نمره كاهشي توليد خودرو
كارنامه خودروسازان در نيمه نخست سال1403 منتشر شد

نمره كاهشي توليد خودرو

۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۰۱:۱۲:۲۹
|
کد خبر: ۳۲۱۸۳۸

بررسي صورت‌هاي مالي سه خودروساز داخلي حكايت از كاهش ۸ درصدي توليد و فروش دارد. بررسي صورت‌هاي مالي ارايه شده از سوي ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو، به كدال نشان مي‌دهد در نيمه نخست امسال، ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودروي سواري (بدون در نظر گرفتن وانت پرايد) توليد و در مقابل ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه فروخته شده است.

تعادل |

بررسي صورت‌هاي مالي سه خودروساز داخلي حكايت از كاهش ۸ درصدي توليد و فروش دارد. بررسي صورت‌هاي مالي ارايه شده از سوي ايران خودرو، سايپا و پارس خودرو، به كدال نشان مي‌دهد در نيمه نخست امسال، ۴۲۶ هزار و ۳۵۷ دستگاه خودروي سواري (بدون در نظر گرفتن وانت پرايد) توليد و در مقابل ۳۳۹ هزار و ۵۴۲ دستگاه فروخته شده است. بنابر يك مقايسه آماري با سال گذشته در همين بازه زماني، ۴۶۱ هزار و ۱۵۵ دستگاه توليد و ۳۶۷ هزار و ۴۵۵ دستگاه خودرو فروخته شده بود كه نشان از افت 8 درصدي توليد وفروش دارد. دليل عمده اين كاهش قطعي برق و كمبود نقدينگي عنوان شده است.

 

افت ۷ درصدي توليد ايران خودرو

براساس آمارهاي منتشر شده، در نيمه اول سال جاري، ۲۴۱ هزار و ۹۵۷ انواع خودرو در ايران خودرو توليد و در مقابل ۲۳۷ هزار و ۹۱۸ دستگاه به فروش رفته است. اين در حالي است كه درهمين بازه زماني در سال گذشته اين خودروساز توانسته 258هزار و ۶۳۲ دستگاه خودرو توليد و ۲۴۶ هزار و ۶۷۱ دستگاه به فروش برساند. البته آنطور كه ايران خودرو در صورت مالي خود اعلام كرده در اين بازه زماني ۲ هزار و ۶۵ دستگاه خودرو توليد كرده اما تجاري‌سازي نكرده. با اين حال توليد خودرو در ايران خودرو كاهش 7درصدي را نشان مي‌دهد.

جزييات آماري گوياي اين است كه ايران خودرو در ۶ ماه نخست سال ۱۴۰۳ توانسته ۸۹ هزار و ۱۰۰ دستگاه از خانواده پژو توليد كند كه از اين ميزان ۸۹ هزار و ۲۹۹ دستگاه را فروخته است. سال گذشته از اين مدل خودرو، 144هزار و ۸۳۱ خودرو در گروه پژو توليد شده بود كه از اين ميزان هم ۱۴۶ هزار و ۴۲۵ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراين در ۶ ماهه امسال در گروه پژو ۵۵ هزار و ۷۳۱ دستگاه كمتر توليد و به تبع آن بالغ بر ۵۵ هزار و ۵۳۲ دستگاه كمتر فروخته شده است.

بنابر آمارها، ايران خودرو دربازه زماني ياد شده، ۵۱ هزار و ۱۱۳ دستگاه از گروه سورن توليد كرده كه از اين ميزان ۴۹ هزار و ۵۹۴ دستگاه به فروش رفته است. اين شاخص‌ها در مدت مشابه سال 1402 به ترتيب ۲۵ هزار و ۱۳۳ دستگاه و ۲۴ هزار و ۶۶۰ دستگاه بوده است. بنابراين توليد و فروش خودروهاي گروه سورن روند افزايشي را نشان مي‌دهد كه به نظر مي‌رسد ايران‌خودرو با كاهش ظرفيت توليد گروه پژو، نسبت به رشد توليدات گروه سورن اقدام كرده است.

در ۶ ماه نخست امسال ۴۰ هزار و ۱۳۷ دستگاه خودروي دنا توليد شده كه از اين ميزان ۳۶ هزار و ۱۷۶ دستگاه فروخته شده، بنابراين ۳ هزار و ۹۶۱ خودروي دنا در پاركينگ‌هاي ايران خودرو مانده است. در ۶ ماهه سال گذشته، ۳۹ هزار و ۹۳۱ دستگاه دنا توليد و ۳۷ هزار و ۸۴۹ دستگاه به فروش رسيده بود.

از خودروي رانا نيز در ۶ ماهه امسال ۷ هزار و ۶۶۸ دستگاه توليد شده كه از اين ميزان ۷ هزار و ۵۶۳ دستگاه به فروش رفته است. توليد رانا در مدت مشابه سال قبل؛ ۹ هزار و ۴۸۲ و فروش اين محصول ۵ هزار و ۷۶۳ دستگاه بود. آمارها گوياي كاهش توليد وفروش اين خودرو در بازار هستند.

همچنين در نيمه نخست امسال، 32هزار و ۷۸۸ دستگاه تارا توليد شده كه از اين ميزان ۳۲ هزار و ۸۷۰ دستگاه فروخته شده است. در ۶ ماهه سال قبل، ۲۰ هزار و ۷۹۱ دستگاه توليد و ۱۷ هزار و ۹۳۱ دستگاه به فروش رفته بود. بنابراين توليد و فروش اين خودرو افزايشي شده است. ارزيابي آمارها همچنين حكايت از اين دارد كه ۶ هزار و ۸۷۱ دستگاه هايما در ۶ ماهه امسال توليد شده اما در مقابل ۶ هزار و ۳۸۲ دستگاه فروخته شده است. نگاهي به آمار سال گذشته نشان مي‌دهد، 10هزار و ۵۲۸ دستگاه هايما توليد و ۷ هزار و ۶۵۵ دستگاه فروخته شده بود. بنابراين توليد و فروش اين خودرو نيز روند كاهشي را نشان مي‌دهد كه به نظر مي‌رسد بيشتر مربوط به مسائل ارزي و واردات قطعات باشد. به گزارش خبرگزاري مهر، در بخش ساير محصولات ۱۴ هزار و ۲۸۰ دستگاه توليد شده اما ۱۶ هزار و ۳۴ دستگاه به فروش رفته است. اين شاخص‌ها در ۶ ماهه پارسال به ترتيب ۷ هزار و ۹۳۶ دستگاه و ۶ هزار و ۳۸۸ دستگاه بود. در اين بخش نيز رشد توليد به صورت محسوسي صورت گرفته است.

 

سايپا هم افت توليد داشت

اما نارنجي پوشان جاده مخصوص چقدر خودرو توليد و به فروش رسانده اند؟ امارهاي كلي نشان مي‌دهد، سايپا در ۶ ماهه امسال (بدون در نظر گرفتن توليد وانت ۱۵۱) ۱۳۶ هزار و ۸۰ دستگاه انواع خودروي سواري توليد و در مقابل (بدون در نظر گرفتن فروش وانت ۱۵۱) ۱۲۶ هزار و ۲۷۸ دستگاه فروخته شده است. سايپا در ۶ ماهه سال گذشته ۱۴۵ هزار و ۵۷۲ دستگاه توليد و ۱۴۳ هزار و ۵۳۲ دستگاه خودرو فروخته بود. بنابراين در نيمه نخست امسال نسبت به مدت مشابه پارسال بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه كمتر توليد شده كه عمدتاً مربوط به خانواده X۲۰۰ مي‌شود. بر اين اساس توليد خودرو در سايپا هم با افت 7درصدي مواجه بوده است. ريز جزييات توليد اين گروه خودروسازي نشان مي‌دهد، در نيمه اول سال جاري، ۱۰۰ هزار و ۳۵۸ دستگاه از خانواده X۲۰۰ (تيبا، كوييك، ساينا) توليد كرده و در مقابل ۹۷ هزار و ۷۱۰ دستگاه فروخته است. ۶ ماهه پارسال ۱۲۱ هزار و ۲۴۴ دستگاه از اين گروه توليد شده و ۱۲۰ هزار و ۴۸۴ دستگاه فروخته شده بود. بنابراين بالغ بر ۲۱ هزار دستگاه كمتر توليد شده است. از سويي ديگر نيز ۲ هزار و ۶۴۸ دستگاه از اين خانواده در پاركينگ‌هاي سايپا مانده است.

همچنين مطابق آمارها، در ۶ ماه نخست امسال ۲۵ هزار و ۲۶۶ دستگاه شاهين توليد شده و ۲۴ هزار و ۱۱۱ دستگاه به فروش رفته است. در ۶ ماهه پارسال ۲۴ هزار و ۶۳ دستگاه شاهين توليد و ۲۲ هزار و ۸۲۷ دستگاه فروخته شده بود. بنابراين توليد اين خودرو افزايشي شده است. در همين بازه زماني، ۳۴ هزار و ۳۳۷ دستگاه وانت ۱۵۱ توليد و ۲۴ هزار و۳۲۶ دستگاه فروخته شده. اين درحالي است كه در مدت مشابه سال 1402 از اين خودرو ۲۶ هزار و ۱۲۷ دستگاه توليد و ۲۶ هزار و ۶۴۳ دستگاه فروخته شده بود. در بخش ساير محصولات هم ۱۰ هزار و ۴۵۶ دستگاه توليد اما ۴ هزار و ۴۷۵ دستگاه به فروش رفته است. اين ارقام پارسال به ترتيب ۲۶۵ دستگاه و ۲۲۱ دستگاه بوده است.

 

پارس خودرو با 16 درصد افت توليد

اما بنابر آمارهاي ارايه شده به كدال، پارس خودرو در نيمه اول سال جاري 48هزار و ۳۸۹ دستگاه خودرو توليد و در مقابل ۴۵ هزار و ۷۹۹ دستگاه فروخته است. پارس خودرو در ۶ ماهه پارسال ۵۷ هزار و ۱۵۵ دستگاه خودرو توليد و ۶۴ هزار و ۴۳۳ دستگاه فروخته بود. بر اين اساس توليد خودرو در پارس خودرو با ۱۶ درصد كاهش مواجه شده است. ريز آمارها نشان مي‌دهد اين گروه خودروسازي در نيمه نخست سال جاري، ۳۲ هزار و ۵۷۴ دستگاه از گروه X۲۰۰ توليد كرده و در مقابل ۳۱ هزار و ۷۱۷ دستگاه فروخته است. در ۶ ماهه پارسال ۳۶ هزار و ۴۳۷ دستگاه از اين گروه توليد و ۳۴ هزار و ۴ دستگاه به فروش رفته بود. از خودروي جديد سهند نيز ۴ هزار و ۸۴۹ دستگاه در ۶ ماه نخست امسال توليد كرده و ۳ هزار و ۱۱۶ دستگاه نيز فروخته شده است. در نيمه نخست پارسال از اين خودرو ۲۰ دستگاه توليد كرده بود. توليد كوييك معمولي دنده‌اي هم به نظر مي‌رسد، از سر گرفته شده؛ به‌طوريكه در ۶ ماهه امسال توليد اين خودرو يك هزار و ۲۳۴ دستگاه بوده كه يك هزار و ۲۳۴ دستگاه نيز فروخته شده است. در ۶ ماهه پارسال ۲۰ هزار و ۶۹۸ دستگاه توليد و همين ميزان فروخته شده بود. نكته جالب توجه آنكه توليد اين خودرو در شهريور ماه متوقف شده بود. در ۶ ماهه امسال پارس خودرو اقدام به توليد ساينا S هم كرده كه توانسته ۹ هزار و ۷۳۲ دستگاه از اين خودرو توليد كند و همين ميزان نيز فروخته است.