آب در ايران ارزش واقعي خود را ندارد

۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۰۰:۴۹:۵۷
|
کد خبر: ۳۲۱۸۱۳

مديركل دفتر مديريت مصرف و كاهش هدررفت شركت مهندسي آبفاي كشور نازل بودن ارزش اقتصادي آب به علت قيمت‌گذاري پايين را يكي از عوامل بي‌توجهي به مصرف بهينه آن دانست.

مديركل دفتر مديريت مصرف و كاهش هدررفت شركت مهندسي آبفاي كشور نازل بودن ارزش اقتصادي آب به علت قيمت‌گذاري پايين را يكي از عوامل بي‌توجهي به مصرف بهينه آن دانست.
به گزارش وزارت نيرو، علي سيدزاده با بيان اينكه تعرفه آب در ايران جزو پايين‌ترين رده‌هاي جهاني است و تقريباً بين دو سه كشوري است كه براي تمامي مشتركان كم‌ترين تعرفه آب محاسبه مي‌شود، گفت: اين يك اصل بسيار ساده است كه كالاي بي‌ارزش، مصرف بالايي دارد تا زمانيكه قيمت كالاي آب در ايران ارزش واقعي خود را ندارد، روند مصرف بي‌رويه آن ادامه خواهد داشت.
وي افزود: به عقيده من در جامعه امروزي كسي نيست كه نداند چطور بايد آب را بهينه مصرف كند، موضوعي كه اهميت دارد بحث ارزش واقعي كالاها در ديدگاه مردم است.اگر آب را يك كالاي با ارزش قلمداد كنيم قطعاً مي‌توان براي بهينه مصرف كردن آن هم برنامه‌ريزي‌هاي دقيق‌تري انجام داد.

سيدزاده عوامل ترغيب‌كننده براي كاهش مصرف آب در ايران را بسيار كم رنگ دانست و خاطرنشان كرد: زماني كه قيمت آب در سبد اقتصادي خانواده بسيار ناچيز و كوچك باشد، هرچقدر هم براي صرفه جويي يا مديريت مصرف اين كالا فرهنگ‌سازي شود، اثر چنداني ندارد و بايد مشتركان پرمصرف و بد مصرف (با مصرف بالاي الگو) قيمت واقعي آب را پرداخت كنند و مشتركاني كه كمتر از الگو مصرف دارند، مشمول مشوق‌هايي از جمله تخفيف در پرداخت آب بها شوند.
مديركل دفتر مديريت مصرف و كاهش هدر رفت شركت مهندسي آبفاي كشور با اشاره به اينكه يكي از روش‌هاي صرفه جويي در مصرف آب كه بسيار موثر است استفاده از انواع تجهيزات كاهنده مصرف آب است، افزود: استفاده از انواع تجهيزات كاهنده مصرف آب از جمله وسايلي مانند ماشين‌هاي ظرف‌شويي و لباسشويي يا شيرهاي كم مصرف و مجهز به پرلاتور و سردوش‌هاي كاهنده مصرف براي مديريت و صرفه جويي در مصرف آب بسيار موثرند و حداقل تا ۳۰ درصد مي‌توانند در بهينه‌سازي مصرف آب موثر باشند.