حمايت انجمن خودروسازان از عرضه دوباره خودرو در بورس كالا

۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۰۱:۰۷:۴۹
|
کد خبر: ۳۲۱۹۱۴

احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران توضيح داد: قيمت‌هايي كه در بورس كالا براي خودروها كشف مي‌شود، هم به نفع مصرف‌كننده است و هم به نفع خودروساز، چون اين نرخ‌ها نسبت به بازار، پايين‌تر ثبت مي‌شود و در اين مسير خودروسازان ضرر نمي‌كنند و از سوي ديگر از نرخ بازار آزاد هم بسيار پايين‌تر است كه مصرف‌كننده هم از محل آن منتفع مي‌شود.

احمد نعمت‌بخش، دبير انجمن خودروسازان ايران توضيح داد: قيمت‌هايي كه در بورس كالا براي خودروها كشف مي‌شود، هم به نفع مصرف‌كننده است و هم به نفع خودروساز، چون اين نرخ‌ها نسبت به بازار، پايين‌تر ثبت مي‌شود و در اين مسير خودروسازان ضرر نمي‌كنند و از سوي ديگر از نرخ بازار آزاد هم بسيار پايين‌تر است كه مصرف‌كننده هم از محل آن منتفع مي‌شود.دبير انجمن خودروسازان تاكيد كرد: تصميم‌گيران و مديران ارشد دولت چهاردهم هم مي‌بايست از فروش خودرو در حاشيه بازار حمايت كنند و مانع عرضه خودرو از طريق بورس كالا نشوند.نعمت‌بخش با اشاره تجربه تنظيم بازار خودرو در ۳ دهه گذشته، گفت: در دهه ۷۰ زماني كه اختلاف قيمت بازار و كارخانه زياد شد، شوراي اقتصاد در سال ۷۳ مصوب كرد كه خودرو در حاشيه بازار به فروش برسد كه اين موضوع تجربه قابل توجهي را براي كشور در عرضه خودرو رقم زد.

برهمين مبنا، سال‌ها خودروها با نرخي منطقي به فروش مي‌رسيد، نمودارها نشان مي‌دهد وقتي خودرو در حاشيه بازار به فروش برسد خودرو ظرف ۳ ماه تك نرخي شده و تقاضاهاي غير مصرفي و سفته‌بازانه كه ۸ هزار همت تخمين زده شده است، از اين بازار خارج مي‌شود. دبير انجمن خودروسازان گفت: بر اثر قيمت‌گذاري دستوري، خودروسازان ۱۰۰ همت به زنجيره تامين و قطعه‌سازان بدهكار شده‌اند و زيان انباشته ۳ خودروساز بزرگ هم به ۲۵۰ همت رسيده است. اگر مي‌خواهيم مسير صنعت خودرو اصلاح شود، بايد ضمن آزادسازي قيمت، قيمت‌گذاري دستوري را به‌طور كامل از اين صنعت حذف كنيم. او با اعلام اينكه بهترين راهكار براي رفع مشكلات خودروسازان، صدور مجوز فروش خودرو به قيمت حاشيه بازار است، تاكيد كرد: با اين اقدام توان مالي خودروسازان تقويت مي‌شود و آنها مي‌توانند با پرداخت بدهي‌هايشان به قطعه‌سازان، شرايط را براي تداوم عرضه قطعات در خطوط توليد فراهم كنند. در اين صورت ظرفيت عرضه روزانه ۵ هزار خودرو از مسير خطوط توليد دو خودروساز بزرگ فراهم است. در صورت فراهم شدن چنين شرايطي شاهد كاهش ۱۰ تا ۲۰ ميليون تومان قيمت خودرو در هفته، خواهيم بود، كه اين امر به كاهش فاصله قيمت كارخانه و بازار خودرو كمك قابل توجهي خواهد كرد.