راه‌اندازي كارخانه زباله‌سوز چيني در تهران به كجا رسيد؟

صدور مجوز در گرو رفع 29 ابهام محيط زيستي

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۰:۵۰:۵۴
|
کد خبر: ۳۲۱۶۱۶

چند روز پيش، معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران در اظهاراتي اعلام كرد كه پيگير وارد كردن زباله‌سوز هستيم كه روزي ۶ هزار تن زباله را تبديل به برق مي‌كند و هيچ گونه آلايندگي ندارد و ۷۰ درصد آن را خود چيني‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در حال حاضر منتظر تاييد سازمان محيط زيست هستيم.

چند روز پيش، معاون مالي و اقتصاد شهري شهرداري تهران در اظهاراتي اعلام كرد كه پيگير وارد كردن زباله‌سوز هستيم كه روزي ۶ هزار تن زباله را تبديل به برق مي‌كند و هيچ گونه آلايندگي ندارد و ۷۰ درصد آن را خود چيني‌ها سرمايه‌گذاري مي‌كنند و در حال حاضر منتظر تاييد سازمان محيط زيست هستيم. حالا سرپرست دفتر ارزيابي سازمان محيط زيست شهرداري تهران در واكنش به اظهارات معاون شهردار تهران با اشاره به سرانجام ارزيابي زباله‌سوز چيني مي‌گويد: سازمان حفاظت محيط زيست اعلام كرده است كه ۲۹ ابهام را رفع كنيد تا مجوز بدهيم. سعيد كريمي مي‌افزايد: ۲۹ مورد ابهام، سوال و نقص توضيح در طرح ارسالي وجود داشته كه اين موارد براي رفع به شهرداري تهران ارسال شده است. او با اشاره به اينكه گزارش ارزيابي طرح احداث كارخانه زباله سوز چيني شهريورماه به اين سازمان ارسال شده است، اظهار مي‌كند: موارد قابل اهميتي در ساخت و احداث كارخانه‌ها از منظر محيط زيستي وجود دارد كه شركت مشاور طرح به آن پاسخ دهد، چراكه اين موارد مي‌تواند بر روي سلامت محيط زيست شهر موثر باشد. آذرماه سال گذشته بود كه مديران يك شركت زباله‌سوز در چين براي انعقاد قرارداد ساخت، راه‌اندازي و بهره‌برداري از كارخانه زباله‌سوز به تهران آمدند و مقدمات ساخت اين كارخانه به امضا رسيد. عليرضا زاكاني، شهردار تهران در حاشيه اين تفاهم‌نامه اعلام كرد كه اين مجموعه نيمي از آلاينده‌هاي مورد قبول استانداردهاي اروپا را دارد و حتي كيفيت اين دستگاه از توليدات اروپايي هم بالاتر است. اما همچنان با گذشت بيش از 9 ماه از امضاي اين تفاهم نامه همچنان اما و اگرهايي درباره اجرايي شدن آن وجود دارد و اين در حالي است كه از دهه 90 مطالعات مفصلي در مورد مديريت پسماند تهران صورت گرفته و در همان زمان تكنولوژي زباله‌سوز هم مورد توجه بوده است.

 

خريد كارخانه زباله‌سوز طبق كدام اسناد بالادستي؟

سرپرست دفتر ارزيابي سازمان محيط زيست شهرداري تهران با اشاره به اينكه شهرداري تهران طرح جامع مديريت پسماند را در سال‌هاي اخير به تصويب رسانده است، در اين باره مي‌گويد: اين دستگاه بايد پاسخگو باشد كه طبق كدام سند بالادستي و ضرورتي اقدام به خريد دستگاه زباله سوز كرده است. كريمي ادامه مي‌دهد: شهرداري بايد سازمان محيط زيست را توجيه كند كه استراتژي بلندمدت و كوتاه‌مدتش در اين مورد چيست، چراكه زباله سوزها در فرايند مديريت پسماند در نقطه انتهايي قرار دارند.

 

لزوم تصفيه گاز زباله سوز

او با تاكيد بر اينكه اين سازمان منكر اهميت استفاده از فناوري‌هاي نوين در مديريت محيط زيستي شهر نيست، اظهار مي‌كند: بايد ادعاهاي شركت موردتفاهم از طريق «اصالت‌يابي لايسنس» بررسي شود، چراكه تصفيه گاز زباله سوز بسيار براي ما در فرايند عملكردي داراي اهميت است. سرپرست دفتر ارزيابي سازمان محيط زيست مي‌افزايد: به همين راحتي نمي‌توانيم بپذيريم كه توليدات اين كارخانه در سطح استانداردهاي روز دنياست و اين مهم نيازمند، بررسي كارشناسي دارد. كريمي با بيان اينكه در فرايند زباله سوزي خاكستري به وجود مي‌آورد كه منبع انتشار آلايندگي در هوا و پساب خواهد شد، مي‌گويد: «دي‌اكسين فوران » يك ماده سمي است كه از خروجي فرايند زباله سوزها ساطع مي‌شود، و بايد در فضاي آزمايشگاهي نحوه و ميزان اتساع را بررسي شود. به گفته سرپرست دفتر ارزيابي سازمان محيط زيست، انبار مواد شيميايي و مصرفي، مخازن سوخت مايع، تصفيه پساب صنعتي و انساني همچنين بازچرخاني آب از ديگر موارد مورد اشاره محيط زيست است چون اساساً زباله‌سوز در كاهش سطح توليد زباله و جلوگيري از ورود شيرابه به سطوح زيرزميني نقش بسيار موثري دارد. او يادآور مي‌شود: شهرداري مي‌تواند در يك بازه ۲ هفته تا يك ماه به اين ۲۹ ابهام پاسخ دهد و پس رفع اين ابهامات، ظرف يك دوماه مجوز صادر خواهد شد.

نگاهي به تفاهم نامه ايران و چين  درباره زباله سوز 6 هزار تني

به گفته شهردار تهران پس از امضاي تفاهم نامه مشترك ميان ايران و چين، ارزش اوليه احداث كارخانه پسماندسوز چيني بيش از 600 ميليون دلار برآورد شده است و مي‌تواند روزانه تا 2 هزار و 450 مگاوات برق ناشي از سوزاندن زباله‌هاي تهران توليد كند و شهرداري تهران وعده داده است كه با عملياتي شدن اين كارخانه زمينه ايجاد محيط‌زيست سالم‌تر بدون گازهاي آلاينده فراهم شود، مشكلي كه جنوب تهران با آن مواجه است و از ده‌ها سال پيش زباله‌هاي تهران به اين منطقه منتقل شده و موجبات مشكلات زيست‌محيطي فراواني است. در واقع چون آرادكوه به عنوان مجموعه تجميع پسماندها همواره مورد توجه قرار گرفته و مردم جنوب شهر در معرض آسيب بودند، با اين اقدام عملاً يك دستاورد براي شهروندان تهراني خواهد بود. قرار است كه ظرف سه سال پس از شروع كار، اين كارخانه به بهره‌برداري برسد و براي تامين 30 درصدي سهم ايران در اين پروژه نيز، بانك مركزي ظرفيت ارزي را فراهم خواهد كرد. سهم شهرداري تهران در راه‌اندازي اين پروژه 30 درصد است، 70 درصد ديگر با سرمايه‌گذاري و مشاركت طرف چيني عملياتي خواهد شد و شركت طرف قرارداد در اين كارخانه، از ظرفيت تكنولوژيك و سوابق جدي در توسعه فعاليت‌هاي زيست محيطي برخوردار است. طول زمان خدمت اين كارخانه 50 سال است و در 15 سال ابتدايي، نگهداشت آن توسط طرف چيني انجام خواهد شد، لازم به ذكر است كه ظرفيت اين كارخانه زباله‌سوز 6000 تُن در روز با 6 خط هزار تُني خواهد بود كه اين كارخانه يا در 2 خط سه هزار تني يا در سه خط 2 هزار تُني فعاليت خواهد كرد.