تفكيك كمكي  به حل معضل مسكن نمي‌كند

تفكيك كمكي به حل معضل مسكن نمي‌كند

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۰۰:۵۶:۴۳
|
کد خبر: ۳۲۱۷۲۰

جهان توسعه‌يافته امروز متوجه شده براي بهبود امور تا حد امكان بايد از حد اختيارات و حضور دولت در بخش‌هاي اقتصادي و راهبردي و مديريتي كاسته شود و در نقطه مقابل به بخش‌هاي مردمي و خصوصي بيشتر ميدان عمل داده شود.

مهرداد لاهوتي

جهان توسعه‌يافته امروز متوجه شده براي بهبود امور تا حد امكان بايد از حد اختيارات و حضور دولت در بخش‌هاي اقتصادي و راهبردي و مديريتي كاسته شود و در نقطه مقابل به بخش‌هاي مردمي و خصوصي بيشتر ميدان عمل داده شود. اين روند باعث مي‌شود تا فساد، پرتي و اهمال كاري كمتري در بخش‌هاي اداري و مديريتي بروز كند. اخيرا برخي افراد و گروه‌ها در داخل و خارج مجلس بحث تفكيك وزارت راه و شهرسازي را در دستور كار قرار داده‌اند كه از نظر من رويكرد غلطي است. هر طرحي كه منجر به افزايش حجم دولت شود نه با عقل همراستا است و نه در راستاي منافع ملي كشور است. بخش قابل توجهي از بودجه سالانه ايران صرف پروژه‌هاي عمراني مي‌شود و تنها 380هزار ميليارد تومان از 2500هزار ميليارد تومان بودجه كشور صرف پروژه‌هاي عمراني مي‌شود. وزارت راه و شهرسازي به‌طور كلي 2وظيفه دارد، ابتدا بايد با تهيه طرح جامع شهرها، سياست‌هاي شهرسازي استان‌ها مختلف را مشخص كند و سپس سياست‌هاي حوزه مسكن را نيز طراحي و ابلاغ كند. اين وظيفه بنيادين وزارت راه و شهرسازي است. از شما مي‌پرسم، آيا مبتني بر يك چنين وظايفي بايد يك وزارتخانه را به 2وزارتخانه بدل كنيم.؟ تجربه سال‌هاي قبل ثابت كرده هر زمان كه دولت ساختارهاي اجرايي خود را وسعت بخشيده مشكلات بيشتري براي اقتصاد و بودجه كشور ايجاد شده است. بر اساس اعلام مسوولان دولتي در حال حاضر بودجه 1403 با كسري 25تا 30درصدي مواجه است، آيا تفكيك وزارتخانه راه و شهرسازي و ساير وزارتخانه‌ها، باعث افزايش كسري بودجه و بروز مشكلات بيشتر براي دولت نمي‌شود؟معتقدم ضرورتي براي ايجاد وزارتخانه جديد در حوزه مسكن وجود ندارد. آقاياني كه ادعا مي‌كنند براي حل مشكل مسكن مردم، بايد ساختار جديد و مستقلي شكل بگيرد و تشكيلات تازه‌اي ايجاد شود، بايد پاسخ دهند با افزايش كسري بودجه و بزرگ‌تر شدن دولت و مشكلات متعاقب آن چه خواهند كرد؟ آيا ايجاد وزارت مسكن به حل معضل مسكن مردم كمك مي‌كند يا اينكه براي حل معضل مسكن بايد راهبردها، سياست‌ها و برنامه‌هاي دقيقي‌تر و كاربردي‌تري را تدارك ديد؟ اغلب سهم بودجه در وزارت راه و شهرسازي اتفاقا بايد صرف راهبردهاي مسكن شود، چرا كه دولت در حوزه شهرسازي جز طرح هادي شهرها، وظيفه خاص و هزينه‌بر ديگري ندارد. شخص رييس‌جمهور اخيرا در مصاحبه مطبوعاتي خود اعلام كردنددر دولت هزاران نفر بيشتر از نياز حضور دارند. اين اعتراف يعني چه؟ يعني ساختار دولت در بخش‌هاي گوناگون بي‌حساب و كتاب بزرگ و حجيم شده است. با اطلاع از اين مشكل، نبايد با دست خودمان بر اين مشكل بيفزاييم. مردم يه سياست‌هاي كاربردي در بخش مسكن نياز دارند.  

بزرگ كردن دولت به هيچ‌وجه هنر نيست. حجم انبوهي از نيروهاي غير ضروري در وزارتخانه‌ها حضور دارند و حقوق مي‌گيرند بدون اينكه گرهي از هزار توي مشكلات دولت و ملت باز كنند. دولت سيزدهم وعده ساخت 1ميليون مسكن سالانه و 4ميليون مسكن طي 4سال را داد اما عملا هيچ گام ارزشمندي براي حل معضل مسكن دهك‌هاي محروم و متوسط برنداشت. قبل از آن هم دولت يازدهم و دوزادهم بحث مسكن اجتماعي را مطرح كرد، بدون اينكه راهبرد جامعي ارايه كند. دولت نهم و دهم بحث مسكن مهر را اجرايي كرد كه مشكلات آن هنوز براي اقتصاد ايران ادامه دارد. دولت اصلاحات ايده اجاره به شرط تمليك را مطرح  و در  دولت هاشمي‌رفسنجاني هم بحث اهداي زمين‌هاي شهري را كليد زد. علي رغم اين همه ايده و طرح، مشكلات مردم در حوزه مسكن، باقي است و نگران‌هاي بسياري از خانواده‌ها همين موضوع است. به نظرم به جاي ايده‌هاي متكثر، دولت چهاردهم يك راهبرد بنيادين را از طريق اجماع نخبگاني تدارك ببيند و تا حصول نتيجه آن را اجرايي كند.امروز حدود 35تا 50درصد درآمد خانوارهاي ايراني صرف اجاره مسكن مي‌شود. با اين شرايط طبيعي است كه خريد مسكن در ايران به يك آرزو تبديل شود. اما راهكار حل اين معضل تفكيك وزارتخانه راه و شهرسازي نيست، بايد زاويه نگاه‌ها نسبت به امر مسكن در كشور تغیير يابد. دولت ابتدابايد اين واقعيت را درك كند كه ساخت مسكن در ايران وظيفه دولت نيست و بخش خصوصي و مردمي است كه بايد اين‌بار را به منزل برساند و بعد راهبردهاي مناسب براي رونق در اين صنعت ايجاد كند.