بازار ارز توافقي به كجا رسيد؟

مخالفت بخش خصوصي با حذف روش‌هاي قبلي

۱۴۰۳/۰۷/۰۸ - ۰۱:۰۹:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۱۶۳۳

رييس كنفدراسيون صادرات ايران با بيان اينكه در مورد بازار ارز توافقي به صورت پايلوت اقداماتي صورت گرفته كه احتمالا اگر خلأ يا مشكلي است برطرف شود، گفت: اين روش هم بايد به روش‌هاي قبلي اضافه شود و محدوديتي در روش واگذاري ارز و كوتاژ بين صادركننده و وارد‌كننده ايجاد نشود.

رييس كنفدراسيون صادرات ايران با بيان اينكه در مورد بازار ارز توافقي به صورت پايلوت اقداماتي صورت گرفته كه احتمالا اگر خلأ يا مشكلي است برطرف شود، گفت: اين روش هم بايد به روش‌هاي قبلي اضافه شود و محدوديتي در روش واگذاري ارز و كوتاژ بين صادركننده و وارد‌كننده ايجاد نشود. به گزارش ايسنا، اواخر ارديبهشت ماه بانك مركزي اعلام كرد كه با هدف تسريع در رفع تعهد ارزي و برگشت ارز صادركنندگان خرد بخش خصوصي و در راستاي عمق بخشي به ‌بازار رسمي ارز در راستاي سياست تثبيت ارزي، تصميم گرفته است با همكاري وزارت صمت، تالار ارز اشخاص (بازار ارز توافقي) را در ‌مركز مبادله ارز و طلاي ايران در آينده نزديك راه‌اندازي كند. با راه‌اندازي سامانه تبادل ارز اشخاص در مركز مبادله، صادر‌كنندگان خرد بخش خصوصي مي‌توانند ارز خود را با قيمت توافقي در اين بازار رسمي و ضابطه‌مند عرضه كنند.

بانك مركزي نيز در اين بستر رسمي به عنوان ناظر و رگولاتور حضور خواهد داشت و در صورت نياز و به منظور تنظيم و ايجاد ثبات قيمت در بازار ارز توافقي نيز مداخله خواهد كرد. محمد لاهوتي در گفت‌وگو با ايسنا، درباره جديدترين وضعيت راه‌اندازي بازار ارز توافقي اظهار كرد: بر اساس جلساتي كه با بانك مركزي و مسوولان مركز مبادله طلا و ارز داشتيم، به صورت پايلوت اقداماتي صورت گرفته كه احتمالا اگر خلأ يا مشكلي هست برطرف شود. خريد و فروش ارز هم به صورت پايلوت انجام شده و بر اساس اطلاعاتي كه داريم احتمالا در ماه جاري اين بازار به صورت رسمي آغاز به كار خواهد كرد. وي با بيان اينكه براي شروع كار مركز مبادله يكي از روش‌هاي رفع تعهد ارزي و تامين ارز وارداتي خواهد بود كه به روش‌هاي قبلي اضافه مي‌شود، تصريح كرد: تاريخ دقيق آغاز به كار رسمي بازار ارز توافقي مشخص نيست. بنابراين چون تجربه مركز مبادله در بخش ارز هنوز به‌طور كامل اجرايي نشده، نمي‌توان پيشداوري كرد كه اتفاق خوب يا بدي است. لاهوتي ادامه داد: هنوز نظر مثبت يا منفي نداريم، اما معتقديم اين روش هم بايد به روش‌هاي قبلي اضافه شود و محدوديتي در روش واگذاري ارز و كوتاژ بين صادركننده و وارد‌كننده ايجاد نشود. اگر آن طور كه مسوولان مركز مبادله مي‌گويند، روش جديد، آسان و بهتر از روش‌هاي قبلي باشد، تقاضا و عرضه ارز توسط صادركنندگان در اين مركز خود به خود اتفاق خواهد افتاد. رييس كنفدراسيون صادرات ايران با تاكيد بر اينكه روش‌هاي واگذاري مستقيم بين صادركننده و وارد‌كننده به هيچ عنوان نبايد متوقف شود، گفت: اين خواست اتاق است و در اين رابطه رياست اتاق بازرگاني با رييس كل بانك مركزي هم مكاتبه داشته و بر اين موضوع تاكيد شده است.