۸۲ درصد گردش تجاري ايران با ۷ كشور

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۰۱:۲۷:۰۰
|
کد خبر: ۳۲۱۷۴۷

طي نيمه نخست امسال، چين با ۱۵.۷ ميليارد دلار، امارات با ۱۳.۴ ميليارد دلار و تركيه با ۷.۵ ميليارد دلار ۳ شريك عمده تجاري كشور بوده‌اند.

طي نيمه نخست امسال، چين با ۱۵.۷ ميليارد دلار، امارات با ۱۳.۴ ميليارد دلار و تركيه با ۷.۵ ميليارد دلار ۳ شريك عمده تجاري كشور بوده‌اند. به گزارش خبرنگار مهر، مجموع صادرات غيرنفتي ايران در ۶ ماهه سال جاري با ۶.۵ درصد افزايش به ۲۵.۸ ميليارد دلار رسيده است. بررسي مقاصد صادراتي ايران نشان مي‌دهد كه در نيمه نخست سال جاري ۷ كشور، ۸۱ درصد از وزن و ۸۲ درصد از ارزش كل صادرات كشور را به خود اختصاص داده‌اند. بر همين اساس چين با ۷.۲ ميليارد دلار، عراق با ۵.۲ ميليارد دلار، امارات متحده عربي با ۳.۴ ميليارد دلار، تركيه با ۲.۴ ميليارد دلار، افغانستان با ۱.۱ ميليارد دلار، پاكستان با يك ميليارد دلار و هند با ۹۰۰ ميليون دلار از عمده‌ترين مقاصد صادراتي كشورمان در اين مدت بودند. ۷ كشور نيز ۷۷ درصد از وزن و ۸۳ درصد از ارزش كل واردات كشور را به خود اختصاص داده‌اند.

بر همين مبنا كشورهاي امارات متحده عربي با ۱۰ ميليارد دلار، چين ۸.۵ ميليارد دلار، تركيه ۵.۱ ميليارد دلار، آلمان ۱.۲ ميليارد دلار، فدراسيون روسيه و هند هر كدام با ۸۰۰ ميليون دلار و هنگ‌كنگ با ۶۰۰ ميليون دلار بوده است.