سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله رضوان‌الله عليه، نائل شدن به بالاترين درجه الهي يعني مدال امام حسين (ع) و برآورده شدن گرانبهاترين آرزوها و بالاترين مراتب ايمان و اعتقاد خالصانه و شهادت در راه قدس و فلسطين را تبريك مي‌گوييم. همچنين به رفقاي شهيدش كه به كاروان پاك و مقدس بر اثر حمله ناجوانمردانه به ضاحيه بيروت پيوستند، تبريك و تسليت مي‌گوييم. رهبري حزب‌الله با بالاترين، مقدس‌ترين و گرانقدرترين شهيد در سفري آكنده از جانفشاني و شهدا عهد مي‌بندد كه به جهاد خود در مقابله با دشمن، حمايت از غزه و فلسطين و دفاع از لبنان و استوار و شريف آن ادامه دهد.‌اي رزمندگان و مجاهدان شريف و قهرمانان مقاومت اسلامي پيروز و ظفرمند، شما امانت شهيد عزيز هستيد و شما برادران او هستيد كه سپر تسخير ناپذيرش و تاج دلاوري و جانفشاني ايشان بوديد رهبر ما جناب سيد حسن همچنان با انديشه و روح و خط و رويكرد مقدس خود در ميان ماست و شما بر سر عهد وفاداري و پايبندي به مقاومت و جانفشاني تا پيروزي هستيد.

 

پيام رهبر انقلاب خطاب به مبارزان مقاومت

ساعتي پيش از اعلام شهادت سيد حسن نصر‌الله، رهبر انقلاب در پيامي اعلام كردند كه اسراييل بار ديگر شكست خواهد خورد. متن پيام رهبر انقلاب به اين شرح است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

كشتار مردم بي‌دفاع در لبنان از سويي بار ديگر خوي درندگي سگ هار صهيونيست را براي همه آشكار كرد و از سويي كوته‌نظري و سياست ابلهانه سران رژيم غاصب را به اثبات رساند. باند ترور حاكم بر رژيم صهيونيست از جنگ جنايتكارانه يك ساله خود در غزه درس نگرفتند و نتوانستند بفهمند كه كشتار دسته‌جمعي زنان و كودكان و مردم غير نظامي نمي‌تواند در ساخت مستحكم سازمان مقاومت اثر بگذارد و آن را از پا بيندازد. اكنون همان سياست حماقت‌آميز را در لبنان مي‌آزمايند. جنايتكاران صهيونيست بدانند كه بسيار كوچك‌تر از آنند كه به ساخت مستحكم حزب‌الله لبنان صدمه مهمي وارد كنند. همه نيروي مقاومت منطقه در كنار حزب‌الله و پشتيبان آن است. سرنوشت اين منطقه را نيروهاي مقاومت و در راس آنان حزب‌الله سرافراز رقم خواهد زد. مردم لبنان فراموش نكرده‌اند كه در روزگاري نظاميان رژيم غاصب تا بيروت را زير چكمه قرار مي‌دادند، اين حزب‌الله بود كه پاي آنان را قطع كرد و لبنان را عزيز و سربلند ساخت. امروز هم لبنان به حول و قوه الهي دشمن متجاوز و خبيث و روسياه را پشيمان خواهد كرد. بر همه مسلمانان فرض است كه با امكانات خود در كنار مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز بايستند و در رويارويي با رژيم غاصب و ظالم و خبيث آن را ياري كنند.

والسلام علي عباد‌الله الصالحين

سيد علي خامنه‌اي

 

نگاهي به زندگي شهيد نصر‌الله

رهبر حزب‌الله لبنان در تمام زندگي پر بار خود، در صف نخست مبارزه با رژيم اسراييل قرار داشت. سيد حسن نصرالله در ۳۱آگوست ۱۹۶۰ ميلادي در روستاي «البزوريه» در جنوب لبنان به دنيا آمد. او در نوجواني در سال ۱۹۷۶ به نجف رفت و تحصيلات حوزوي خود را در آنجا آغاز كرد. سيد حسن در سال ۱۹۷۸ به لبنان بازگشت و در مدرسه الامام المنتظر (ع)، كه شهيد سيد عباس موسوي آن را تاسيس كرده بود، تحصيلات حوزوي خود را پي گرفت و در همان حال، به فعاليت‌هاي سياسي در جنبش امل در منطقه بقاع مشغول شد. در سال ۱۹۹۲ و پس از شهادت سيد عباس موسوي، دبيركل وقت حزب‌الله لبنان، با اجماع شوراي رهبري حزب‌الله سيد حسن نصرالله، دبيركل جديد اين جنبش شناخته شد.

‌شهادت سيد عباس موسوي به همراه خانواده‌اش، تاثير بسزايي در روحيه مردم لبنان و به وي‍ژه رزمندگان حزب‌الله گذاشت و پس‌از‌آن بود كه مبارزات و حملات حزب‌الله شكل جديدي به خود گرفت و حمايت عمومي در ميان مردم لبنان از حزب‌الله رو به فزوني نهاد.
‌در اين ميان، «اسراييل » نيز در سال‌هاي ۱۹۹۳ و ۱۹۹۶ عمليات‌هاي «خوشه‌هاي خشم» و «تسويه‌حساب» را به اجرا گذاشت كه با مقاومت سرسختانه حزب‌الله، كه از كمترين امكانات نظامي برخوردار بود، روبه‌رو شد.

در ماه سپتامبر ۱۹۹۷ دو تن از رزمندگان حزب‌الله در حمله به يكي از مواضع ارتش اسراييل در منطقه جبل‌الرفيع در جنوب لبنان به شهادت رسيد و پيكر آنان به دست نيرو‌هاي اسراييلي افتاد. تلويزيون رژيم اسراييل بدون اطلاع از هويت اين دو نفر، تصوير خون‌آلود آنان را به نمايش گذاشت، به سرعت مشخص شد كه يكي از اين دو تن، سيد هادي، فرزند سيد حسن نصر‌الله، دبيركل حزب‌الله است. انتشار اين خبر همانند بمبي در جامعه لبنان صدا كرد و تحول بسيار مهمي در پي داشت. در تاريخ لبنان، چه در زمان جنگ داخلي و چه در مقابله با تجاوز نظامي اسراييل، هيچ‌گاه ديده نشد كه فرزند يكي از رهبران گرو‌ه‌هاي سياسي يا شبه‌نظاميان در راه مبارزه كشته شده باشد. اين واقعه، موجي از احساسات جوشان همدردي، احترام و شيفتگي را نسبت به دبيركل حزب‌الله در ميان همه طوايف مذهبي لبنان در پي داشت، به گونه‌اي كه همه آحاد ملت لبنان از هر دين و مذهبي، تحت تاثير شديد اين واقعه قرار گرفتند. رهبران سياسي لبنان نيز يكي پس از ديگري به ديدار سيد حسن نصر‌الله رفته و ضمن گفتن تبريك و تسليت به مناسبت شهادت سيد هادي نسبت به شخصيت مبارز و صادق دبيركل حزب‌الله، مراتب قدرداني و احترام خود را ابراز داشتند. در سال ۲۰۰۰ ميلادي و در زماني كه مذاكرات ياسر عرفات و مسوولان امريكايي و اسراييلي براي حل كشمكش خاورميانه، راه به‌جايي نبرده بود، ارتش رژيم صهيونيستي در حركتي يك‌جانبه و بدون گرفتن كمترين امتيازي از حزب‌الله، از اراضي اشغالي جنوب لبنان عقب‌نشيني كرد و به جز مناطق محدود مزارع شبعا، نيرو‌هاي خود را از همه مناطق تحت اشغال عقب كشيد. اين شكست مفتضحانه، علاوه بر استحكام بخشيدن به مواضع حزب‌الله، مبتني بر مقاومت، باعث شد تا سيد حسن نصرالله به موفقيتي بي‌سابقه در ميان اعراب دست يابد تا اينكه به عنوان مهم‌ترين شخصيت جهان عرب شناخته شود.

‌از سوي ديگر، حزب‌الله لبنان با‌تكيه‌بر اين موفقيت، توانست حضور خود را در عرصه سياسي لبنان تقويت كند تا جايي كه علاوه بر حضور پرتعداد در پارلمان لبنان، سكان تعدادي از وزارتخانه‌ها را نيز به دست گيرد.

او سرانجام پس از سال‌ها مجاهدت، در عمليات هولناك رژيم اسراييل در بيروت به شهادت رسيد.

 

پيام‌هاي روشن مقامات ايران

در محكوميت اسراييل

پس از اعلام رسمي شهادت سيد حسن نصرالله، مقامات فعلي و سابق جمهوري اسلامي ايران، در پيام‌هايي به شهادت ايشان واكنش نشان دادند. مسعود پزشكيان در پيامي با تبريك و تسليت شهادت سيد حسن نصرالله به رهبر معظم انقلاب اسلامي و جميع مستضعفين و آزادگان جهان تصريح كرد: جامعه جهاني فراموش نخواهد كرد كه فرمان اين حمله تروريستي از نيويورك صادر شد و امريكايي‌ها نمي‌توانند خود را از هم‌دستي با صهيونيست‌ها تبرئه كنند.

متن پيام رييس‌جمهور به شرح زير است؛

بسم‌الله الرحمن الرحيم

«حتّي إِذا اسْتيأس الرُّسُلُ وظنُّوا أنّهُمْ قدْ كذِبُوا جاءهُمْ نصْرُنا فنُجِّي من نّشاءُ ولا يردُّ بأْسُنا عنِ الْقوْمِ الْمُجْرِمِين»

دبيركل حزب‌الله لبنان، فخر مسلمانان و اسوه جهاد و مقاومت، شهيد سيد حسن نصرالله به آرزوي ديرينه خود، يعني نائل آمدن به درجه رفيع شهادت، دست يافت. كلمات در وصف رشادت‌ها، سلحشوري‌ها، دلاوري‌ها و مجاهدت‌هاي مداوم او حقير و ناچيزند.

داغي بزرگ بر دل همه مظلومين و مستضعفين عالم نشسته است. حمله تروريستي شامگاه 6 مهرماه صهيونيست‌ها به ضاحيه و فقدان شخصيت‌هاي برجسته مقاومت و در راس آنها رهبر جاويدالاثر حزب‌الله شهيد سيد حسن نصرالله، شجره طيبه مقاومت را بيش از پيش مستحكم‌تر مي‌كند و نام «سيد حسن نصرالله» تا ابد در تارك اسلام خواهد درخشيد.

ما اين‌گونه آموخته‌ايم كه فرماندهي از آن خداست. مسير الهي هيچ‌گاه بدون فرمانده و رهبر باقي نمي‌ماند و اين زمين به بندگان صالح خدا به ارث خواهد رسيد.

جامعه جهاني فراموش نخواهد كرد كه فرمان اين حمله تروريستي از نيويورك صادر شد و امريكايي‌ها نمي‌توانند خود را از هم‌دستي با صهيونيست‌ها تبرئه كنند.

اينجانب شهادت مجاهد عالي‌مقام، شهيد سيد حسن نصرالله را به رهبر معظم انقلاب اسلامي و جميع مستضعفين و آزادگان جهان تبريك و تسليت عرض مي‌كنم. حزب‌الله لبنان بيش از پيش چونان خورشيد خواهد درخشيد و بي‌شك علم مبارزه با ظالم بر زمين نخواهد ماند كه «إِنّ‌الله عزِيزٌ ذُو انْتِقامٍ».

همچنين متن پيام محمدرضا عارف معاون اول رييس‌جمهور بدين شرح است:


انالله وانااليه راجعون

شهادت برادر مجاهد و فداكار حضرت حجت‌الاسلام والمسلمين جناب آقاي سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان و جمعي از فرماندهان جبهه مقاومت و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي را به امت اسلامي و ملت لبنان، مقاومت فلسطين، رزمندگان جبهه مقاومت درسراسر جهان و ملت شريف ايران، خانواده‌هاي معزز اين شهيدان سرافراز و به ويژه به رهبر معظم انقلاب تسليت مي‌گويم.

تسليت در فقدان مرد بزرگي كه زندگي خود را وقف دفاع از ملت مظلوم فلسطين و لبنان و آزادسازي قدس شريف و سرزمين‌هاي اشغالي نمود و در اين مسير مقدس، فرزندان و اعضاي خانواده‌اش را تقديم كرد. جنايات ددمنشانه رژيم اشغالگر قدس در كشتار بي‌رحمانه زنان و مردان و كودكان بي‌گناه، روي جنايتكاران تاريخ را سفيد كرده است. امروز روز آزمون مهم براي همه جهانيان اعم از ملت‌ها و دولت‌ها است كه در مقابل اين جنايات و نسل‌كشي‌ها چه عكس‌العملي را نشان مي‌دهند و در كدام جبهه قرار مي‌گيرند؟ جبهه دفاع از مظلوم يا جبهه حمايت از ظالمان و متجاوزان از اخلاق و خوي انساني؟ به سران رژيم اشغالگر قدس هشدار مي‌دهيم كه خون به‌ناحق ريخته شده مظلومان مسير مقاومت به ويژه سيد مقاومت شهيد سيدحسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان، باعث نابودي آنان خواهد شد. بارديگر اعلام مي‌داريم دولت و ملت ايران در كنار مقاومت اسلامي خواهند ماند و يقين داريم امتداد خون شهيد نصرالله در جريان مقاومت خروشان خواهد بود.

‌ان‌شاءالله

 

همچنين حجت‌الاسلام والمسلمين محسني اژه‌اي طي پيامي شهادت سيد حسن نصرالله دبيركل حزب‌الله لبنان را تبريك و تسليت گفت.

متن پيام به شرح زير است:

بسم‌الله الرحمن الرحيم

مِّن ٱلمُومِنِين رِجال صدقُوا ما عاهدُوا ْ‌الله عليهِ فمِنهُم مّن قضي نحبهُ‌ ومِنهُم مّن ينتظِرُ وما بدّلُواْ تبدِيلا

با تألم و تأثر و حزن و اندوه بسيار خبر مصيبت‌بار فقداني بزرگ و شهادت برادر عزيز، روحاني مجاهد و نستوه و رهبر شجاع و فداكار حزب‌الله لبنان حجت‌الاسلام والمسلمين آقاي سيد حسن نصرالله به دست رژيم جنايتكار صهيونيستي را دريافت كرديم. قلم در دست گرفتن و سخن گفتن در رثاي سيد حسن شهيد، حقيقتا سخت و صعب است؛ وداع با اين متعلّم ممتاز و برجسته مكتب سرخ عاشورا جانگداز و جگرسوز است؛ امروز روز عزاي بزرگ جهان اسلام است؛ اين شهادت باعظمت و اين عاقبت، موجب غبطه همه آزادگان عالم است.

سيد حسن شهيد اكنون در جوار رحمت بي‌كران الهي، متنعم است و همراه با ساير شهداي والامقام محور مقاومت ميهمان خوان مولايش حضرت سيدالشهدا (ع) است.

رحمت و رضوان خداوند بر اين سيد عاليقدر و مخلص و شجاع باد كه سال‌ها در مسير حق و ياري مظلومان، مجاهدت مخلصانه كرد و دهه‌ها با صهيونيست‌هاي غاصب و خون‌آشام، نبردي همه‌جانبه و هوشمندانه و سلحشورانه داشت و به كرّات اين جنايتكاران را به وادي شكست‌هاي مفتضحانه كشاند، به نحوي كه امروز موجوديت نامشروع رژيم اشغالگر رو به اضمحلال و ازاله است.

اين روحاني جليل‌‌القدر كه نمونه اعلايي از تربيت‌شدگان اسلام ناب بود؛ لحظه لحظه عمر مبارك خود را به جهاد در راه خدا گذرانيد و علم و عمل و صدق و درايت و فداكاري را توأم كرد و سرانجام در راه هدف الهي و مقدس خود كه دفاع از اسلام و مقابله با ظلم و تجاوز بود به شهادت رسيد و به سعادت ابدي نائل آمد. اگر ‌چه داغ وداع با سيد مقاومت، سيدحسن نصرالله عزيز، اين سلاله پاك رسول‌الله (ص) و اين عبد صالح كه بهره‌مند از فضائل كثير بود، سخت و جانكاه است، اما به كوري چشم دشمن صهيونيستي و حاميان مستكبر اين رژيم جنايت‌پيشه، حزب‌الله قهرمان در مسير مقاومت، استوارتر و راسخ‌تر، طي‌طريق خواهد كرد و به حول و قوه الهي، بر برگه انحطاط و انقراض صهيونيست‌هاي انسان‌نما، توشيح نهايي را ثبت خواهد كرد. قدر متيقّن، خون سيد مقاومت و همراهان مظلومش، مبارزه حق‌طلبانه رزمندگان محور مقاومت و مردم لبنان و فلسطين را بر ضد اشغالگران صهيونيست، عمق بيشتري خواهد بخشيد و راه سيد حسن شهيد توسط ياران و هم‌سنگرانش و ملت مسلمان و مظلوم لبنان و فلسطين با اقتدار تا زوال صهيونيست‌هاي غاصب ادامه خواهد يافت. اينجانب اين شهادت افتخارآميز را كه پاداش خداوند به جهاد مستمر آن انسان مخلص و فداكار بود به پيشگاه حضرت بقيه‌الله‌الاعظم ارواحنافداه و محضر مبارك مقام معظم رهبری و امت اسلام و ملت لبنان، خانواده معزز ايشان، به جوانان پاك و عزيز مقاومت به ويژه حزب‌الله و ارادتمندان آن شهيد بزرگوار تبريك و تسليت مي‌گويم و رحمت و فضل واسعه الهي را براي ايشان مسئلت مي‌‎نمايم.

 

تسليت خاتمي، روحاني

و سيد حسن خميني

رييس دولت اصلاحات نيز روز گذشته در پيامي، شهادت سيد حسن نصرالله را تسليت گفت. متن اين پيام تسليت به شرح ذيل است:

شهيد سرفراز و با فضيلت حضرت سيد حسن نصرالله كه زندگي مومنانه و موثر خود را با مقاومت در برابر تجاوز و آدمكشي و اشغال و مبارزه با تبعيض و نسل‌كشي و ستم معني كرد، اينك به ديدار معبود شتافته است ولي دل همه آزادي‌خواهان و حق‌طلبان به خصوص ملت شريف و با فرهنگ لبنان مظلوم را سخت به درد آورده است.

ملت بزرگوار لبنان همچون فلسطينيان عزيز سال‌هاست در معرض تجاوز و بيداد رژيم تروريست صهيونيستي بوده است ولي اين‌بار جنايتش با آنچه در گذشته بوده است قابل مقايسه نيست و حاصل آن نيز هزاران شهيد و زخمي و آواره از زن و مرد و كودك و جوان و پير به خصوص مدافعان آزاده و قهرمان راه عزت و در راس آنها شهيد بزرگوار سيدحسن نصرالله است. دريغا كه در اين ايام دست آدمكشان خون‌آشام نه تنها باز است كه جنايات آنان صريحا يا تلويحا مورد تاييد قدرت‌هايي است كه با كمك‌هاي مالي و تسليحاتي و سياسي خود شريك جرم جنايتكاراند. در عين حال ترديد نكنيم كه هرچه بر تعداد شهيدان راه آزادي و مدافعاني از كرامت و عزت انسان افزوده مي‌شود، كارنامه سياه آدمكشان و تروريست‌هاي وحشي در برابر وجدان‌هاي بيدار و مردم آزاده جهان پر برگ‌تر مي‌گردد. درود به روان پاك اين شهيد عزيز و همه شهيدان لبنان مظلوم و طلب شفاي عاجل براي آسيب‌ديدگان حوادث اخير دارم. اميد است كه اين خو‌ن‌هاي پاك كه به هر حال سبب بيداري و هوشياري بيشتر مظلومان مي‌شود هرچه زودتر دامن آلوده بانيان و مسببان و مباشران اين جنايات را بگيرد و موجبات شكست و رسوايي رژيم جنگ‌طلب اسراييل و توقف جنگ و جنايت را فراهم كند. اميدوارم كه همه مردم منطقه و جهان به ويژه ملت مظلوم و سرفراز فلسطين و محرومان و مقاومان گرانقدر در لبنان عزيز بتوانند طعم آزاد زيستن و سربلند زندگي كردن و استقلال و پيشرفت را بچشند و خداوند بر اين مهم توانا است.

 

متن پيام سيد حسن خميني نيز به شرح ذيل است:

«فلْيقاتِلْ فِي سبِيلِ‌الله الذِين يشْرُون الْحياه الدُّنْيا بِالْآخِرهِ ومنْ يقاتِلْ فِي سبِيلِ‌الله فيقْتلْ أوْ يغْلِبْ فسوْف نُوتِيهِ أجْرًا عظِيمًا»

رژيم سفاك صهيونيستي بار ديگر مرتكب جنايتي بزرگ شد و برادري عزيز و مجاهدي بزرگ، فخر جهان اسلام و عالم گرانقدر جناب حجت‌الاسلام والمسلمين سيد حسن نصرالله رحمت‌الله عليه و جمعي از فرماندهان حزب‌الله و سپاه پاسداران انقلاب اسلامي و صدها تن از مردم بي‌گناه را به شهادت رساند. براي آنان‌كه با سيد عزيز آشنايي داشتند به خوبي واضح بود كه براي او مرگ در بستر عار بود و آرزوي او شهادت به دست شقي‌ترين مردمان بود. شهادت، به تعبير امام خميني «هنر مردان خداست» و بنا به نقلي از شهيد بهشتي « مقلدان خميني سرنوشتي جز شهادت ندارند» و تمام مقلدان آن رهبر كبير آرزوي رسيدن به اين درجه عالي را داشته و دارند، اما اين جنايت عظيم و نابخشودني هرگز نبايد بي‌پاسخ بماند و حركت متحد و دقيق جبهه مقاومت را مي‌طلبد. امروز بيش از قبل واضح است كه رژيم جعلي صهيونيستي بدون كمك مالي، نظامي، اطلاعاتي و ديپلماتيك دولت امريكا و دولت‌هاي بزرگ اروپايي قادر به اين‌گونه رفتارهاي افسارگسيخته نيست و عامل و مسبب واقعي تمام اين وحشيگري‌ها شيطان بزرگ است. راه نصرالله ادامه دارد، همان‌طور كه راه سيد‌عباس موسوي و كليه فرماندهان مقاومت تا امروز تداوم داشته است؛ اما درك مختصات دوره جديد از مبارزه با استكبار ضرورت فوري و حياتي اين شهادت‌هاي عظيم است. همان‌گونه كه شهيد نصرالله با تكيه بر عقلانيت بي‌بديل خويش به مدت بيش از 30 سال نهال حزب‌الله لبنان را با عبور دادن از توفان‌هاي سهمگين تبديل به درختي تناور و ريشه‌دار كرد. امروز دفع نفوذ دشمنان، پرهيز از تفرقه و چنددستگي‌هاي پوچ و وحدت حول محور رهبر معظم انقلاب اسلامي حضرت آيت‌الله خامنه اي؛ لازمه عبور سالم از اين مرحله حساس است. ان‌شاءالله به زودي خون مطهر نصرالله عزيز و تمامي شهيدان جبهه مقاومت با آزادي قدس شريف به ثمر خواهد نشست. به اميد آن روز!

 

متن كامل پيام حجت‌الاسلام والمسلمين حسن روحاني به شرح زير است:

«شهادت سيد مجاهدين، دبيركل شجاع حزب‌الله لبنان، برادر عزيزم حجت‌الاسلام‌ والمسلمين سيدحسن نصرالله، رضوان‌الله عليه و جمعي از فرماندهان سرافراز مقاومت اسلامي و مردم بي‌گناه در حمله وحشيانه رژيم اسراييل به بيروت، قلب همه مسلمانان، ملت ايران و آزادگان جهان را جريحه‌دار كرد. حيات بابركت سيدحسن نصرالله به مجاهدت و مقاومت براي آزادي و استقلال ملت‌هاي شريف لبنان و قدس گذشت و همان‌طور كه تدبير و پايداري او به اخراج اسراييل غاصب از جنوب لبنان انجاميد، خون پاك و نام زنده و راه پوينده او زمينه‌ساز اخراج اشغالگران از قدس شريف خواهد شد. ان‌شاءالله حزب‌الله لبنان نماد مقاومت و مأمن مردم لبنان با هر دين و آيين و نصرالله قهرمان، مترادف با شكست اسراييل و سرافكندگي تجاوزگران است؛ قطعا رژيم اسراييل دست به يك خطاي بزرگ زد و مردم لبنان و حزب‌الله سرافراز، انتقام خون پاك اين شهيد بزرگوار را خواهند گرفت. گرچه رژيم اسراييل از اين جنايت احساس پيروزي موقت مي‌كند اما در خاك مقاومت هزاران نصرالله مي‌رويد و مي‌بالد و نام شهداي خود را زنده و جاويد نگاه خواهد داشت. قدرت مقاومت در اتكا به خواست و توان مردمي، دفاع از آرمان آزادي و استقلال، خودباوري جوانان در ساخت ادوات دفاعي، برخورداري از سلاح شرف و ايمان و پايبندي به اصول اخلاقي و انساني است كه اين قدرت بر اشغال، سلطه، تجاوز و تعدي صهيونيست‌ها پيروز خواهد شد. از خداوند منان براي سيدالشهداي مقاومت، سيدحسن نصرالله، علو درجات و محشور شدن با اولياي الهي، براي خانواده‌هاي شهداي سرافراز صبر و تسلا، براي حزب‌الله لبنان و مجاهدان بزرگ اسلام فتح مبين و براي مردم مقاوم قدس، رويت صبح صادق و رهايي از اشغال و جنگ‌طلبي صهيونيستي و زندگي در پرتو استقلال و آزادي حقيقي آرزومندم.»

معاونين اول سابق ايران نيز در پيام‌هايي به اين حادثه واكنش نشان دادند. اسحاق جهانگيري در پيام خود نوشت: جهان، منطقه و ايران با گسترش امواج ترور وكشتار و نفوذ رژيم اشغالگر قدس و ادامه سكوت و بي‌عملي مجامع بين‌المللي و قدرت‌هاي غربي در موقعيتي مخاطره‌آميز قرار گرفته است. اكنون اسراييل در تكميل جنايت‌ها و حملات خود به مردم بي‌دفاع غزه، لبنان مظلوم را عرصه ماجراجويي‌هاي خطرناك خود كرده است. حملات تروريستي روز و شب گذشته رژيم صهيونيستي به منطقه ضاحيه بيروت و جنايت بزرگ به شهادت رساندن مجاهد بزرگ، مدبر و شجاع، دبيركل محبوب و مردمي حزب‌الله لبنان، جناب سيدحسن نصرالله و جمعي از فرماندهان تلاشي ديگر براي گسترش درگيري در منطقه و دستيابي به اهداف جنگ‌طلبانه دولت نتانياهوست.اين شهادت سرفرازانه را به خاندان آن شهيد بزرگ و حزب‌الله قهرمان، مردم مظلوم لبنان و فلسطين و گروه‌هاي مقاومت و آزادي‌خواهان منطقه و جهان و رهبر معظم انقلاب تسليت مي‌گويم.
اين رخداد نشان داد كه اين رژيم هيچ پروايي از نقض مقررات بين‌المللي براي تحقق خواسته‌هاي نامشروع خود ازجمله كشتار غيرنظاميان ندارد. به اين لحاظ در صورت شعله‌ور شدن آتش جنگ منطقه‌اي، غرب و ايالات‌متحده مسووليت مستقيمي در اين باره خواهند داشت. جمهوري اسلامي ايران نشان داده است در شرايط پيچيده و دشوار، بنا به تدبير و محوريت منافع ملي و مصالح اسلامي در دام جنگ افروزي‌‌هاي رژيم صهيونيستي و فضاسازي‌هاي متناظر آن نخواهد افتاد و در عين حال حمايت موثر از مظلومان و مجاهدان را ادامه داده و با پيشبرد سياست‌هاي موثر و بازدارنده جنگ‌طلبان را پشيمان خواهد كرد. ضرورت امروز پرهيز از اختلاف و عيب‌جويي در داخل و تقويت انسجام ملي حول رهبري معظم انقلاب اسلامي است. در بخشي از پيام محمد مخبر نيز آمده: فرمانده بزرگ جبهه حق عليه باطل به آرزوي ديرينه خويش رسيد و اكنون او نماد ديگري براي جهان اسلام و همه مبارزان جبهه مقاومت و آزادگان سراسر دنيا براي مردانگي و آزاده‌خواهي در طول تاريخ است. سيد حسن نصرالله از همان زماني كه رهبري حزب‌الله لبنان را به دست گرفت و جانشين دبيركل شهيد آن شد، مي‌دانست كه روزي اين‌چنين و نه در بستر مرگ و بيماري به لقاء پروردگار خويش خواهد رفت. او چون مجاهدي نستوه و فرمانده‌اي مقتدر سال‌ها در مقابل جانيان صهيونيست ايستاد و ضربات متعددي به پيكره پوشالي آنها وارد آورد و بارها تا مرز شهادت پيش رفت و در اين مسير حتي شهادت فرزند و نزديك‌ترين يارانش نيز او را ذره‌اي از تحقق آرمان آزادي قدس متزلزل نساخت. او در طول يك سال گذشته نيز همچون پدري مهربان همواره نگران فلسطين و غزه بود و نگذاشت رژيم سفاك صهيونيستي بي‌محابا و بدون نگراني به كشتار و نسل‌كشي خود در آن منطقه ادامه دهد. رژيم نامشروع و اشغالگر قدس با اقدام رذيلانه اخير، بيش از پيش درنده‌خويي خود را بر همگان اثبات كرد و نشان داد كه اين غده سرطاني و حاميانش براي نيل به اهداف نامشروع خود از هيچ اقدام غيرانساني و غيراخلاقي دريغ نخواهد كرد. بي‌شك خون پاك اين شهيد بزرگوار، موجب تقويت جبهه مقاومت و تثبيت پيروزي بزرگ مردم دلير لبنان، فلسطين و غزه خواهد شد و به فضل خداوند متعال، آرمان آزادي فلسطين روز به روز درخشنده‌تر و قابل دسترس‌تر خواهد بود. سيد حسن نصرالله همان‌گونه كه وعده الهي بوده براي هميشه زنده است و در قلب‌هاي ما خواهد ماند. پرچم او هيچ‌گاه بر زمين نمي‌ماند و جهادگران حزب خدا اين بيرق را تا زمان نصرت الهي در برابر ديدگان صهيونيست‌هاي كودك كش پاي برجا نگه مي‌دارند.

 

عزاي عمومي در عراق و سوريه

به دنبال اعلام شهادت سيد حسن نصرالله بسياري از كشورهاي منطقه نسبت به اين موضوع واكنش نشان دادند. جنبش مقاومت اسلامي فلسطين (حماس) با صدور بيانيه‌اي اعلام كرد: ما به ملت فلسطين و امت عربي و اسلامي و همچنين آزادگان جهان شهادت سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان كه به همراه گروهي از برادرانش در نبرد توفان‌الاقصي و در راه قدس به شهادت رسيد را تسليت مي‌گوييم. جنبش حماس همچنين اعلام كرد: جنايت ترور نصرالله تنها باعث افزايش قاطعيت و پافشاري در راستاي مقاومت در لبنان و فلسطين خواهد شد. جنبش حماس در ادامه بيانيه خود اعلام كرد: تاريخ ثابت كرده است كه مقاومت در برابر دشمن صهيونيستي با تمامي تشكيلات و اماكن حضور آنها هر گاه رهبر و فرماندهي را از دست مي‌دهد، يك نسل جديد از رهبران شجاع‌تر، قوي‌تر و مصمم‌تر براي ادامه رويارويي با دشمن صهيونيستي در همان راه جانشين آنان خواهد شد تا دشمن صهيونيستي را شكست و آن از سرزمين و منطقه حذف كنند. حماس تاكيد كرد: ما با الفاظ شديداللحني تجاوزات شنيع دشمن صهيونيستي و هدف قرار دادن ساختمان مسكوني در «حاره‌ حريك» در ضاحيه جنوبي بيروت را محكوم و آن را اقدامي تروريستي ظالمانه، كشتار و جنايتي شنيع تلقي مي‌كنيم.

 دفتر اطلاع‌رساني «محمد شياع السوداني» نخست‌وزير عراق در بيانيه‌اي اعلام كرد: در پي شهادت دبيركل حزب‌الله لبنان نخست‌وزير دستور اعلام سه روز عزاي عمومي در سراسر عراق را صادر كردند.

السوداني خود نيز با صدور بيانيه‌اي در اين باره تاكيد كرد: سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان در يك حمله جنايتكارانه جديد و جنايتي كه مويد تخطي رژيم صهيونيستي از تمام خطوط قرمز است در راه احقاق حق به شهادت رسيد.

السوداني گفت: اقدام جنايتكارانه‌اي كه ديروز ضاحيه جنوبي بيروت را هدف قرار داد، بيانگر تمايل بي‌پروا براي گسترش دامنه درگيري است كه به ضرر تمام مردم منطقه و امنيت و ثبات آن تمام خواهد شد.

وي ادامه داد: مسائل عمده از جمله مساله عادلانه فلسطين و رويارويي لبنان برادر، با حملات مداوم صهيونيست‌ها، همگي مويد اين است كه ملت‌ها در پايان در سرزمين خود، ميهن تاريخي و ميراث خود پيروز خواهند شد.

السوداني در ادامه بر ضرورت عمل كردن نهادهاي بين‌المللي به وظايف‌شان براي متوقف كردن تجاوزات رژيم صهيونيستي تاكيد كرد.

وي همچنين بر موضع ثابت عراق در زمينه حمايت از ملت فلسطين و لبنان تاكيد كرد.

رسانه‌هاي سوريه نيز گزارش كردند به مناسبت شهادت «سيد حسن نصرالله» دبيركل حزب‌الله لبنان توسط رژيم صهيونيستي، دولت سوريه سه روز عزاي عمومي اعلام كرد و پرچم‌ها نيمه برافراشته شدند.

همچنين «سيدعباس عراقچي» وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در پيامي نوشت كه «سيدحسن نصرالله، سيد مقاومت و فخر امت اسلامي، به خيل شهيدان راه شرافت و ايستادگي در برابر ظلم و جنايت اشغالگران آدمكش پيوست.»

او در ادامه نوشت: اين اولين‌بار نيست كه رژيم صهيونيستي رهبران و فرماندهان حزب‌الله را به شهادت مي‌رساند ولي شجره طيبه مقاومت از حيات و رشد باز نمي‌ايستد.

عراقچي تاكيد كرد كه «در مكتب اسلام، «شهادت» خود شاهدي است بر حقانيت آرمان و انگيزه‌اي است براي ادامه مسير و محركي است براي جذب مجاهدان. نديدند كه خون شهيد سيد عباس موسوي چگونه باعث تحكيم بيشتر حزب‌الله شد؟ اكنون بايد با وحشت نظاره‌گر تاثير خون سيد حسن نصرالله بر گسترش بيش از پيش مقاومت باشند.»

 

وزير خارجه ايران نوشت:  شهادت گوارايش باد و رهش پر رهرو

عراقچي در ادامه پيام خود «شهادت سيد مقاومت و جمعي از يارانش به دست رژيم سفاك و منفور صهيونيستي را به مقام معظم رهبري، امت اسلامي و مردم منطقه، مردم مقاوم و فهيم لبنان و ايران و همه اجزا و اركان محور مقاومت تبريك و تسليت» گفت.

ديپلمات عاليرتبه ايران در پايان نوشت: بي‌ترديد خون پاك شهداي مقاومت زمينه‌ساز پيروزي نهايي و آزادي قدس شريف از لوث جنايتكاران صهيونيست خواهد بود. ان‌شاءالله. وما النصْرُ إِلا مِنْ عِندِ‌الله الْعزِيزِ الْحكيم.

پيش‌بيني مي‌شود ظرف روزهاي آينده، برنامه‌هاي رسمي تهران براي گراميداشت شهيد سيدحسن نصر‌الله اعلام شود و همچنين حزب‌الله لبنان به زودي برنامه تشييع و خاكسپاري اين شهيد را اطلاع‌رساني خواهد كرد.