تصميم دولت و مجلس براي بنزين چيست؟

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۰:۳۶:۰۱
|
کد خبر: ۳۲۱۶۰۳

عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: امروز پالايشگاه‌ها ۱۶۲ هزار ميليارد تومان از دولت مطالبه دارند البته دولت هم در زمينه خوراك از آنها طلبكار است كه بايد تهاتر صورت گيرد، بايد اين مشكلات به نوعي حل شود و كنار هم بتوانيم مشكل كمبود سوخت را حل كنيم كه راه اصلي آن نيز بهينه‌سازي مصرف است.

عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: امروز پالايشگاه‌ها ۱۶۲ هزار ميليارد تومان از دولت مطالبه دارند البته دولت هم در زمينه خوراك از آنها طلبكار است كه بايد تهاتر صورت گيرد، بايد اين مشكلات به نوعي حل شود و كنار هم بتوانيم مشكل كمبود سوخت را حل كنيم كه راه اصلي آن نيز بهينه‌سازي مصرف است. رمضانعلي سنگدويني در گفت‌وگو با ايلنا، درباره برنامه دولت و مجلس براي حل ناترازي بنزين در كشور اظهار داشت: يكي از مهم‌ترين احكام در برنامه هفتم توسعه؛ بهينه‌سازي مصرف انرژي و سوخت است اينكه روزي بين ۱۲۰ تا ۱۴۰ ميليون ليتر بنزين مصرف مي‌كنيم رقم بالايي است و قبل از هر اقدامي بايد اين روند كنترل شود، اكنون مساله ناترازي نيست ما كمبود سوخت داريم زيرا هر قدر هم بنزين توليد شود مصرف مي‌شود. وي افزود: اكنون ۵۰ درصد مردم خودرو دارند و تعداد زيادي نيز بيش از يك خودرو در اختيار دارند؛ خودروهايي كه در هر ۱۰۰ كيلومتر پيمايش حدود ۱۰ تا ۱۵ ليتر مصرف سوخت دارد و اين رويه مهم‌ترين موضوعي است كه در راستي حل مشكل بنزين بايد اصلاح و ساماندهي شود. عضو كميسيون انرژي مجلس گفت: ما صندوقي در بودجه با عنوان صندوق بهينه‌سازي مصرف انرژي و سوخت تعريف كرديم و ۲۵۰۰ ميليارد تومان نيز اعتبار براي آن در نظر گرفتيم تا مصرف را اصلاح كنيم. وي با تاكيد بر اينكه خودرويي كه ۱۵ ليتر در هر ۱۰۰ كيلومتر مصرف بنزين دارد بايد از چرخه توليد خودرويي كشور خارج شود، تصريح كرد: در جلسه‌اي كه اخيرا با مديران پالايشگاه‌ها و معاون وزير نفت در امور پالايش و پخش داشتيم عنوان شد كه پالايشگاه‌ها تا حدي امكان توليد دارند و بيش از اين ميسر نيست؛ هرچند برنامه افزايش توليد در دستور كار قرار دارد اما موضوع اصلي اين است كه ابتدا بايد بخش تقاضا را سامان دهيم زيرا افزايش عرضه تنها به مصرف بيشتر دامن مي‌زند، راه ديگر اينكه بايد سبد سوخت را متنوع كنيم علاوه بر بنزين بايد سي‌ان‌جي را به ميزان بيشتري وارد چرخه سبد سوخت كنيم همچنين بايد از ظرفيت ال‌پي‌جي توليدي در كشور نيز استفاده كنيم. سنگدويني بيان داشت: مشكل ما اين است كه علاوه بر بنزين به لحاظ توليد گاز نيز مشكل داريم و اين باعث مي‌شود در آينده نتوانيم خوراك پالايشگاه‌ها براي توليد بنزين را تامين كنيم و اين در حالي است كه نيروگاه‌ها هم با مشكل تامين سوخت مواجه خواهند شد بنابراين راهي جز بهينه‌سازي مصرف انرژي نداريم. وي ادامه داد: بايد تنوع مصرف انرژي را بالا ببريم، كيفيت خودروها بالا برود و دولت در مورد قيمت بنزين تصميم‌گيري درستي داشته باشد بايد لايحه ارايه دهد و مجلس بررسي كند البته اكنون زمان اجراي آن نيست زيرا در صورت بالا رفتن قيمت بنزين سفره و اقتصاد مردم دچار مشكل مي‌شود، قيمت تمام كالاها افزايش مي‌يابد؛ نتيجه اينكه طبقه پايين جامعه نمي‌توانند از پس زندگي خود برآيند. بنابراين راهكار اصولي اين است كه بايد اين زنجيره را اصلاح كنيم. اين نماينده مجلس با اشاره به مشكل تامين بنزين در زمان تعطيلات اخير و افزايش مسافرت‌ها به شمال كشور يادآور شد: در اين رابطه بايد مشكل ذخاير استرتژيك را حل كنيم و ذخيره‌سازي داشته باشيم، اما راهكار صحيح‌تر كنترل مصرف است وقتي در يك روز ۱۴۰ ميليون ليتر و در كل به‌طور متوسط ۱۳۰ ميليون ليتر در روز بنزين به مصرف مي‌رسد بيانگر عدم طي مسير درست است، به اين معنا كه ما مشكل اساسي‌تري غير از تامين داريم؛ اصل ماجرا عدم مصرف بهينه است.

وي با بيان اينكه ما اكنون واردكننده بنزين شده‌ايم، ادامه داد: البته برخي پالايشگاه‌ها برنامه افزايش توليد را در دستور كار دارند اما مشكلاتي هم دارند از جمله اينكه مطالبات پالاشگاه‌ها بالاست و طبق آنچه پالايشگاه‌هاي بخش خصوصي عنوان مي‌كنند تقاضا دارند كه اجازه صادرات مازاد فرآورده‌هاي نفتي را داشته باشند تا افزايش توليد بنزين را اعمال كنند. سنگدويني تاكيد كرد: امروز پالايشگاه‌ها ۱۶۲ هزار ميليارد تومان از دولت مطالبه دارند البته دولت هم در زمينه خودراك از آنها طلبكار كه بايد تهاتر صورت گيرد، بايد اين مشكلات به نوعي حل شود و ما بايد كنار هم بتوانيم مشكل كمبود سوخت را حل كنيم كه راه اصلي آن نيز بهينه‌سازي مصرف است. براي افزايش قيمت نيز ابتدا بايد ساختار را اصلاح كنيم؛ نمي‌توانيم افزايش قيمت را اعمال كنيم و سفره مردم دچار مشكل شود بايد ساختاري ايجاد شود كه اگر درآمدي از افزايش قيمت به دست آمد به نفع مردم بوده و به جيب اقشار كم‌درآمد برود. وي در ادامه  اظهار داشت: ما غير از بنزين در حوزه ديگر حامل‌هاي انرژي مثل گاز طبيعي هم ناترازي داريم، اكنون يك ميليارد متر مكعب در روز توليد گاز داريم كه همه آن را نيز مي‌سوزانيم و هيچ اقدامي در راستاي افزايش راندمان وسايل گازسوز از جمله بخاري‌ها يا نيروگاه‌ها نداشته‌ايم.