عناصر برد و باخت در بازارسرمايه

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۰:۴۷:۰۹
|
کد خبر: ۳۲۱۶۱۱

نامدار بهشتي‌روي، معان توسعه كسب و كار گروه مالي فيروزه در پاسخ به اين سوال كه كدام يك از بازارها در عرصه جهاني مرسوم هستند و سرمايه‌گذاري در كدام بازار بيشتر انجام مي‌شود؟ گفت: در تمام دنيا بازارسرمايه آينه تمام‌نماي اقتصاد است و تمامي متغيرهاي موثر بر اقتصاد كشورها از جمله نرخ تورم، نرخ‌بهره، رشد و ركود اقتصادي، حجم واردات و صادرات در اين بازار نمايان مي‌شود. بنابراين مهم‌ترين و نخستين گزينه سرمايه‌گذاري در جهان بازارسهام است.

مداراقتصادي| نامدار بهشتي‌روي، معان توسعه كسب و كار گروه مالي فيروزه در پاسخ به اين سوال كه كدام يك از بازارها در عرصه جهاني مرسوم هستند و سرمايه‌گذاري در كدام بازار بيشتر انجام مي‌شود؟ گفت: در تمام دنيا بازارسرمايه آينه تمام‌نماي اقتصاد است و تمامي متغيرهاي موثر بر اقتصاد كشورها از جمله نرخ تورم، نرخ‌بهره، رشد و ركود اقتصادي، حجم واردات و صادرات در اين بازار نمايان مي‌شود. بنابراين مهم‌ترين و نخستين گزينه سرمايه‌گذاري در جهان بازارسهام است. همچنين قيمت انرژي، كاموديتي‌ها و بسياري از كالاها از طريق بورس‌هاي كالايي تعيين مي‌شود.

عضو هيات‌مديره سبدگردان فيروزه با بيان اينكه در كشورهاي داراي اقتصاد شفاف و توسعه يافته، بازارسرمايه بستر امن و مناسب جذب سرمايه‌ است، افزود: به ويژه اينكه بازارهاي سرمايه مشهور در دنيا نقش اول تامين‌مالي بخش مولد اقتصاد را برعهده دارند و علاوه‌بر آن از مكانيزم بازار دوطرفه برخوردار هستند؛ بنابراين اين بازار هم براي شركت‌ها و هم براي سرمايه‌گذاران جذاب است.

او در پاسخ به اين سوال كه زيان سرمايه‌گذاران در بازارسهام چه دلايلي دارد، گفت: بازارهاي سهام و كالا در دنيا همواره ادوار خوب و بد را تجربه مي‌كنند و نبايد انتظار رشد پي‌درپي از آنها داشت؛ ما با بازاري تخصصي و پيچيده روبه‌رو هستيم كه حضور در آن به آگاهي نياز دارد؛ همچنين براساس شاخص رفتار مالي ترس و طمع (Fear‌ and Greed Index)، سرمايه‌گذاران به دليل تحليل و تصميمات اشتباه در تكانه‌هاي بازار سهام با زيان مواجه مي‌شوند.

نامدار بهشتي‌روي، با بيان اينكه سطح آگاهي و شاخص ترس و طمع ريشه اصلي شكست سرمايه‌گذاران است، افزود: معمولا در شرايط صعود بازار، سود و بازدهي را محصول دانش و تجربه خود مي‌دانيم و دچار طمع مي‌شويم و زيان را هم محصول شانس يا عملكرد بازار مي‌دانيم. درحالي كه زيان در بازارسهام به دليل عدم شناخت ريسك‌ها و تحليل اشتباه روي مي‌دهد و نمي‌توان گفت بازارسهام مناسب سرمايه‌گذاري نيست .

او افزود: به همين دليل هم سال‌ها است كه در جهان سرمايه‌گذاري در بازارسهام معمولا از طريق مشاوران و نهادهاي حرفه‌اي انجام مي‌شود. سرمايه‌گذاري در بازارسهام به آگاهي، دانش، صبوري، برنامه‌ريزي و شناخت ريسك و بازدهي نياز دارد و زماني كه سرمايه‌گذاران به اين فاكتورها توجه نمي‌كنند، دچار زيان‌هاي سنگين و جبران‌ناپذير مي‌شوند .

معان توسعه كسب و كار گروه مالي فيروزه، با بيان اينكه سه عنصر عدم صبوري، عدم آگاهي و طمع، مثلث بازندگي هميشگي بازارسهام هستند، افزود: اين درحالي است كه براي افراد حرفه‌اي كه با آگاهي و صبر تصيمي‌گيري مي‌كنند، اين عناصر تركيب برنده است.

نامدار بهشتي‌روي در پاسخ به اين سوال كه بازارسرمايه در ايران با چه چالش‌هايي روبه‌رو است، گفت: طي چهار سال اخير كاهش اعتماد عمومي به بازارسرمايه و افزايش نرخ‌بهره چالش‌هاي اصلي بازارسرمايه بودند. اين دو موضوع باعث بي‌رمقي و كاهش حجم معاملات بازارسرمايه شد، اما باتوجه به ارزندگي قيمت سهام، در هر يك از اين دو متغير بهبود ايجاد شود، بدون شك بازارسرمايه مسير جديد و منطقي را آغاز مي‌كند.

او ادامه داد: كاهش نرخ بهره در كوتاه‌مدت در روند بازارسرمايه تغيير ايجاد مي‌كند. ما دربازارهاي غير مولد كشور شاهد تحرك قابل توجهي نيستيم و اين موضوع از پارك پول حكايت مي‌كند؛ بازار مسكن به دليل كاهش قدرت خريد جامعه با ركود مواجه است. بازار طلا به دليل رشد شديد قيمت جهاني با ريسك‌هاي جديد روبه‌رو است. بنابراين سرمايه و منابع مترصد ورود به بازارسهام است. عضو هيات‌مديره سبدگردان فيروزه، افزود: پايان قيمت‌گذاري دستوري، كاهش فاصله نرخ ارز بازار و ارز نيمايي و نجات اقتصاد از تصميمات خلق‌الساعه از اقدامات لازم براي بهبود بلندمدت بازارسرمايه و راه بازگشت اعتماد به اين بازار است.

معان توسعه كسب و كار گروه مالي فيروزه، در پاسخ به اين سوال كه چه استراتژي براي شرايط فعلي بازارسرمايه مناسب است، گفت: بازارسرمايه حتي در شرايط فعلي فرصت‌هاي ورود قابل توجهي دارد؛ تخصيص منابع به سبد دارايي متنوع براساس ميزان ريسك‌پذيري و افق زماني سرمايه‌گذار ازجمله صندوق طلا، صندوق درآمد ثابت و صندوق‌هاي شاخصي مي‌تواند بازدهي خوبي براي سرمايه‌گذاران ايجاد كند و در واقع تشكيل سبدي از صندوق‌ها استراتژي مناسب شرايط فعلي بازار سرمايه است.