تولد روزانه ۱۲نوزاد كم‌شنوا در كشور

۱۴۰۳/۰۷/۰۹ - ۰۱:۳۱:۳۵
|
کد خبر: ۳۲۱۷۵۲

رييس اداره سلامت گوش و شنوايي وزارت بهداشت با اشاره به تولد روزانه ۱۲ نوزاد كم‌شنوا در كشور گفت: كاشت حلزون شنوايي براي كودكان كاملاً رايگان است. دكتر سعيد محموديان اظهار كرد: آمار كم‌شنوايي در سراسر جهان طبق گزارش‌ها رو به افزايش است. كم‌شنوايي مادرزادي و نوزادي كه از نوع ناتوان‌كننده است، به نوعي كم‌شنوايي اطلاق مي‌شود كه ارتباط افراد با ديگران را مختل مي‌كند.

رييس اداره سلامت گوش و شنوايي وزارت بهداشت با اشاره به تولد روزانه ۱۲ نوزاد كم‌شنوا در كشور گفت: كاشت حلزون شنوايي براي كودكان كاملاً رايگان است. دكتر سعيد محموديان اظهار كرد: آمار كم‌شنوايي در سراسر جهان طبق گزارش‌ها رو به افزايش است. كم‌شنوايي مادرزادي و نوزادي كه از نوع ناتوان‌كننده است، به نوعي كم‌شنوايي اطلاق مي‌شود كه ارتباط افراد با ديگران را مختل مي‌كند. او افزود: طبق بررسي‌هاي انجام‌شده توسط برنامه‌هاي غربالگري نوزادان وزارت بهداشت در تمامي دانشگاه‌هاي علوم پزشكي، شيوع كم‌شنوايي نوزادي 3.7 در هر هزار تولد است؛ به اين معنا كه سالانه بين 3 تا 5 هزار نوزاد با كم‌شنوايي متولد مي‌شوند و روزانه 12 تا 15 نوزاد كم‌شنوا به دنيا مي‌آيند. رييس اداره سلامت گوش و شنوايي وزارت بهداشت ادامه داد: ميزان شيوع كم‌شنوايي مادرزادي در استان‌هاي مختلف متفاوت است؛ در برخي استان‌ها اين ميزان كمتر از 3.7 در هر هزار تولد است و در برخي ديگر، شيوع آن دو تا سه برابر بيشتر است كه علت اصلي آن، ازدواج‌هاي فاميلي است كه ژن كم‌شنوايي را به نسل‌هاي بعدي منتقل مي‌كند.

او اضافه كرد: علاوه بر موارد ژنتيكي، استفاده از برخي داروهاي آنتي‌بيوتيك، صدمات دوران جنيني، زايمان‌هاي سخت، مسموميت‌هاي حاملگي و بيماري‌هاي عفوني مادر يا كودك نيز مي‌توانند باعث بروز كم‌شنوايي شوند. رييس اداره سلامت گوش و شنوايي وزارت بهداشت اظهار كرد: ميزان شيوع كم‌شنوايي در دوران مدرسه به سه تا پنج درصد مي‌رسد؛ به‌طوري كه از هر 100 كودك در سنين مدرسه، سه تا پنج نفر دچار كم‌شنوايي هستند. اين كم‌شنوايي‌ها اغلب ناشي از التهابات گوش است كه ممكن است والدين از آن بي‌اطلاع باشند. او در پاسخ به سوالي درباره غربالگري شنوايي در مراكز بهداشتي و درماني، تصريح كرد: غربالگري شنوايي در هر كشوري توصيه اصلي براي شناسايي زودهنگام اختلالات شنوايي است؛ زيرا فقط از اين طريق مي‌توان موارد مشكوك را به‌موقع شناسايي و درمان كرد. در غير اين صورت، شناسايي افراد دچار كم‌شنوايي دشوار خواهد بود. اين موضوع در دوران نوزادي از اهميت ويژه‌اي برخوردار است؛ زيرا رشد و تكامل زبان و گفتار در اين سن رخ مي‌دهد و شنوايي مجراي اصلي يادگيري اين مهارت‌ها است. ايران تنها كشوري در منطقه است كه غربالگري شنوايي را در نظام سلامت ادغام كرده و اين غربالگري را براي نوزادان زير يك ماه اجرا مي‌كند.