برق ما به روسيه مي‌رسد؟!
«تعادل» گزارش مي‌دهد

برق ما به روسيه مي‌رسد؟!

۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۰۰:۴۶:۱۷
|
کد خبر: ۳۲۱۸۰۸

يكي از راه‌هاي تبادل و انتقال برق ميان ايران و روسيه از طريق آذربايجان‌ است و طبق آخرين مذاكرات شبكه‌هاي روسيه و آذربايجان مي‌توانند تبادل برق را تا ۶۰۰ مگاوات افزايش دهند اما اينكه اين تبادلات چقدر عملياتي باشد

يكي از راه‌هاي تبادل و انتقال برق ميان ايران و روسيه از طريق آذربايجان‌ است و طبق آخرين مذاكرات شبكه‌هاي روسيه و آذربايجان مي‌توانند تبادل برق را تا ۶۰۰ مگاوات افزايش دهند اما اينكه اين تبادلات چقدر عملياتي باشد جاي بسي تامل دارد. به گزارش خبرنگار «تعادل»، به گفته مسوولان، پيماني ميان ايران، آذربايجان و روسيه وجود دارد كه امكان تبادل برق تا ۳۰۰ مگاوات را با همين امكانات موجود فراهم‌ مي‌كند، با توجه به اينكه آذربايجان ملاحظات فني دارد، قرار شد در اين سفر وزراي نيرو و انرژي ايران و روسيه هماهنگي براي جلسه سه جانبه ميان ايران، روسيه و آذربايجان را ترتيب دهند. در صورت تقويت شبكه‌هاي روسيه و آذربايجان اين‌ميزان مي‌تواند تا ۶۰۰ مگاوات افزايش پيدا كند و درصورت توسعه شبكه‌هاي برق ايران و آذربايجان به حداقل ۱۰۰۰ مگاوات برسد و مذاكراتي در همين راستا صورت گرفته است.

در همين زمينه محمد رضايي، كارشناس حوزه انرژي، در گفت‌وگو با خبرنگار «تعادل»، اظهار داشت: تبادل برق بين ايران، روسيه، و آذربايجان امكان‌پذير است و در حال حاضر نيز در دست بررسي و اجرا است.اين كشورها در تلاش هستند شبكه‌هاي برق خود را به يكديگر متصل كنند تا به بهره‌وري بيشتر، تأمين پايدار انرژي و توسعه همكاري‌هاي اقتصادي منطقه‌اي برسند.

وي تصريح كرد: ايران، روسيه و آذربايجان داراي منابع مختلف انرژي هستند (از جمله برق آبي، برق حرارتي و گاز)، كه تبادل برق مي‌تواند بهره‌وري در مصرف منابع را بهبود بخشد. وي گفت: كشورها مي‌توانند در مواقع كمبود يا فزوني مصرف برق، به تبادل انرژي بپردازند و از اين طريق نيازهاي داخلي خود را بهتر مديريت كنند و تبادل برق بين اين كشورها بخشي از استراتژي بزرگ‌تر براي گسترش همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي منطقه‌اي است. وي با بيان اينكه در سال‌هاي اخير، توافق‌نامه‌هايي براي توسعه زيرساخت‌هاي تبادل برق بين ايران، آذربايجان و روسيه به امضا رسيده است، عنوان كرد: اين طرح‌ها به تدريج در حال توسعه هستند و كشورهاي مربوطه در حال ايجاد هماهنگي‌هاي فني براي تطبيق شبكه‌هاي برق خود هستند.

رضايي خاطرنشان كرد: تبادل برق بين ايران، روسيه و آذربايجان يك پروژه استراتژيك منطقه‌اي است كه با هدف هم‌پيوندي شبكه‌هاي برق اين كشورها به منظور افزايش امنيت انرژي، بهينه‌سازي مصرف، و توسعه همكاري‌هاي اقتصادي و سياسي در حال پيگيري است.اين همكاري چندين مزيت كليدي دارد و در سال‌هاي اخير گام‌هاي مهمي براي تحقق آن برداشته شده است. وي بيان كرد: اين سه كشور در سال‌هاي اخير تلاش كرده‌اند كه شبكه‌هاي برق خود را به هم متصل كنند.ايران و آذربايجان از دهه‌هاي گذشته در حوزه انرژي همكاري‌هايي داشته‌اند و به خصوص در مناطق مرزي، تبادل برق انجام شده است.ايران به دليل موقعيت ژئوپليتيكي خود و برخورداري از منابع عظيم گازي و نفتي، يكي از بازيگران كليدي در تبادل انرژي منطقه است.

وي خاطرنشان كرد: در سال‌هاي اخير، توافق‌نامه‌هايي براي اتصال شبكه برق ايران و روسيه از طريق آذربايجان به امضا رسيده است.يكي از اهداف اين توافق‌ها، تأمين برق پايدار براي مصرف‌كنندگان داخلي در زمان‌هاي اوج مصرف و امكان صادرات برق به كشورهاي ديگر است.

وي تصريح كرد: به ايران به عنوان يكي از بزرگ‌ترين توليدكنندگان برق از سوخت‌هاي فسيلي، و روسيه به عنوان يكي از بزرگ‌ترين صادركنندگان برق در جهان، امكان تبادل منابع انرژي را دارند كه اين موضوع مي‌تواند در كاهش هزينه‌هاي توليد و افزايش كارآيي شبكه‌هاي برق منطقه‌اي موثر باشد. وي بيان كرد: يكي از مهم‌ترين مزاياي اين پروژه، امكان مديريت بهتر پيك‌هاي مصرف در هر كشور است.به عنوان مثال، ايران در تابستان‌ها با اوج مصرف برق مواجه است، در حالي كه روسيه در زمستان با افزايش نياز به انرژي مواجه مي‌شود.تبادل برق بين اين كشورها مي‌تواند به مديريت بهتر اين پيك‌ها كمك كند.

رضايي گفت: با اتصال شبكه‌هاي برق، كشورها مي‌توانند در مواقع بحران يا كمبود انرژي، برق خود را از كشورهاي همسايه تأمين كنند، كه اين يكي از چالش‌هاي اصلي در تحقق اين پروژه، تفاوت‌هاي فني ميان شبكه‌هاي برق اين كشورها است.ايران و آذربايجان عضو شبكه برق منطقه‌اي آسيا هستند، در حالي كه روسيه از سيستم متفاوتي استفاده مي‌كند.براي هماهنگ‌سازي اين شبكه‌ها نياز به ساخت زيرساخت‌هاي جديد و اجراي پروژه‌هاي بزرگ فني است.

وي تصريح كرد: براي تبادل برق، بايد خطوط انتقال قوي و با ظرفيت بالا بين اين كشورها احداث شود.همچنين نياز به ايستگاه‌هاي تبديل برق براي همگام‌سازي ولتاژ و فركانس بين شبكه‌ها وجود دارد.اجراي چنين پروژه‌هايي نيازمند توافق‌هاي دقيق حقوقي و تجاري بين كشورها است تا نحوه قيمت‌گذاري برق، تعرفه‌ها و زمانبندي انتقال به درستي مشخص شود. وي عنوان كرد: اين همكاري مي‌تواند به ايران كمك كند تا به هاب انرژي منطقه تبديل شود.با اتصال شبكه‌هاي برق خود به روسيه و آذربايجان، ايران مي‌تواند برق توليدي خود را نه تنها به اين كشورها، بلكه به ساير بازارهاي بين‌المللي نيز صادر كند.اين پروژه همچنين به روسيه امكان مي‌دهد كه از طريق ايران به بازارهاي جديدي در جنوب آسيا و خاورميانه دسترسي پيدا كند.

وي اظهار كرد: تبادل برق بين ايران، روسيه و آذربايجان يك فرصت بزرگ اقتصادي و استراتژيك است كه با توسعه زيرساخت‌هاي لازم و اجراي توافق‌نامه‌هاي مرتبط، مي‌تواند به تقويت همكاري‌هاي منطقه‌اي و بهبود امنيت انرژي كمك كند.اين پروژه با چالش‌هاي فني و حقوقي روبه‌رو است، اما مزاياي آن از جمله افزايش كارآيي در مصرف انرژي و تقويت امنيت انرژي منطقه، انگيزه كافي براي ادامه تلاش‌ها در اين زمينه را فراهم كرده است.