تاكيد بر تسهيل تجارت

۱۴۰۳/۰۷/۱۰ - ۰۱:۱۶:۱۱
|
کد خبر: ۳۲۱۸۴۰

وزير صنعت، معدن و تجارت كه به همراه هياتي عاليرتبه به ارمنستان سفر كرده است، بر عزم جدي وزارت صمت بر توسعه موافقت‌نامه‌هاي تجاري و تسهيل تجارت براي تجار و بازرگانان كشورمان تاكيد كرد.

وزير صنعت، معدن و تجارت كه به همراه هياتي عاليرتبه به ارمنستان سفر كرده است، بر عزم جدي وزارت صمت بر توسعه موافقت‌نامه‌هاي تجاري و تسهيل تجارت براي تجار و بازرگانان كشورمان تاكيد كرد. به گزارش سازمان توسعه تجارت ايران، سيدمحمد اتابك وزير صنعت، معدن و تجارت ايران، براي شركت در نشست بزرگ تجاري ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا به همراه محمدعلي دهقان دهنوي رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران به ارمنستان سفر كرد؛ در حاشيه اين سفر، ديداري با فعالان اقتصادي ايران در ارمنستان، در سفارت ايران در ايروان برگزار شد و فعالان اقتصادي به بيان مسائل، مشكلات و راهكارهاي خود جهت توسعه همه‌جانبه مناسبات اقتصادي تجاري با كشور ارمنستان پرداختند. در اين نشست تخصصي، وزير صمت با اشاره به اولويت اين وزارتخانه در مقررات زدايي و رفع موانع تجاري توسط سازمان توسعه تجارت، بر عزم جدي وزارت صمت بر توسعه موافقت‌نامه‌هاي تجاري و تسهيل تجارت براي تجار و بازرگانان كشورمان تاكيد كرد.

وي رفع مشكل صدور ضمانتنامه بانكي صادر‌كنندگان خدمات فني مهندسي و رفع مشكل رفع تعهد ارزي صادركنندگان را از برنامه‌ها و اولويت‌هاي وزارت صمت برشمرد و ابراز اميدواري كرد با تعامل مناسب داخلي اين موانع به زودي برطرف شوند. همچنين در اين ديدار دهقان دهنوي رييس سازمان توسعه تجارت ايران بر موافقت‌نامه تجارت آزاد ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا و ظرفيت‌هاي پيش روي تجار مطالبي ارايه كرد. معاون وزير صمت امضاي موافقت‌نامه‌هاي تجاري آزاد و ترجيحي را اقدامي مثبت در روند تسهيل فرآيندهاي تجاري دانست. در ادامه سفير ايران در ارمنستان و فعالان اقتصادي حاضر در جلسه، ضمن ارايه آماري از ميزان تجارت ايران و ارمنستان و ظرفيت‌هاي گسترده حضور ايران در حوزه‌هاي فني مهندسي، پروژه‌هاي زيربنايي و ساير بخش‌هاي اقتصادي كشور ارمنستان را تشريح كرده و به بيان مطالبات و خواسته‌هاي خود براي توسعه مناسبات پرداختند. گفتني است، رشد سه برابري تجارت ايران و ارمنستان و دستيابي به صادرات بالغ بر ۷۰۰ ميليون دلار طي سال اخير، رشد چند برابري اجراي پروژه‌هاي زيربنايي ايران در ارمنستان و اراده جدي دولت‌هاي دو كشور براي نيل به تجارت ۳ ميليارد دلاري، نويد شكوفايي روابط اقتصادي ايران با همسايه شمالي طي سال‌هاي پيش روي را مي‌دهد.