ايران برق روسيه را به كشورهاي عربي مي‌رساند؟

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۰۰:۴۷:۵۰
|
کد خبر: ۳۲۱۷۰۹

دبير سنديكاي صنعت برق گفت: در خصوص ترانزيت برق روسيه از مسير ايران مهم اينكه به لحاظ روابط بين كشورها در سطح خوبي قرار داشته باشيم، اگر روابط بين‌المللي پايدار باشد اين امكان فراهم است اما عينيت بخشيدن و تحقق واقعي آن منوط به روابط بين‌الملل و پايداري در اين حوزه  است.

دبير سنديكاي صنعت برق گفت: در خصوص ترانزيت برق روسيه از مسير ايران مهم اينكه به لحاظ روابط بين كشورها در سطح خوبي قرار داشته باشيم، اگر روابط بين‌المللي پايدار باشد اين امكان فراهم است اما عينيت بخشيدن و تحقق واقعي آن منوط به روابط بين‌الملل و پايداري در اين حوزه  است.

مهدي مسائلي در گفت‌وگو با ايلنا، در ارزيابي اتصال شبكه برق روسيه به كشورهاي عربي از مسير ايران اظهار داشت: سال‌هاست كه موضوع سنكرون شبكه ايران و روسيه و همچنين ترانزيت برق از مسير ايران مطرح است، در دنياي فعلي هيچ چيز غيرممكن نيست اما مهم اينكه به لحاظ روابط بين كشورها در سطح خوبي قرار داشته باشيم، اگر روابط بين‌المللي پايدار باشد اين امكان فراهم است اما عينيت  بخشيدن و تحقق واقعي آن منوط به روابط بين‌الملل  و  پايداري در  اين حوزه  است.

وي افزود: اولين نكته اينكه ابتدا بايد تكليف برق كشور خودمان را روشن كنيم، فرض كنيم شبكه روسيه را به ايران متصل و بتوانيم به كشورهاي عربي منطقه ترانزيت كنيم اما اين مهم نياز به يك شبكه پايدار دارد، ما بايد در داخل كشور خودمان يك سيستم جديدي را ايجاد كنيم. در حال حاضر، حداكثر سطح ولتاژ در كشور ما ۴۰۰ كيلوولت است، در روسيه تا ۱۰۵۰ كيلوولت هم اين ولتاژ موجود است  بنابراين برخي امكانات جديد نياز است كه اين اتفاق عملياتي شود، موضوع ديگر اينكه اين شبكه مستقيم به ايران متصل نمي‌شود و بايد از چند كشور عبور كند كه ارتباط  با  آن  كشورها  نيز  داراي  اهميت  است.


دبير سنديكاي صنعت برق خاطرنشان كرد: موضوع ديگر در پروژه انتقال برق روسيه از مسير ايران اين است كه ترانزيت برق در قبال چه چيزي قرار است كه انجام شود اگر قرار است اين برق به امارات و عربستان فرستاده شود سوال اين است كه اين كشورها در ازاي آن چه چيزي به ما پرداخت مي‌كنند؟ سوال ديگر اينكه آيا امارات و عربستان طرف مذاكره با ايران هستند، يا روسيه؟ بنابراين برخي ارتباطات سريالي و برخي ارتباطات مركزي مطرح است يعني اينكه آيا يك كشور در مركز هماهنگي قرار خواهد داشت؟ ما هنوز نمي‌دانيم كه نحوه ارتباط در چه راستايي خواهد بود. وي تاكيد كرد: آنچه مهم است اينكه در قبال ترانزيت برق ايران چه ماحصلي خواهد داشت، آيا بناست كه پول نقد دريافت كند يا تكنولوژي به ايران فرستاده مي‌شود؟ در هر حال به لحاظ كلي و روي كاغذ اين برنامه شدني و پروژه مهمي خواهد بود اما اميدواريم به صورت پايدار شكل گرفته و به نتيجه برسد. مسائلي بيان داشت: واقعيت اينكه بسياري از پروژه‌هايي كه با خارج از كشور داشته‌ايم بعضا به دلايل گوناگون به سرانجام نرسيده و بيش از يك دهه معطل مانده و دليل آن نيز مسائلي است كه ما به لحاظ مباحث بين‌الملل و تحريم روابط خارجي داريم. اما در عين حال بايد گفت كه اگر اين پروژه اجرا شود هم منجر به رونق در داخل شده و هم اينكه مي‌تواند براي كشورهايي كه در اين مسير هستند آورد داشته باشد. وي گفت: براي اجراي پروژه ترانزيت برق روابط بين‌الملل ايران شرط اساسي است، و موضوع مهم ديگر اينكه هنوز مشخص نيست نحوه پرداخت‌ها به چه صورت خواهد بود و اين محل سوال است، مساله ديگر اينكه چه بخشي از كار به عهده ايران و چه بخشي به عهده ساير كشورها خواهد بود همچنين اينكه هر كشوري سهم خود را انجام بدهد يا يك كشور قرار است سهم همه را انجام بدهد؟ دبير سنديكاي صنعت برق در ادامه تصريح كرد: ايران قرار بوده هاب انرژي باشد و اتصال به شبكه برق در مورد كشور عمان هم مطرح بوده اما فعلا به نتيجه نرسيده، بنابراين هاب انرژي شدن ايران با توجه به اينكه كشورهايي مثل امارات و تركيه نيز برنامه‌هايي در اين حوزه دارند و همچنين باتوجه به چالش‌هايي كه ايران در حزوه روابط بين‌الملل تا رسيدن به نتيجه غايي دشواري‌هاي بزرگي در پي داشته و چالش‌برانگيز است. وي يادآور شد: ما در زمينه رقابت با تركيه براي هاب شدن شرايط سختي داريم چون رابطه اين كشور با دنيا مشخص است و از اين جهت وضعيت پايدارتري دارد، ايران فعلا در زمينه جابه‌جايي پول و برخي ارتباطات بين‌المللي دچار چالش است، هرچند به لحاظ فني و دانش برتري داريم، در هر حال اميدواريم در توافق بين‌المللي كه در قالب بريكس شكل مي‌گيرد هر كشوري بتواند سهم خود را از كيك اقتصادي برداشت كند و سهم كيك ايران نيز بزرگ‌تر و پايدارتر باشد چون ما نياز داريم اين اتفاقات بيفتد كه گردش كار خوبي در كشور ما ايجاد شود.
به گزارش ايلنا، وزير نيروي كشورمان هفته گذشته كه به منظور شركت در اجلاس بريكس به مسكو سفر كرده بود پيشنهادي مبني بر اتصال شبكه برق روسيه از طريق ايران به كشور‌هاي امارات متحده عربي و عربستان سعودي مطرح و عنوان كرده بود كه از اين طريق با كاهش سرمايه‌گذاري در بخش توليد، كمك شاياني به محيط زيست و گسترش امنيت در سطح منطقه صورت خواهد گرفت.