رييس مجلس شوراي اسلامي:

در كنار لبنان هستيم

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۰۰:۴۱:۰۰
|
کد خبر: ۳۲۱۷۰۰

رييس مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگوي تلفني با نبيه بري، رييس مجلس لبنان، شهادت سيدحسن نصرالله را خسارت بزرگ براي جهان اسلام خواند و گفت: مثل هميشه كنار لبنان هستيم و از ارايه هيچ كمكي دريغ نمي‌كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در گفت‌وگوي تلفني با نبيه بري، رييس مجلس لبنان، شهادت سيدحسن نصرالله را خسارت بزرگ براي جهان اسلام خواند و گفت: مثل هميشه كنار لبنان هستيم و از ارايه هيچ كمكي دريغ نمي‌كنيم. محمدباقر قاليباف در ابتداي گفت‌وگوي تلفني با نبيه بري همتاي لبناني خود، ضمن عرض تسليت به مناسبت شهادت دبيركل حزب‌الله لبنان، گفت: شهيد سيدحسن نصرالله، عالمي بزرگ و فرمانده‌اي تاثيرگذار در جهان اسلام به ويژه در بين شيعيان بود. ايشان علاوه بر جهان اسلام، در بين همه آزادگان جهان نيز مورد احترام بود. رييس مجلس شوراي اسلامي با بيان اينكه شهادت سيدحسن نصرالله خسارتي بزرگ براي حزب‌الله، لبنان و جهان اسلام است، افزود: بابت جنايت‌هايي كه رژيم صهيونيستي در حملات هوايي عليه مردم لبنان رقم زده و تعداد زيادي از آنها را به شهادت رسانده، تسليت مي‌گويم. وي افزود: معتقدم بايد پاسخي به رژيم صهيونيستي بدهيم كه هم بازدارندگي ايجاد كند و هم اقدامات حقوقي را پيگيري كنيم تا از اين پس شاهد نقض حقوق بين‌الملل و حقوق‌بشر نباشيم. در اين مسير پارلمان‌ها و دولت‌ها در همه كشورهاي اسلامي بايد بسيج شوند. قاليباف ادامه داد: در شرايط كنوني كه مشكلات مردم لبنان و آوارگان جنگي رو به افزايش است، مثل هميشه كنار لبنان هستيم و از ارايه هيچ كمكي دريغ نمي‌كنيم.

رييس مجلس شوراي اسلامي در پايان خطاب به نبيه بري گفت: شما در شرايط حساسي كه پيش آمده مي‌توانيد با درايت خود در پارلمان و كشور لبنان، نقش مهمي در زمينه تقويت وحدت بين گروه‌هاي مختلف سياسي، ديني و قوميتي ايجاد كنيد. نبيه بري نيز در ابتداي اين گفت‌وگو ضمن تشكر از رييس مجلس شوراي اسلامي، گفت: شهادت سيد حسن نصرالله همه لبنان را عزادار كرده است. ايشان ۳۳ سال دوستي نزديك با ما داشته و برادر عزيزمان بودند. رييس مجلس لبنان در توصيف جايگاه دبيركل شهيد حزب‌الله لبنان، گفت: شهيد سيدحسن نصرالله شخصيتي مهم و تاثيرگذار در خاورميانه بودند و حتي كساني كه دوستدار ايشان نبودند نيز احترام والايي براي شهيد نصرالله قائل بودند. اگر بخواهم در يك جمله ايشان را توصيف كنم بايد بگويم؛ فقدان ايشان هم به اندازه حضورشان تاثيرگذار است. وي در تاييد صحبت‌هاي قاليباف، گفت: همان‌طور كه اشاره كرديد مهم‌ترين مساله در مقطع كنوني، وحدت در لبنان است. علي‌رغم همه چالش‌هايي كه وجود دارد، طوايف لبنان به بسياري از آوارگان پناه داده‌اند. نبيه بري افزود: با وجود آنچه رخ داده، مقاومت لبنان متوقف نشده و در حال مبارزه با صهيونيسم است، صهيونيست‌ها در تلاش هستند تا جنوب لبنان را خالي از سكنه كنند و در اين مسير تفاوتي بين جنبش امل و حزب‌الله لبنان قائل نيستند. رييس مجلس نمايندگان لبنان با تاكيد بر اينكه لبنان در برابر اشغالگران تسليم نمي‌شود، گفت: صهيونيست‌ها از سال ۱۹۷۸ بارها تلاش كردند تا لبنان را به اشغال خود در بياورند و سال ۱۹۸۲ به بيروت رسيدند اما در نبردهاي مختلفي، صهيونيست‌ها را به عقب رانده و طرد كرديم.