۸ راهكار كليدي براي نجات صنعت برق كشور از ناترازي

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۰۰:۵۰:۳۴
|
کد خبر: ۳۲۱۷۱۳

يك مقام مسوول با بيان اينكه بايد در رابطه با ناترازي بنزين با مردم به صورت شفاف صحبت كرد، گفت: اقداماتي مانند احداث سريع واحدهاي بزرگ نيروگاهي جديد مي‌تواند در كاهش ناترازي برق موثر باشد.

يك مقام مسوول با بيان اينكه بايد در رابطه با ناترازي بنزين با مردم به صورت شفاف صحبت كرد، گفت: اقداماتي مانند احداث سريع واحدهاي بزرگ نيروگاهي جديد مي‌تواند در كاهش ناترازي برق موثر باشد. به گزارش وزارت نيرو، سيد سعيد ميرشريفي در خصوص راهكارهاي موجود براي نجات صنعت برق كشور از ناترازي گفت: در اوج بار سال جاري ناترازي برق كشور به بيش از ۱۵ هزار مگاوات رسيد كه يك رقم بي‌سابقه محسوب مي‌شود و بايد براي كاهش آن اقدامات اساسي در دستور كار قرار بگيرد.
وي ادامه داد: يكي از اصلي‌ترين اقدامات كه لازم است در دستور كار قرار بگيرد، احداث واحدهاي نيروگاهي بزرگ و تكميل سيكل تركيبي نيروگاهي موجود است كه البته نياز به تسهيلات و حمايت‌هاي ويژه صندوق توسعه ملي  و دولت دارد.
ناظر عالي شركت‌هاي توزيع برق كشور افزايش بازدهي نيروگاه‌هاي موجود را با استفاده از فناوري‌هاي نوين يكي ديگر از اقدامات لازم براي كاهش ناترازي عنوان كرد و افزود: متوسط راندمان نيروگاهي كشور در حال حاضر ۳۹.۵ درصد است كه مي‌توان با استفاده از فناوري‌هاي نوين و بهره‌گيري از ظرفيت شركت‌هاي دانش بنيان نسبت به افزايش اين راندمان اقدام كرد. ميرشريفي اضافه كرد: توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير و تنوع بخشي به سبد توليد برق كشور يكي ديگر از اقداماتي است كه بايد مورد توجه قرار بگيرد و با توجه به اقداماتي كه وزارت نيرو براي افزايش جذابيت سرمايه‌گذاري در اين حوزه داشته است، پيش‌بيني مي‌شود در سال‌هاي آينده توسعه اين بخش از صنعت نيروگاهي كشور به صورت چشمگيري افزايش يابد.

وي با اشاره به اينكه بخشي از انرژي برق توليدي كشور در فرايند انتقال از نيروگاه به مصرف‌كننده و در خطوط انتقال هدر مي‌رود، بيان كرد: تقويت تجهيزات شبكه انتقال و فوق توزيع به خصوص نقاط تمركز بار يا گلوگاه‌هاي انتقال يكي ديگر از راه‌هاي موجود براي كاهش ناترازي است كه بايد به آن توجه كرد. ناظر عالي شركت‌هاي توزيع سراسر كشور در بخش ديگر سخنان خود از لزوم اصلاح تعرفه برق در بخش‌هاي مختلف به عنوان يكي ديگر از ابزارهاي موجود براي كاهش ناترازي ياد كرد و در همين رابطه گفت: اصلاح اولويت‌دار قيمت و جراحي اقتصاد برق به گونه‌اي كه ارزش اين كالاي حياتي در افكار عمومي افزايش يابد و جامعه نسبت به ميزان و نحوه مصرف آن حساس شود نيز يكي ديگر از اقدامات لازم براي كاهش ناترازي برق كشور است. ميرشريفي با انتقاد از ورود لوازم سرمايشي پرمصرف و با بازدهي پايين به كشور تصريح كرد: نظارت بر نصب نوع سيستم‌هاي سرمايش و گرمايش خانگي با توجه اقليم مطابق با مصوبات مجلس و نظارت ويژه نظام مهندسي، عدم صدور مجوز ورود و نصب كالاهايي با رده انرژي پايين و تسهيل ورود يا توليد كالاهاي برقي با رده انرژي بالا نيز از ديگر راهكارهايي است كه مي‌توان براي كاهش ناترازي برق كشور مورد استفاده قرار داد.

وي با اشاره به آغاز دوره‌گذار انرژي در بسياري از كشورهاي توسعه يافته جهان بيان كرد: دوره‌گذار انرژي كه يكي از لازمه‌هاي آن توسعه انرژي‌هاي تجديدپذير، كاهش مصرف سوخت‌هاي فسيلي و پايين آوردن شدت مصرف انرژي است، در بسياري از كشورهاي جهان با حساسيت و جديت در حال پيگيري است و لازم است در ايران نيز ضمن صحبت شفاف با مردم پيرامون ضرورت‌هاي اين موضوع، نسبت به پيگيري آن اقدام  شود.