نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و روسيه

۱۳ سند همكاري در سفر نخست‌وزير روسيه به ايران پيگيري مي‌شود

۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۰۰:۴۰:۳۹
|
کد خبر: ۳۲۱۸۰۳

در نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و روسيه كه عصر دیروز دوشنبه برگزار شد، بر ضرورت گسترش همكاري‌ها و تعاملات دو جانبه و منطقه‌اي، اجراي هرچه سريعتر موافقتنامه جامع همكاري‌هاي ايران و روسيه، تكميل كريدور شمال-جنوب و راه آهن رشت- آستارا و افزايش حجم مبادلات تجاري دو كشور تاكيد شد.

در نشست مشترك هيات‌هاي عاليرتبه ايران و روسيه كه عصر دیروز دوشنبه برگزار شد، بر ضرورت گسترش همكاري‌ها و تعاملات دو جانبه و منطقه‌اي، اجراي هرچه سريعتر موافقتنامه جامع همكاري‌هاي ايران و روسيه، تكميل كريدور شمال-جنوب و راه آهن رشت- آستارا و افزايش حجم مبادلات تجاري دو كشور تاكيد شد.

محمدرضا عارف در اين نشست با محكوميت جنايات رژيم صهيونسيتي در غزه و ولبنان و همچنين اقدام بزدلانه اين رژيم جعلي در شهادت سيد حسن نصرالله، دبيركل حزب‌الله لبنان، از مواضع سازنده فدراسيون روسيه در اين زمينه قدرداني و تاكيد كرد: اقدامات روسيه در شوراي امنيت سازمان ملل مي‌تواند در جلوگيري از جنگ و كشتار مردم بيگناه غزه و لبنان بسيار موثر باشد. وي با تاكيد بر اينكه تقويت همكاري‌هاي تهران - مسكو موضع اصولي دولت چهاردهم است» تصريح كرد: گسترش همكاري‌ها با كشورهاي همسايه از جمله روسيه جايگاه ويژه‌اي در سياست خارجي جمهوري اسلامي ايران دارد و بايد در اين دوره يادداشت تفاهم‌هاي همكاري‌هاي امضا شده بين دو كشور هر چه سريع‌تر عملياتي شود. وي با اشاره به تجربه مشترك دو كشور در مواجه با تحريم‌هاي امريكا و كشورهاي غربي، بر ضرورت تعميق همكاري‌ها و روابط در همه زمينه‌ها و سطوح مديريتي در راستاي خنثي‌سازي اين تحريم‌ها تاكيد كرد.

معاون اول رييس‌جمهور اهميت تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي بين ايران و روسيه در موضوعات مشترك را خاطرنشان ساخت و تاكيد كرد: بايد در زمينه مسائل مرتبط با دالان زنگزور و كريدور شمال- جنوب بحث و تبادل نظرات بيشتري شود و بر اين باور هستيم كه هرگونه تغييرات در مرزها و ژئوپلتيك منطقه موجب تنش و سوءاستفاده بازيگران فرامنطقه‌اي خواهد شد. وي همچنين بر تكميل نيروگاه سيريك و واحدهاي ۲ و ۳ نيروگاه هسته‌اي بوشهر با توجه به فاينانس ۱/۲ ميليارد دلاري اين پروژه تأكيد كرد و ادامه داد: در كنار ارتباطات دو جانبه، همكاري‌هاي چند جانبه همانند ايران، چين و روسيه و اتحاديه‌هاي منطقه‌اي با افزايش رايزني‌ها و حضور در تشكل‌هاي منطقه‌اي براي حل مشكلات و تقويت روابط منطقه بسيار موثر است.

وي ادامه داد: حجم مبادلات تجاري دو كشور ۲/۵ ميليارد دلار است كه انتظار داريم با تلاش طرفين، سطح روابط تجاري و اقتصادي در شأن دو كشور افزايش يابد. عارف با تأكيد بر اينكه «بسيار خوشحاليم كه راهبرد ايران و روسيه توسعه همكاري‌ها در همه زمينه‌هاي دو جانبه و چند جانبه است»، تصريح كرد: در كنار توسعه همكاري‌هاي دو كشور، افزايش ارتباطات از طريق ساز و كارهاي منطقه‌اي همانند بريكس، شانگهاي و اتحاديه اورآسيا بسيار مفيد و موثر است كه تقويت و فعال شدن كميسيون‌هاي مشترك دو كشور مي‌تواند در اين مسير كمك كند.

وي بر ضرورت نهايي شدن موافقتنامه جامع همكاري‌هاي بين ايران و روسيه تأكيد كرد و گفت: اين توافقنامه مي‌تواند مبناي همكاري‌هاي دو كشور باشد كه در اين راستا تقويت روابط بانكي دو كشور اهميت اساسي دارد.

وي با اشاره به همكاري‌هاي بسيار خوب ايران و روسيه در زمينه‌هاي حمل و نقل كالا و مسافر اظهار داشت: جمهوري اسلامي ايران براي تكميل و حل مشكلات فني پروژه‌هاي حمل و نقل بين دو كشور از جمله كريدور شمال- جنوب و راه آهن رشت- آستارا آمادگي كامل دارد كه در اين زمينه علاوه بر اجراي هر چه سريع‌تر پروژه آستارا - بندرعباس بايد راه آهن رشت - آستارا با همكاري شركت‌هاي روسي هر چه سريع‌تر تكميل و نهايي شود. عارف ادامه داد در زمينه فعاليت‌هاي دانشگاهي علم و فناوري، به ويژه هايتك علاقه‌مند همكاري با يكديگر هستيم. وي با قدرداني از طرف روسي براي نهايي شدن معاهده جامع و امضاي آن در حاشيه اجلاس سران بريكس تصريح كرد: ۱۳ سند همكاري در اين سفر بايد توسط روساي كميسيون‌هاي مشترك ايراني و روسي نهايي شود و همچنين از حمايت‌هاي روسيه براي عضويت ايران در اتحاديه اوراسيا قدرداني مي‌كنيم و اميدواريم مقدمات عضويت ايران در اين اتحاديه در اجلاس روز فردا در ارمنستان فراهم شود.

ميخاييل ميشوستين نخست وزير روسيه نيز در اين نشست با اشاره به سابقه تاريخي همكاري‌هاي ايران و روسيه مبتني بر اصول دوستي، همسايگي و حسن همجواري تاكيد كرد: علاقه‌مند هستيم همكاري‌ها و روابط دو كشور با توجه به تاكيدات و دستورات مقام‌هاي عالي دو كشور به سطوح بالاتري برسد. وي بر آمادگي روسيه براي تنوع بخشي مبادلات تجاري و اقتصادي بين دو كشور در زمينه‌هاي محصولات كشاورزي، كشتيراني، انرژي، نفت و گاز، خودروسازي، علم و فناوري، داروسازي و تجهيزات پزشكي تاكيد كرد و گفت: تسهيل سرمايه‌گذاري و گسترش همكاري‌ها از طريق كميسيون مشترك همكاري‌هاي دو كشور ضروري است.

نخست وزير روسيه با اشاره به اهميت تكميل كريدور شمال- جنوب، تصريح كرد: اين مسير ارتباطي با توجه به ظرفيت‌هاي ترانزيتي دو كشور مي‌تواند تاثير مهم و فراواني در تقويت همكاري‌هاي حمل و نقل كشورهاي منطقه از جمله كشورهاي اورآسيا داشته باشد و از طرف ديگر مي‌تواند دسترسي روسيه، كشورهاي منطقه و حاشيه درياي خزر را به بنادر ايراني در درياي خزر و بازارهاي منطقه‌اي در آسيا و آفريقا و بنادر در خليج فارس و اقيانوس هند تسهيل كند.

ميشوستين با اشاره به افزايش سه برابري دانشجويان و همچنين افزايش ۵۲ درصدي گردشگران ايراني در روسيه افزود: فدراسيون روسيه اهميت زيادي براي توسعه همكاري‌ها با جمهوري اسلامي ايران قائل است و با توجه به ظرفيت‌هاي بالاي گردشگري ميان دو كشور، تقويت همكاري‌هاي در اين زمينه گسترش يابد. نخست وزير روسيه بر نهايي شدن هر چه سريع‌تر معاهده جامع بين دو كشور تأكيد كرد و گفت: اين سند همكاري توسط رييس‌جمهور روسيه امضاء شده است و اميدواريم در حاشيه اجلاس بريكس در كازان به امضا برسد. نخست وزير روسيه همچنين بر تقويت و توسعه همكاري‌هاي مالي و بانكي، استفاده از ارزهاي دو كشور در مبادلات تجاري و تسهيل همكاري‌هاي بخش خصوصي ايران و روسيه تأكيد كرد و گفت: ۱۳ سند همكاري‌هاي بين دو كشور در زمينه‌هاي مختلف در كميسيون مشترك همكاري‌هاي ايران و روسيه نهايي شده است كه بايد در اين سفر نهايي و امضا شود.

وي با اشاره به امضاي قرارداد صادرات گاز روسيه به ايران در ماه‌هاي گذشته تصريح كرد: با نهايي شدن اين پروژه ايران مي‌توان به هاب منطقه‌اي صادرات گاز تبديل شود.

وي همچنين بر گسترش همكاري‌هاي در حوزه نفت و گاز، استخراج نفت از ميادين نفت و گازي ايران، نوسازي پالايشگاه‌ها، ساخت كارخانه‌هاي پليمري، همكاري‌هاي گمركي، تكميل نيروگاه حرارتي سيريك و همچنين همكاري‌هاي حوزه انرژي تأكيد كرد و گفت: فدراسيون روسيه براي تكميل راه آهن رشت - آستارا آمادگي كامل دارد و تصميمات لازم در اين زمينه از طرف روسيه گرفته شده است. وي افزود: با اجراي قراردادهاي صادرات غله، ايران مي‌تواند به هاب غله در منطقه تبديل شود.