٨٠ درصد محصولات ايران‌خودرو با زيان توليد مي‌شود؟

آغاز تحقيق و تفحص از ايران خودرو در مجلس

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۱:۰۹:۰۸
|
کد خبر: ۳۲۱۶۳۲

به گفته عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، مجلس به زودي تحقيق و تفحص كاملي از ايران خودرو انجام خواهد داد. بهروز محبي نجم‌آبادي، عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه مجلس به زودي تحقيق و تفحص كاملي از ايران خودرو انجام خواهد داد.

به گفته عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي، مجلس به زودي تحقيق و تفحص كاملي از ايران خودرو انجام خواهد داد. بهروز محبي نجم‌آبادي، عضو كميسيون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس شوراي اسلامي اعلام كرد كه مجلس به زودي تحقيق و تفحص كاملي از ايران خودرو انجام خواهد داد.

او همچنين با ابراز تاسف از اينكه در گذشته، تحقيق و تفحص‌هاي انجام‌شده در اين حوزه ناموفق بوده‌اند گفته، فراكسيون مبارزه با فساد در مجلس مامور شده و رايزني‌هايي براي انتخاب نمايندگاني كه در اين مسير پاي‌شان نلرزد، انجام شده است. بنا به خبرگزاري تسنيم، محبي نجم‌آبادي همچنين بر ضرورت پاسخگويي ايران خودرو در خصوص مشكلات خودروهاي فرسوده و تاكسي‌ها تاكيد كرده و با اعلام اينكه افرادي را داريم كه معتقدند ايران خودرو هزينه‌ها را بسيار افزايش مي‌دهد، گفت: هيات‌مديره شركت‌هاي زير مجموعه ايران خودرو مسائلي را انجام مي‌دهند كه بايد پيگيري شود. اين نماينده مجلس به انتقاد از عدم حمايت ايران خودرو از تيم هندبال سبزوار پرداخت و گفت: با وجود مصوبه تداوم حمايت از تيم هندبال سبزوار، اين شركت به وظيفه خود به درستي عمل نكرد.

 

٨٠ درصد محصولات ايران‌خودرو  با زيان توليد مي‌شود

عليمردان عظيمي، مديرعامل ايران‌خودرو گفت: در حال حاضر بيش از ۸۰ درصد محصولات ما زيانده هستند؛ چرا قيمت محصولات ما با بازار اختلاف ۲۸۰ ميليون توماني دارد؟ چون ما رشد قيمت نداشته‌ايم.

وي افزود: نبود سود ناشي از اختلاف قيمت، فروش محصولات برخي خودروسازان را قسطي كرد. چه فرقي ميان سهامدار پتروشيمي‌ها با سهامداران خودرويي است؟ اين سود مي‌كند آن يكي زيان!بايد هر شرايطي كه براي قيمت خودرو وارداتي در نظر مي‌گيرند، براي خودرو‌هاي ساخت داخل هم در نظر بگيرند. مديرعامل گروه خودروسازي ايران‌خودرو ادامه داد: محصولات ديگر خودروسازان، خودروهاي گران‌تري است و قشر مرفه به راحتي خريد مي‌كنند اما خودرويي كه ما توليد مي‌كنيم، عمدتا براي قشر ضعيف‌تر است و سبد خودروهاي‌مان اقتصادي است. اين درحالي است كه براي مصرف‌كننده واقعي، اگر سياست‌ها را اصلاح كنيم (كه به نظر مي‌رسد با حضور آقايان پزشكيان و اتابك، اين سياست‌ها قابل تغيير است)، بايد قدري واقع بينانه به اين صنعت نگاه شود؛ چراكه صنعت خودرو ديگر بيش از اين، توان اين حجم از زيان انباشته را ندارد.

عظيمي افزود: چنانچه اين زيان انباشته يك قدم ديگر جلو برود، ممكن است مسائلي پيش بيايد كه ديگر همين تعداد خودرو را هم نتوانيم براي متقاضيان تامين كنيم؛ بنابراين در جلساتي هم كه داشتيم، به دنبال اين هستيم كه سياست‌هاي خودرويي را به دو جهت اصلاح كنيم؛ در وهله‌ اول بايد اصلاح بهاي تمام شده صنعت خودرو صورت پذيرد. بنده معتقد هستم كه بيش از ۵۰ درصد از مشكلات ما همين‌جاست. بنابراين هم بحث كيفيت خودروهاي داخلي و هم بحث كاهش بهاي تمام شده بايد انجام شود و اصلاح قيمت هم به‌گونه‌اي باشد كه مصرف‌كننده بتواند خودرو را با قيمت منطقي در اختيار بگيرد و خودروساز هم متحمل زيان نشود.

آن‌طور كه ايسنا گزارش داده، وي ادامه داد: نبايد اين نكته را از نظر دور داشت كه مصرف‌كننده واقعي كه در قرعه‌كشي‌ها موفق به خريد نمي‌شود، ناگزير نياز خود را از بازار آزاد با قيمتي به مراتب بالاتر تهيه مي‌كند؛ اگر ما در قيمت‌گذاري محصولات خودروسازان داخلي، نگران افزايش قيمت كارخانه‌اي هستيم، بايد در نظر داشت كه كاهش اختلاف قيمت كارخانه و بازار، تقاضاي كاذب را از بين خواهد برد و مشتري نهايي مي‌تواند خودرو را با قيمت معقول خريداري كند.