ابلاغ ويرايش جديد دستورالعمل توسعه معاملات برق در بورس انرژي

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۰:۴۸:۳۹
|
کد خبر: ۳۲۱۶۱۴

| با ابلاغ دستورالعمل جديد توسعه معاملات برق در بورس انرژي مي‌توان انتظار داشت معاملات برق در بورس انرژي افزايش يافته و فضاي كسب و كار و تجارت برق، بهبود قابل توجهي را شاهد باشد.

ايسنا| با ابلاغ دستورالعمل جديد توسعه معاملات برق در بورس انرژي مي‌توان انتظار داشت معاملات برق در بورس انرژي افزايش يافته و فضاي كسب و كار و تجارت برق، بهبود قابل توجهي را شاهد باشد.

حميدرضا باقري، معاون بازار برق اعلام كرد كه ويرايش اول دستورالعمل مذكور در اسفند ماه ۱۴۰۱ توسط وزير سابق نيرو ابلاغ شد كه پياده‌سازي و اجراي آن در طي ۱۸ ماه گذشته منجر به افزايش قابل ملاحظه معاملات خارج از بازار نيروگاه‌ها و صنايع كشور شد. از مهم‌ترين ثمرات دستورالعمل مذكور راه‌اندازي تابلوي سبز در بورس انرژي و حضور مشتركان با قدرت قراردادي بالاي يك مگاوات در بورس  انرژي بود.

معاون بازار برق ايران در ادامه افزود: در فرآيند اجراي ابلاغيه مذكور وزارت نيرو، توانير، شركت مديريت شبكه برق ايران، ساتبا و بورس انرژي نسبت به ارزيابي نتايج ناشي از اجراي ابلاغيه مذكور و دريافت بازخوردهاي لازم از تمامي فعالان بورس انرژي و صنعت برق كشور اقدام كردند. در همين راستا و به منظور بهبود دستورالعمل مذكور و رفع برخي از ابهامات و ايرادات موجود در آن، وزارت نيرو از ابتداي تابستان سال جاري تصميم به بازنگري و اصلاح دستورالعمل  مذكور گرفت.
در همين راستا دفتر اقتصاد، سرمايه‌گذاري و تنظيم مقررات بازار آب و برق وزارت نيرو ضمن دعوت از تمامي ذينفعان حاضر در بورس انرژي و معاملات خارج از بازار از ايشان درخواست كرد تا نظرات و نكات مد نظر خود براي بهبود، اصلاح يا تغيير دستورالعمل به ايشان ارائه بدهند.
در كنار اين امر با دعوت از كارشناسان اين حوزه و تشكيل جلسات كارشناسي، در نهايت ويرايش جديد دستورالعمل مذكور نهايي و در تاريخ 1/۷/1403 توسط دكتر علي آبادي، وزير نيرو  ابلاغ شد.

معاون بازار برق ايران برخي از مهم‌ترين تغييرات صورت گرفته در اين دستورالعمل را به شرح زير اعلام كرد: 
۱- تمامي مشتركان بالاي ۳۰ كيلووات هم مي‌توانند برق خود را از طريق شركت‌هاي خرده فروشي از بورس انرژي تامين كنند. اين در حالي است كه تا پيش از اين، صرفاً مشتركان صنعتي بالاي يك مگاوات امكان خريد مستقيم برق از بورس را داشتند. بر اين اساس، تعداد مشتركيني كه امكان حضور در بورس انرژي را دارند، از حدود ۸۵۰۰ مشترك، به حدود ۸۰۰ هزار مشترك افزايش مي‌يابد. شايان ذكر است حضور اين مشتركان در بورس كاملا اختياري بوده و در صورت عدم حضور در بورس، مشمول هيچ نوع جريمه‌اي نمي‌شوند.
۲- به منظور افزايش شفافيت و افزايش عمق معاملات برق در بورس انرژي، تمامي قراردادهاي دو جانبه و خرده‌فروشي با ظرفيت بيش از ۲۰ مگاوات الزاما بايد در بورس انرژي ثبت شود.
۳- در صورت عدم خريد برق توسط مشتركان صنعتي بالاي يك مگاوات از بورس انرژي يا قراردادهاي دو جانبه، شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع نيروي برق موظف خواهند بود تعرفه برق مصرفي ايشان را بر اساس ۱.۳ حداكثر قيمت برق در بازار  عمده فروشي  برق  ايران،  محاسبه كنند.
۴- در صورتي كه مشترك اقدام به خريد برق از بورس انرژي كند و به هر دليل امكان مصرف آن را نداشته باشد، شركت‌هاي برق منطقه‌اي و توزيع نيروي برق موظف به پرداخت بهاي برق مصرف نشده به مشترك بر اساس ۷۵ درصد قيمت متوسط بورس در دوره صورتحساب  هستند.
عضو هيات‌مديره شركت مديريت شبكه برق ايران در پايان افزود: به منظور سهولت در اجرا و تسهيل خريد و فروش برق و نيز پياده‌سازي راحت‌تر دستورالعمل مذكور توسط ذي‌نفعان، برخي تغييرات ديگر نيز در بخش‌هاي مختلف دستورالعمل اعمال و توسط وزارت نيرو  ابلاغ  شد.