مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني مطرح كرد

درخواست سرمايه‌‌گذاران خارجي براي ورود به منطقه آزاد فرودگاه امام

۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۰۱:۰۴:۵۸
|
کد خبر: ۳۲۱۸۲۷

اسفند سال گذشته بود كه سعيد چلندري، مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني از درخواست سرمايه‌گذاري ۶۲ هزار ميليارد توماني در اين شهر فرودگاهي خبر داد و اظهار كرد كه از اين ميزان حدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان نهايي شده است. حالا چلندري با بيان اينكه بيش از 35 هزار ميليارد تومان ارزش پروژه‌هايي هستند كه از سوي سرمايه‌گذاران درخواست شده است، گفت: دو پيشنهاد سرمايه‌گذاري خارجي در فرودگاه امام در حال بررسي است.

اسفند سال گذشته بود كه سعيد چلندري، مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني از درخواست سرمايه‌گذاري ۶۲ هزار ميليارد توماني در اين شهر فرودگاهي خبر داد و اظهار كرد كه از اين ميزان حدود ۳۶ هزار و ۸۰۰ ميليارد تومان نهايي شده است. حالا چلندري با بيان اينكه بيش از 35 هزار ميليارد تومان ارزش پروژه‌هايي هستند كه از سوي سرمايه‌گذاران درخواست شده است، گفت: دو پيشنهاد سرمايه‌گذاري خارجي در فرودگاه امام در حال بررسي است. او درباره سرمايه‌گذاري‌هاي انجام شده در فرودگاه امام و جذب سرمايه‌گذار داخلي و خارجي اظهاركرد: دربند 57 برنامه هفتم توسعه در بحث ترانزيت موضوعاتي مطرح شده كه يكي از اين موضوعات خصوصي‌سازي فرودگاه‌ها و واگذاري فرودگاه‌ها به استثناي فرودگاه امام خميني و فرودگاه مهرآباد به بخش خصوصي است و مي‌توان از اين ظرفيت قانوني نهايت استفاده را داشت. مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام خميني در گفت‌وگو با ايلنا با بيان اينكه فرودگاه‌هاي كشور مي‌توانند براي بخش خصوصي هم جذاب باشند و هم نباشند و بستگي به رويكردها در اين زمينه دارد، ادامه داد: آيا سياست ما اين است كه بخش خصوصي در بخش فرودگاه داري وارد شود و پويا باشد يا خير؟ براي مثال اگر سياست واگذاري فرودگاه‌هايي مانند سيرجان باشد، قاعدتا اين فرودگاه براي بخش خصوصي جذاب نيست، چراكه زيان‌ده است.  
چلندري افزود: در واگذاري فرودگاه‌هاي اقماري مانند فرودگاه رامسر، نوشهر، رفسنجان و... بايد بستر جذاب شدن اين مناطق را ايجاد كرد و اين فرودگاه‌ها در بحث پروازهاي آموزشي مي‌توانند فوق‌العاده جذاب باشند و اين واگذاري برد- برد هم براي دولت و هم براي بخش خصوصي خواهد بود. مديرعامل شركت شهر فرودگاهي حضرت امام گفت: شركت فرودگاه‌هاي كشور با انجام مباحث كارشناسي و با مشورت از تجار و كارشناسان اين حوزه بايد بسته سرمايه‌گذاري را تهيه و دراختيار سرمايه‌گذاران قرار دهد و در اين بسته‌ها بايد سياست‌گذار در كنار واگذاري اين فرودگاه جذاب به يك سرمايه‌گذار اصلح فرودگاه كمتر جذاب را هم به آن واگذار كند. به گفته او، البته بستر جذاب‌سازي آن فرودگاه را هم فراهم سازد، اين بسته‌هاي سرمايه‌گذاري بايد تركيبي از واگذاري فرودگاه‌هاي برخوردار و كم برخوردار باشد. چلندري اظهار كرد: علي‌رغم اينكه فرودگاه امام مشمول بند برنامه هفتم براي واگذاري به بخش خصوصي نيست اما در بخش منطقه آزاد فرودگاه تلاش بر اين بود كه بسته تشويقي براي ورود و جذب بخش خصوصي و سرمايه‌گذار ايجاد كنيم. تمام پتانسيل‌هاي مناطق آزاد مي‌تواند در منطقه آزاد فرودگاه امام فعال باشند. او تاكيد كرد: 9 پروژه با سرمايه‌گذاران براي عقد قرارداد به مرحله نهايي رسيده است و در اين پروژه‌ها بيش از 19 هزار ميليارد تومان جذب خواهد شد و اين پروژه‌ها در كوتاه‌ترين مدت شروع به كار مي‌كنند.  به گفته مديرعامل شركت شهر فرودگاهي امام، در حال بررسي و ارزيابي اين درخواست‌ها هستيم. يكي از اين پروژه‌هاي احداث شهرك فراروري طلا است، همچنين از ديگر درخواست‌ها راه‌اندازي «شو روم» صنعت ساختمان است. احداث پارك علم و فناوري از ديگر پروژه‌هاي مورد درخواست از سوي سرمايه‌گذاران است. چلندري با اشاره به جذب سرمايه‌گذاري خارجي در اين فرودگاه اظهار كرد: غير از توسعه فاز دوم فرودگاه امام با حضور شركت داخلي و خارجي، همچنين دو درخواست سرمايه‌گذاري ازسوي دو شركت خارجي ارايه شده كه در حال بررسي آن هستيم.