شركت‌هاي چيني براي تراشه‌هاي انويديا هشدار گرفتند

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۱:۰۶:۲۳
|
کد خبر: ۳۲۱۶۳۰

پكن با هدف توسعه صنعت نيمه‌رساناي خود و مقابله با تحريم‌هاي امريكا، فشار بر شركت‌هاي چيني را براي خريد تراشه‌هاي هوش مصنوعي توليد داخلي به جاي تراشه‌هاي انويديا مضاعف كرده است.

پكن با هدف توسعه صنعت نيمه‌رساناي خود و مقابله با تحريم‌هاي امريكا، فشار بر شركت‌هاي چيني را براي خريد تراشه‌هاي هوش مصنوعي توليد داخلي به جاي تراشه‌هاي انويديا مضاعف كرده است. به گزارش ايسنا، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: رگولاتورهاي چيني، شركت‌ها را از خريد تراشه‌هاي H۲۰ انويديا كه براي توسعه و اجراي مدل‌هاي هوش مصنوعي استفاده مي‌شوند، بازداشته‌اند. اين سياست به‌جاي ممنوعيت كامل، شكل راهنمايي به خود گرفته است، زيرا پكن مي‌خواهد از ايجاد اختلال در استارتاپ‌هاي هوش مصنوعي خود و تشديد تنش‌ها با امريكا اجتناب كند. به گفته منابع آگاه، اين اقدام براي كمك به سازندگان تراشه‌هاي هوش مصنوعي چيني براي كسب سهم بيشتري از بازار طراحي شده است و در عين حال، شركت‌هاي فناوري داخلي را براي هرگونه محدوديت‌هاي احتمالي اضافي امريكا آماده مي‌كند. همچنين پكن در اوايل سال جاري، در راستاي كمپين دستيابي به خودكفايي در شرايط بحراني، به سازندگان خودروهاي برقي داخلي اعلام كرد قطعات خود را از تراشه‌سازان داخلي تامين كنند. شركت كامبريكان تكنولوژي و هواوي تكنولوژي از جمله توليدكنندگان بزرگ پردازنده‌هاي هوش مصنوعي چين هستند. در پي انتشار خبر بلومبرگ، سهام انويديا در معاملات روز جمعه، ۳.۹ درصد كاهش يافت و به ۱۱۹.۲۶ دلار رسيد.

سهام اين شركت در سال جاري، رشد بيش از دو برابري داشته است. دولت امريكا با هدف محدود كردن پيشرفت‌هاي تكنولوژيكي پكن، فروش پيشرفته‌ترين پردازنده‌هاي هوش مصنوعي انويديا به مشتريان چيني را در سال ۲۰۲۲ ممنوع كرد. انويديا كه در سانتا كلاراي كاليفرنيا مستقر است، نسخه‌هاي بعدي تراشه‌ها را تغيير داد تا بتوانند طبق مقررات وزارت بازرگاني امريكا، آنها را به بازار چين عرضه كند. مدلH۲۰ با اين معيارها مطابقت دارد. به گفته منابع آگاه، چندين رگولاتور چيني از جمله وزارت قدرتمند صنعت و فناوري اطلاعات، در ماه‌هاي اخير، دستورالعمل‌هاي به اصطلاح پنجره‌اي (دستورالعمل‌هايي بدون اعمال قانون) را براي كاهش استفاده از محصولات انويديا صادر كردند. هدف از اين اخطار، تشويق شركت‌ها براي تكيه بر فروشندگان داخلي مانند هواوي و كامبريكان است. پكن همچنين اين پيام را از طريق يك گروه تجاري داخلي ارسال كرد. همزمان، مقامات چيني از شركت‌هاي داخلي مي‌خواهند كه بهترين سيستم‌هاي هوش مصنوعي ممكن را بسازند. به گفته منابع مطلع از سياست هوش مصنوعي چين، اگر اين به معناي آن است كه آنها نياز به خريد برخي از نيمه‌رساناهاي خارجي به جاي گزينه‌هاي داخلي دارند، پكن همچنان آن را خواهد پذيرفت. از سوي ديگر، جنسن هوانگ، مديرعامل انويديا روز جمعه گفت: نهايت تلاش خود را براي خدمات‌رساني به مشتريان در چين و در عين حال، عمل به الزامات محدوديت‌هاي دولت امريكا انجام خواهد داد. انويديا كه ارزشمندترين تراشه ساز جهان است، شاهد افزايش تقاضاي اپراتورهاي ديتاسنترها در سراسر جهان براي خريد بيشتر پردازنده‌هاي اين شركت بوده است. چين همچنان بخشي از اين رشد است اما محدوديتهاي تجاري تاثير خود را گذاشته است. انويديا در سه ماهه ژوئيه، ۱۲ درصد از درآمد خود معادل حدود ۳.۷ ميليارد دلار را از چين داشت كه بيش از ۳۰ درصد بالاتر از مدت مشابه سال قبل بود. بر اساس گزارش بلومبرگ، تراشه‌هاي انويديا، استاندارد طلايي براي شركت‌هايي است كه به دنبال توسعه خدمات هوش مصنوعي هستند. طراحان تراشه چيني هم در تلاش هستند تا جايگزين‌هاي انويديا را معرفي كنند. پكن، ميلياردها دلار يارانه براي بخش نيمه‌رسانا عرضه كرده اما تراشه‌هاي هوش مصنوعي چيني همچنان عقب‌تر از انويديا مانده‌اند.