تأكيد بر صفر كردن حوادث صنعت گاز

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۰۰:۴۹:۰۲
|
کد خبر: ۳۲۱۷۱۰

مديرعامل شركت ملي گاز ايران بر صفر كردن حوادث در صنعت گاز و داشتن اولويت سرمايه انساني در اين مجموعه تأكيد كرد.

مديرعامل شركت ملي گاز ايران بر صفر كردن حوادث در صنعت گاز و داشتن اولويت سرمايه انساني در اين مجموعه تأكيد كرد. به گزارش شركت ملي گاز ايران، سعيد توكلي داشتن رويكرد صحيح، برنامه عملياتي و انسان‌هاي با انگيزه را سه مولفه مهم در صفر كردن حوادث دانست و گفت: از همه عزيزاني كه در واحد اچ‌اس‌ئي، با دل و جان در تلاش هستند تا تعداد حوادث را به صفر برسانند، قدرداني مي‌كنم، همچنين خدمت همكاران خودم در واحدهاي عملياتي، به‌ويژه در پايتخت انرژي كشور و شركت مجتمع گاز پارس جنوبي كه نقش بسيار تأثيرگذار، اثربخش و فرآيندي دارد، اين روز خجسته را تبريك مي‌گويم. وي ادامه داد: به باور من، اچ‌اس‌ئي تنها مرتبط با خود اين واحد و ناظران و كاركنان آن نيست، بلكه اچ‌اس‌ئي، فراگير (Total HSE) و مرتبط با تك‌تك افراد است، زيرا اين سه پارامتر اصلي در اچ‌اس‌ئي، دقيقا به‌مثابه تعريفي درست از توسعه پايدار است.

توسعه پايدار زماني اتفاق مي‌افتد كه همه برد داشته باشند؛ يعني رابطه‌اي برد-برد-برد بين دو طرف و طرف سوم كه محيط زيست است. معاون وزير نفت با اشاره به ماهيت پيچيده صنعت گاز، تنوع، گستردگي و پراكندگي تأسيسات كه وجود ريسك‌هاي متعدد و حوادث فاجعه‌بار را اجتناب‌ناپذير مي‌كند، تصريح كرد: مديريت ريسك‌ و پيشگيري از حوادث با استفاده از ظرفيت‌هاي موجود، بايد سرلوحه همه كارها و فعاليت‌ها در سازمان قرار گيرد. توكلي گفت: چنان‌چه همكاران ما در فرآيندهاي توليد، انتقال و گازرساني، رويكرد و نگرشي خاص و متفاوت نداشته باشند، ممكن است به بدترين شكل ممكن به خود، سايت و حتي محيط زيست آسيب برسانند. اكنون درمي‌يابيم يكي از موضوع‌هاي مهم مغفول‌مانده اچ‌اس‌ئي، همان ارگونومي (علم بررسي ظرفيت‌ها و توانمندي‌هاي انسان) است كه بايد به جد، بررسي و به‌درستي اجرايي شود. وي با بيان اينكه اميدوارم سازمان را به سمتي سوق بدهيم كه ديگر شاهد هيچ حادثه‌اي در هيچ كجاي كشور نباشيم، اعلام كرد: اين مهم نياز به رويكردي درست، برنامه عملياتي و مهم‌تر از آن، انسان‌هاي با انگيزه، با روحيه و وفادار به سازمان دارد تا بتوانند با اين نگرش ما را به سمت «صفر كردن حوادث» سوق دهند. مديرعامل شركت ملي گاز ايران افزود: بر همين اساس در نخستين روز كاري، بر خود واجب دانستم با حضور در پايتخت انرژي ايران زمين و در پارس جنوبي، از نزديك با مشكلات و چالش‌هاي همكاران آشنا شوم و درصدد رفع آن برآييم، زيرا بحث سرمايه انساني براي ما در اولويت كاري است. توكلي بيان كرد: ما در همين زمان اندك، اين چالش‌ها را بررسي و براي رفع آنها برنامه‌ريزي كرديم.

من شخصا پيگير ماجرا هستم، مواردي را كه مي‌شد از ظرفيت خود اساسنامه و قوانين و مقررات مرتبط در شركت و ظرفيت‌هاي مديريتي براي رفع آنها استفاده كرديم و بخش ديگر هم كه جزو اختيارات شركت ملي گاز ايران نيست، پيگيري كرده‌ايم. وي تأكيد كرد: سه ركن اساسي اچ‌اس‌ئي و مهم‌تر از همه، ارزيابي‌ها در حوزه‌هاي مديريت ريسك، محيط زيست و بهداشت حرفه‌اي، بايد توسط اشخاصي انجام شود كه به لحاظ مادي و معنوي مشكل و نگراني نداشته باشند. تنها در اين صورت است كه مي‌توانند براي سازمان اثربخش باشند. معاون وزير نفت در امور گاز يادآور شد: فراموش نكنيد كه زمستان نزديك است. تلاش كنيد با اقدام‌هاي به‌هنگام و به‌ويژه احصاي سريع اقدام‌ها و درس‌آموزه‌ها از موارد پيش‌آمده پيشين، با فراهم كردن شبكه ايمن و پايدار گاز، بتوانيم خدمتي صادقانه، هدفمند، دقيق و درست به مردم ارائه بدهيم. توكلي همچنين بهره‌گيري از سيستم ويدئوكنفرانسي به‌منظور برگزاري نشست با شركت‌هاي تابع را عاملي همسو با چابك‌سازي سيستم، سرعت‌بخشي به برگزاري نشست‌ها، تسريع در جريان تصميم‌گيري، افزايش كارايي و بهره‌وري، كاهش هزينه‌ها، دسترسي ساده و راحت و ارتقاي سطح تعاملات بين واحدهاي مختلف شركت دانست. وي افزود: افزايش سطح همكاري و همگرايي كاركنان شركت‌هاي تابع با تصميم‌هاي اتخاذشده در ستاد، امكان مشاركت فعال‌تر كاركنان در تصميم‌گيري‌ها، كمك به شفاف‌سازي و رفع ابهام‌هاي انتقال پيام، افزايش احساس تعلق و مسووليت‌پذيري كاركنان نسبت به اهداف سازمان، از نتايج  اين  رويكرد  است.
معاون وزير نفت در امور گاز بر بهره‌گيري از اين سيستم به‌منظور تقويت مشاركت بخش‌هاي عملياتي تأكيد كرد و آن را اقدامي موثر به منظور اشاعه فرهنگ ملي‌نگري به جاي بخشي‌نگري در سازمان دانست.