واكنش بورس  به حمله اسرایيل به ضاحيه
«تعادل» روند معاملات بازار سهام در زمان التهابات منطقه را بررسي می‌کند

واكنش بورس به حمله اسرایيل به ضاحيه

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۰:۴۵:۲۲
|
کد خبر: ۳۲۱۶۰۹

باز هم جنگ و درگيري كار دست بورس داد و دامنه نوسان بازار سرمايه براي چهارمين بار محدودتر شد. روز جمعه ارتش رژيم صهيونيستي لبنان را مورد حمله هوايي قرار داد كه به واسطه اين حمله تمامي بازارهاي مالي تحت تاثير قرار گرفتند و در اين روز شاهد افزايش قيمت طلا و نوسان مثبت قيمت نفت بوديم.

باز هم جنگ و درگيري كار دست بورس داد و دامنه نوسان بازار سرمايه براي چهارمين بار محدودتر شد. روز جمعه ارتش رژيم صهيونيستي لبنان را مورد حمله هوايي قرار داد كه به واسطه اين حمله تمامي بازارهاي مالي تحت تاثير قرار گرفتند و در اين روز شاهد افزايش قيمت طلا و نوسان مثبت قيمت نفت بوديم.

به واسطه حمله اسراييل و پاسخ موشكي يمن به جنايات‌شان در لبنان و غزه، بازارها تا حدود زيادي در شوك فرو رفتند. مسوولان بازار سرمايه نيز براي جلوگيري از شوك و ريزش اين بازار دامنه نوسان را براي چهارمين بار از ابتداي سال تا به امروز محدود كردند.

پيرو برگزاري جلسه هيات‌مديره سازمان بورس و اوراق بهادار در ساعات ابتدايي صبح روز شنبه، مقرر شد؛ براساس بند ۱۱ ماده ۷ قانون بازار اوراق بهادار، با هدف حمايت از حقوق سهامداران و جلوگيري از تاثير هيجانات بر روند بازار، دامنه نوسان همه نمادهاي سهام و حق تقدم سهام و صندوق‌هاي سهامي و مختلط قابل معامله در بازارهاي بورس و فرابورس به مثبت و منفي يك درصد محدود شود.

 

جلوگيري از ايجاد تنش

مسوولان محدوديت دامنه نوسان را مولفه‌اي براي جلوگيري از ايجاد تنش در بازار سرمايه مي‌دانند و عقيده دارند كه با محدوديت دامنه نوسان وضعيت بازار سرمايه گلستان مي‌شود!

قادر معصومي خانقاه، مدير نظارت بر بورس‌هاي سازمان بورس و اوراق بهادار در رابطه با دامنه نوسان مثبت و منفي ۱ درصدي و تاثير آن بر بازارسرمايه گفت: در شرايط كنوني باتوجه به رفتار هيجاني بازار بورس نمي‌توان نظر قطعي در مورد بازار و محدوديت‌هاي آن داد.

وي در پاسخ به اين سوال كه براي روز‌هاي آينده چه تصميمي گرفته خواهد شد،افزود: همه‌چيز به اخبار و تحولات منطقه بستگي دارد. اما در حال حاضر تصميمي مبني بر روزهاي آينده بازار و محدوديت‌هاي آن گرفته نشده است. بايد منتظر ماند و طبق شرايط جلسات را برگزار و تصميم‌گيري كرد.

همچنين عظيم ثابت، دبيركل كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار تاكيد كرد كه با توجه به اينكه شب گذشته تنش‌هاي سياسي در منطقه افزايش پيدا كرده، سازمان بورس و اوراق بهادار هم تصميم به محدود كردن دامنه نوسان معاملات به مثبت و منفي يك گرفت.

ثابت با تاكيد بر اينكه اين تصميم براي مديريت هيجانات مقطعي بازار و به درخواست برخي فعالان بازار سرمايه رخ داد، گفت: البته برخي سرمايه‌گذاران با محدوديت دامنه نوسان مخالف‌اند چون معتقدند نقدشوندگي بازار را تحت‌الشعاع قرار مي‌دهد اما به هر حال در شرايط حساس، نهاد ناظر ناچار به اعمال چنين سياست‌هايي است .

او پيشنهاد داد: بهتر است در اقدامي تكميلي تغيير حجم مبنا هم مدنظر مديران بازار قرار بگيرد چون با افزايش حجم مبنا مي‌توان تغييراتي را حاصل كرد تا نوسان بازار سهام بهتر مديريت شود. دبيركل كانون كارگزاران بورس و اوراق بهادار با بيان اينكه يكي از مهم‌ترين ويژگي‌هاي بازار سرمايه نقدشوندگي آن است كه بايد از آن صيانت شود، افزود: سرمايه‌گذاران بايد به سهولت بتوانند در بازار سرمايه به منافع خود دسترسي داشته باشند. اميدواريم رويدادهاي سياسي در منطقه ادامه‌دار نباشد و محدوديت دامنه نوسان كه موقتا از آن در حال استفاده هستيم، به زودي اصلاح شود و شرايط بازار به حالت عادي بازگردد.

 

معضل دامنه نوسان!

ماه‌هاست كه مشكل ساز بودن دامنه نوسان در بازار سرمايه مطرح مي‌شود و كارشناسان عقيده دارند كه دامنه نوسان راهكار مشكل بازار سرمايه نيست و بايد مشكل به صورت اساسي و ريشه‌اي حل شود. در دوران رياست مجيد عشقي، راهكار تمامي مشكلات به محدود كردن دامنه نوسان ختم مي‌شود و انتظار مي‌رود كه رييس جديد سازمان بورس راهكارهاي بهتري براي بورس داشته باشد.

البته با توجه به اينكه حجت‌الله صيدي كمتر از يك ماه است كه رييس سازمان بورس شده، نمي‌توان انتظار داشت كه معجزه رخ بدهد و شرايط بازار تغيير كرد. همين مثبت شدن بازار طي چند روز اخير يك سيگنال مثبت براي بازار بود و در دوره عشقي بازار مثبت نبود و هر روز شاهد تحميل ريسك جديد به بازار بوديم؛ اما انتظار مي‌رود كه در دوره جديد رياست همه ‌چيز مثبت باشد.

درحال حاضر بورس تهران تحت تاثير جنگ قرار گرفته و به نوعي بورس در آتش جنگ افتاده است و به نظر نمي‌رسد كه به همين زودي‌ها از آتش نجات پيدا كند؛ چراكه همچنان مواضع جنگي ادامه دارد. البته ساير بازارهاي مالي نيز همانند بورس شرايط جديدي را تجربه مي‌كنند، براي نمونه قيمت طلا در بازار تهران به بيش از 4 ميليون تومان رسيد، قيمت طلا و سكه نيز روبه بالا بود و به نوعي شرايط صعودي را تجربه كردند. اما بورس تهران و نفت تا حدودي كاهش و نوسان را تجربه كردند و احتمالا اين روند تا نيمه هفته ادامه‌دار باشد.

 

بازار از دريچه معاملات

در پايان اولين روز معاملاتي هفته يعني شنبه، شاخص كل بورس تهران با افتي 8175 واحدي معادل 0.38 درصد به كار خود خاتمه داد تا باز هم از كانال 2 ميليون و 150 هزار واحدي رسيد. شاخص هم وزن هم همانند شاخص كل نزولي بود و 0.22 درصد از ارتفاعش كم شد تا به سطح 705 هزار و 424 واحدي برسد.

در معاملات اين روز بورس تهران كه تحت تاثير حمله شب گذشته اسراييل به لبنان صورت گرفت، سه نماد فملي، فولاد و وبملت بيشترين تاثير منفي را بر شاخص كل داشتند. ارزش معاملات بورس هم 5 هزار و 215 ميليارد تومان بود كه در كنار ارزش 9 هزار و 700 ميليارد توماني فرابورس رقم خرد. ارزش معاملات خرد امروز هم معادل 2 هزار 246 ميليارد تومان بود كه تنها 18 درصد از كل ارزش معاملات را به خود اختصاص داد. همچنين 92 درصد از كل نمادهاي بازار در محدوده منفي به معاملات خود پايان دادند كه از ميان 549 نماد با صف فروش و 40 نماد با صف خريد مواجه شدند.

معاملات روز شنبه بورس تهران در حالي به پايان رسيد كه شاهد خروج 928 ميليارد تومان پول حقيقي از بازار بود. اين در حالي است كه در آخرين روز هفته گذشته هم بازار بعد از چند روز ورود پول حقيقي با خروج پول مواجه شده بود. بيشترين ورود پول حقيقي براي نماد فزر با 34.5 ميليارد تومان به ثبت رسيد. ونوين و پارسيان هم به ترتيب با 16.6 و 6.3 ميليارد تومان ورود پول حقيقي در رتبه‌‎هاي بعدي قرار گرفتند. در آن سمت، فملي، وبملت و وپارس به ترتيب با 78.5، 59.4 و 35.9 ميليارد تومان خروج پول حقيقي بيشترين ميزان فروش خالص حقيقي‌ها را به خود اختصاص دادند.