فرصت‌ها و تهديدهاي رشد اقتصادي در آسيا

۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۰۰:۴۵:۰۴
|
کد خبر: ۳۲۱۸۰۷

بانك توسعه آسيايي پيش‌بيني رشد منطقه را افزايش اما در مورد خطرات ناشي از تحريم‌هاي تجاري هشدار داد.

بانك توسعه آسيايي پيش‌بيني رشد منطقه را افزايش اما در مورد خطرات ناشي از تحريم‌هاي تجاري هشدار داد.

به گزارش ايسنا، بانك توسعه آسيايي اعلام كرد اقتصادهاي در حال توسعه در آسيا با كمك اقتصاد قوي ايالات‌متحده و تقاضاي فزاينده براي تراشه‌هاي رايانه‌اي كه هوش مصنوعي را تقويت مي‌كنند، با سرعت سالانه 5 درصد در سال جاري رشد خواهند كرد. اين پيش‌بيني نسبت به تخمين ۴.۹ درصدي بانك توسعه آسيايي در ماه آوريل كمي به سمت بالا اصلاح شده است. با اين حال، وام‌دهنده منطقه‌اي نسبت به تهديد بالقوه اقدامات حمايتي بيشتر، مانند تعرفه‌هاي بالاتر بر صادرات از چين بر اساس نتيجه انتخابات رياست‌جمهوري ايالات‌متحده هشدار داد. اين گزارش چندين روند مثبت در سال جاري ازجمله افزايش صادرات تراشه‌هاي رايانه‌اي و ساير لوازم الكترونيكي پيشرفته از آسيا را به دليل پذيرش سريع هوش مصنوعي نشان مي‌دهد. اين سازمان همچنين خاطرنشان كرد كه قيمت انرژي و مواد غذايي در حال تعديل است، اگرچه تورم در كشورهايي مانند پاكستان، لائوس و ميانمار همچنان بالا باقي مانده است. اين بانك افزود افزايش تقاضاي جهاني براي نيمه هادي‌ها، مواد و قطعات الكترونيكي مرتبط به رشد قوي‌تر در تايوان، هنگ كنگ، سنگاپور و كره جنوبي و تا حدودي فيليپين و تايلند كمك كرده است و انتظار مي‌رود  اين  روند  ادامه  يابد.

اين گزارش به داده‌هاي آمار تجارت نيمه‌رساناهاي جهاني اشاره كرد كه نشان مي‌دهد هزينه‌هاي تراشه‌هاي حافظه كه براي برنامه‌هاي هوش مصنوعي حياتي هستند، امسال ۷۷ درصد افزايش خواهد يافت. ديگر انواع صادرات، به ويژه خودروهاي چين و كره جنوبي نيز به سرعت در حال رشد هستند. در اين گزارش آمده است انتخابات امريكا مي‌تواند منجر به افزايش تعرفه‌هاي عمومي از سوي ايالات‌متحده بر تمام كالاهاي وارداتي جهاني و افزايش گسترده و شديد تعرفه‌ها بر تمامي كالاهاي وارداتي ايالات‌متحده از چين شود. اين امر به‌طور قابل توجهي تنش‌هاي تجاري بين ايالات‌متحده و جمهوري خلق چين را تشديد مي‌كند و از طريق كانال‌هاي مالي و واقعي به آسيا توسعه مي‌يابد.
دونالد ترامپ، رييس‌جمهور سابق امريكا متعهد شده است تا تجارت‌هاي امريكا در خارج از كشور را منع كند و با تكيه بر تعرفه‌هاي گسترده، مشاغل و كارخانه‌هاي ديگر كشورها را از بين ببرد. كامالا هريس، معاون رييس‌جمهور امريكا از طرح ترامپ براي اعمال تعرفه‌هاي كلان بر بيشتر كالاهاي وارداتي انتقاد كرده است زيرا به‌شدت قيمت كالاها را افزايش مي‌دهد. در اين گزارش آمده است كه اقتصادهاي در حال توسعه آسيا نيز در برابر ساير اقدامات ايالات‌متحده كه ممكن است بر ارز آنها يا هزينه استقراض با وام‌هاي خارجي تاثير بگذارد، آسيب‌پذير هستند. اكونومي نوشت، بازار بيمار املاك چين همچنان خطري كليدي است و اين گزارش پيش‌بيني‌هاي خود را براي رشد دومين اقتصاد بزرگ جهان در ۴.۸ درصد در سال ۲۰۲۴ و ۴.۵ درصد در سال آينده حفظ كرده است. آلبرت پارك، اقتصاددان ارشد بانك توسعه آسيايي، از مجموعه اقدامات جديد پكن استقبال كرد كه براي كاهش هزينه‌هاي استقراض و تشويق خريد خانه بيشتر برنامه‌ريزي شده است.
در ميان ساير تحولات مثبت، اين گزارش اشاره كرد كه تورم انرژي به سطح قبل از شروع همه‌گيري كوويد-۱۹ در سال ۲۰۲۰ بازگشته است. اين مورد براي برخي از اقتصادهايي كه به‌شدت به واردات نفت و ساير سوخت‌ها وابسته هستند، ازجمله سريلانكا، چين و ژاپن مشكل ايجاد خواهد كرد.