اثر پايان دوران سياست‌هاي انقباضي در اقتصاد جهان بر نرخ كاموديتي‌ها

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۰:۴۶:۳۱
|
کد خبر: ۳۲۱۶۱۰

امير تقي خان تجريشي، كارشناس بازار سرمايه گفت: تحليل وضع اقتصاد جهاني در سال جاري و روندهاي اصلي آن، نيازمند بررسي شرايط اقتصاد جهان از سال ۲۰۲۰ به اين‌سو است، چون با اين بررسي متوجه مي‌شويم در سال‌هاي اخير چه مسيري طي شده و در ادامه به چه سمتي خواهيم رفت.

امير تقي خان تجريشي، كارشناس بازار سرمايه گفت: تحليل وضع اقتصاد جهاني در سال جاري و روندهاي اصلي آن، نيازمند بررسي شرايط اقتصاد جهان از سال ۲۰۲۰ به اين‌سو است، چون با اين بررسي متوجه مي‌شويم در سال‌هاي اخير چه مسيري طي شده و در ادامه به چه سمتي خواهيم رفت. او ضمن بازخواني روند 4 سال اخير اقتصاد حهان، سال ۲۰۲۰ را سالي سرنوشت‌ساز خواند و افزود: در اين سال به دليل رويارويي با كرونا شاهد قرنطينه جهاني بوديم، برخي تصور مي‌كردند، اين دوران گذرا نيست و ممكن است شاهد ايجاد يك نظم جديد در جهان باشيم. تجريشي با اعلام اينكه در آن زمان، قيمت طلا تحت‌تاثير اتفاقات رخ داده با افزايش همراه شد و هراس شديدي از احتمال فراگيري ركود شكل گرفت، افزود: اين امر واكنش سريع بانك‌هاي مركزي را به همراه داشت و به صورت محسوس شاهد كاهش نرخ بهره بوديم كه اين نرخ در برخي از مواقع به نزديك صفر رسيد. رييس سابق هيات‌مديره بورس تهران به نگراني‌هاي مربوط به نرخ بيكاري و افزايش در آن برهه زماني، اشاره كرد و گفت: اين مسائل، توجيه‌كننده كاهش نرخ بهره بود، به صورت تاريخي براي تورم امريكا نرخ كمتر از ۲ درصد هدف‌گذاري شد اما قرار گرفتن نرخ بهره و بيكاري در كنار يكديگر باعث شد تا نرخ تورم به رقم بالاي ۶ يا ۷ درصد برسد، اين ركود باعث افزايش قيمت طلا و و از سمت مقابل كاهش قيمت نفت شد.

او با اعلام اينكه ورود واكسن كرونا به بازگشت روند حاكم در اقتصاد جهاني منجر شد، گفت: با توجه به اينكه اين بازگشت در برخي از موارد سريع بود اما موجب ايجاد برخي از گلوگاه‌ها شد، براي مثال با گيركردن يك كشتي در كانال سوئز قيمت‌ها افزايش پيدا كردند و شاهد موج جديدي از تورم در بازار انرژي و مواد غذايي بوديم تجريشي با بيان اينكه اقتصاد امريكا از ۲ دهه گذشته چنين وضعي را به خود نديده بود، گفت: براي كنترل اين موضوع، گارد افزايشي نرخ بهره از جمله سياست‌هايي بود كه فدرال رزرو و ساير بانك‌هاي مركزي جهان، به صورت خاص آن را دنبال كردند.

 

كاهش نرخ بهره و تورم

رييس هيات‌مديره گروه مالي فيروزه گفت: سكانداران اقتصاد جهان، در شرايط بحراني پيش آمده بر اثر شيوع كرونا، از تجربيات به دست آمده در بحران ۲۰۰۸ استفاده كردند. ارزيابي سياست‌هاي به كار گرفته شده در اين مقطع نشان‌دهنده آن است كه استفاده از سياست‌هاي هوشمندانه‌اي مثل افزايش نرخ بهره واكنش‌هاي مثبتي را در اقتصاد جهان با خود به همراه داشت. تجريشي ادامه داد: اعمال و به كارگيري سياست‌هاي انقباضي سنگين، با وجود وقوع جنگ بين روسيه و اوكراين و نيز تنش‌هاي سياسي چين و همچنين افزايش تنش در خاورميانه، سبب كنترل نرخ تورم در جهان شد. در تداوم اين سياست‌ها، در نهايت به نقطه كنوني رسيده‌ايم كه عملا نرخ تورم در اقتصادهاي بزرگ جهان با كاهش شديد همراه شده است. رييس هيات‌مديره گروه مالي فيروزه اعلام كرد: در پي كاهش تورم، صداي اعتراضات و هشدار درباره احتمال ركود و افزايش نرخ بيكاري بلند شد، در نهايت همه نگاه‌ها به سمت تصميم هفته گذشته فدرال رزو معطوف شد، بر اين اساس پس از مدت‌ها نرخ تورم امريكا به كانال ۲درصد نزديك شد و نرخ بهره نيز همزمان نيم درصد كاهش يافت.

 

سال‌هاي پرنوسان كاموديتي‌ها

او با اعلام اينكه بازار جهاني كاموديتي‌ها در چند سال گذشته، يعني از زمان شروع رياست‌جمهوري ترامپ تا زمان شيوع كرونا، سال‌هاي پرنوساني را تجربه كرده بود، گفت: اكنون با توجه به كاهش نرخ بهره در هفته گذشته، به نظر مي‌رسد پايان دوران انقباضي در اقتصاد امريكا و جهان عملا فرارسيده است، اين واقعيت مي‌تواند فرصت مناسبي براي رونق بازار كاموديتي‌ها باشد، رونق بازار كالاهاي پايه و كاموديتي‌ها در نهايت سيگنالي را براي رشد اقتصادي را به همراه خواهد داشت، چنان‌كه در هفته‌هاي گذشته شاهد افت محسوس قيمت‌ها بوده‌ايم كه اميدواري‌ها براي بهبود اقتصاد جهاني و همچنين احتمال رشد اقتصادي را افزايش داده است.

 

اثر انتخاب هريس يا ترامپ بر بازار كاموديتي‌ها

او گفت: تاثير اقتصاد امريكا، به عنوان مهم‌ترين اقتصاد دنيا، بر اقتصاد جهان مشهود است، به همين دليل نتيجه رياست‌جمهوري امريكا براي كل دنيا مهم است. در ماه‌هاي اخير شاهد برگزاري رقابت انتخاباتي بسيار نزديكي بين كامالا هريس و دونالد ترامپ بوده‌ايم، اين دوره از انتخابات ايالات متحده به دليل وجود ۲ رويكرد مختلف نزد ۲ نامردهاي ۲ حزب اصلي فعال در عرصه سياست امريكا، نسبت به اقتصاد و تعامل متفاوت آنها با دنيا، بر وضع اقتصاد جهان تاثيرگذار است. رييس هيات‌مديره گروه مالي فيروزه در ادامه با تاكيد بر اهميت نقش اقتصاد چين در اقتصاد جهاني و بازار كاموديتي‌ها و همچنين تاثير انتخابات امريكا بر اقتصاد چين گفت: ترامپ در دوره چهار ساله قبل، تعرفه‌هاي سختي را براي چين در نظر گرفت كه اين امر باعث شد تا ضمن بهم‌ريختگي وضعيت اقتصادي چين، رشد اقتصادي اين كشور كند شود و تقاضا براي نفت كاهش يابد. او معتقد است: اين امكان وجود داشت كه با سياست‌هاي تعرفه‌اي سنگين دوباره قيمت نفت در كانال ۵۰ دلار يا كمتر قرار بگيرد، در حالي كه با انتخاب هريس وضعيت فعلي احتمالا ادامه مي‌يابد.

او با بيان اينكه نحوه تعامل رييس‌جمهور جديد امريكا با دنيا، بر اقتصاد اروپا نيز اثرگذار است، گفت: با انتخاب ترامپ ممكن است يورو اهميت بيشتري در اقتصاد جهان پيدا كند اما ارزيابي‌ها نشان‌دهنده آن است كه با انتخاب كامالا هريس وضعيت با تغيير چنداني همراه نمي‌شود.

 

اثر چين بر بازار طلا

تجريشي با بيان اينكه در گذشته، چين خريدار اصلي اوراق قرضه امريكا بود اما چين در چند سال اخير، در حال خريد طلا به جاي اوراق قرضه است، گفت: تحليلگران دو عامل را به عنوان دليل اين اقدام چين مطرح كرده‌اند، نخستين دليل؛ افزايش ريسك اقتصاد امريكاست كه باعث شد ديگر چين دليلي براي خريد اوراق قرضه امريكا نداشته باشد. عامل دوم اين بود كه، چين تصور مي‌كرد بايد خود و متحدانش را از نوسانات نرخ دلار منفك و جدا كند تا بتواند در اين زمينه سهم يوان (واحد پول چين) را در اقتصاد بين‌الملل افزايش دهد و جايگاه پول ملي خود را به عنوان يك ارز جايگزين در اقتصاد جهان بهبود ببخشد. اين موارد باعث شد تا چين به سمت خريد طلا پيش برود تا همزمان ذخاير طلا به عنوان يكي از پشتوانه‌هاي يوان عمل كند . او توضيح داد: با توجه به اين رويكرد تازه در بانك مركزي چين، حجم اوراق قرضه امريكا در سبد دارايي‌هاي چين كاهش يافته و سهم طلا رو به افزايش است، با در نظر گرفتن اين مولفه اثرگذار، تحليلگران عددهاي شگفت‌انگيزي را در مورد روند نرخ طلا در بازار جهاني تخمين مي‌زنند، آنها بر اين باورند كه؛ با وجود رشد نرخ طلا، اين فلز گران‌بها همچنان گارد صعودي براي رشد خواهد داشت.

 

اثر چين و نرخ بهره بر بازار كاموديتي‌ها

تجريشي گفت: اين احتمال وجود دارد كه فدرال رزو و ساير بانك‌هاي مركزي جهان نرخ بهره را، در صورت افزايش نيافتن نرخ تورم، باز هم كاهش بدهند، در صورت وقوع چنين وضعي نبايد نگراني خاصي نسبت به ركود وجود داشته باشد، همچنين نرخ بيكاري هم بر روي اعداد و اهداف مورد نظر فدرال رزرو باقي خواهد ماند. رييس هيات‌مديره گروه مالي فيروزه تاكيد كرد: البته رشد اقتصادي چين و تقاضاي اقتصاد چين، بيشتر از تغييرات نرخ بهره، بر بازار اغلب كاموديتي‌ها، نظير: فولاد، سنگ آهن، مس و نفت اثرگذار است. او به كاهش پيش‌بيني موسسات جهاني از رشد اقتصادي چين اشاره كرد و گفت: كاهش تقاضاي داخلي چين باعث شده تا حجم صادرات فولاد چين به سمت سقف تاريخي حركت كند كه اين موضوع فشار زيادي را بر قيمت فولاد وارد مي‌كند. همچنين چين از اوج مصرف فرآورده نفتي و واردات نفت در ۲۰۲۴ عبور كرده كه اين امر به معني كاهش تقاضاي نفت و قيمت نفت است.

 

روند بازار جهاني مس

تجريشي ضمن تحليل بازار جهاني مس، گفت: البته با وجود بهبود وضع حاكم بر اقتصاد جهان، برخلاف پيش‌بيني‌ها، در برخي از كاموديتي‌هاي مهم، مانند مس، افزايش قيمت رخ نداد و عملا رشد صورت گرفته كمتر از پيش‌بيني‌ها بود. چنان‌كه قيمت اين محصول از ۹۲۰۰ به ۹۴۰۰ دلار رسيد، در حالي كه برخي پيش‌بيني افزايش قيمت اين محصول را تا سطح ۱۰ هزار دلار مطرح كرده بودند، حتي گلدمن ساكس هم پيش‌بيني خود براي قيمت مس تا سطح 10 هزار دلار تعديل كرده بود. البته بايد توجه داشته باشيم كه تحليلگران معتقدند موجودي مس در سال جاري با كاهش همراه نمي‌شود.