ثبت بيش از چهار ميليارد تراكنش در مركز ملي تبادل اطلاعات

۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۰۱:۱۷:۵۲
|
کد خبر: ۳۲۱۹۲۷

تعداد تراكنش‌ها در مركز ملي تبادل اطلاعات كه از سال ۱۳۹۵ در دستور كار سازمان فناوري اطلاعات ايران قرار گرفت، در كل سال ۱۴۰۲ به حدود ۸.۶ ميليارد و در شش ماه نخست سال جاري به بيش از چهار ميليارد رسيده است.

تعداد تراكنش‌ها در مركز ملي تبادل اطلاعات كه از سال ۱۳۹۵ در دستور كار سازمان فناوري اطلاعات ايران قرار گرفت، در كل سال ۱۴۰۲ به حدود ۸.۶ ميليارد و در شش ماه نخست سال جاري به بيش از چهار ميليارد رسيده است. به گزارش ايسنا، در شهرنشيني امروزي، به كارگيري فناوري اطلاعات در بخش‌هاي مختلف براي افزايش بهره‌وري و ارتقاي سطح خدمات رساني يك امر ضروري بوده و مهم‌ترين نتيجه آن افزايش رضايت مردم به شرط پياده‌سازي دولت الكترونيكي به صورت صحيح، خواهد بود. به اعتقاد كارشناسان استفاده از ارتباطات و فناوري اطلاعات جهت بهبود كارايي و اثر بخشي، شفافيت اطلاعات و مقايسه‌پذيري مبادلات اطلاعاتي و پولي در درون دولت، بين دولت و سازمان‌هاي تابعه آن، بين دولت و شهروندان و بين دولت و بخش خصوصي، دولت الكترونيك اطلاق مي‌شود و به دليل اهميت آن توسعه و اجراي دولت الكترونيك يكي از اولويت‌هاي اصلي دستور كار كشورهاي مختلف قرار گرفته است. با وجود آنكه فناوري‌هاي دولت الكترونيك مي‌توانند زندگي ۸۰ درصد از جمعيت جهان در كشورهاي در حال توسعه را بهبود بخشند، اما كشورهايي هستند كه از پيشگامان دولت الكترونيك محسوب مي‌شوند و دستاوردهاي اوليه را به دست آورده‌اند.

بنابراين كاهش هزينه‌هاي دولت، صرفه‌جويي در وقت و انرژي (۶۰ درصد)، كاهش فساد اداري، ارايه خدمات پر سرعت به مردم و افزايش اشتغال به‌دليل ارايه خدمات دولتي توسط بخش خصوصي برخي از مهم‌ترين فوايدي است كه براي دولت الكترونيك نام برده شده است؛ در همين رابطه ايجاد مركز ملي تبادل اطلاعات يكي از نتايج تلاش ايران طي سال‌هاي گذشته براي پيشبرد دولت الكترونيك محسوب مي‌شود. يكپارچه‌سازي اطلاعات و خدمات در راستاي تحقق نسل جديد توسعه دولت الكترونيك (۲EGOV) نيازمند وجود بستري براي تبادل و به اشتراك‌گذاري داده‌ها، اطلاعات و خدمات است. لازمه تحقق اهداف عالي توسعه دولت الكترونيكي در ايجاد زيرساخت تعامل‌پذير، پويا و يكپارچه تبادل اطلاعات و خدمات دولت است كه در ادبيات اين حوزه تحت عنوان مركز تبادل اطلاعات (NIX) يا گذرگاه خدمات دولت (GSB) شناخته مي‌شود. سازمان فناوري اطلاعات ايران در راستاي پاسخگويي به تعهدات محوله در برنامه پنجم توسعه و آيين‌نامه اجرايي آن و نيز بر اساس ضوابط فني و اجرايي توسعه دولت الكترونيكي مصوب شوراي عالي فناوري اطلاعات در ايجاد مركز ملي تبادل اطلاعات جهت به اشتراك‌گذاري خدمات الكترونيكي بين‌دستگاهي در بستر شبكه ملي اطلاعات اقدام به ايجاد بستر كرد. نتيجه اين اقدام انجام تعاملات الكترونيكي بين دستگاهي (G۲G) است كه زيرساخت ارايه خدمات دولت به كسب و كارها (C۲G) و ارايه خدمات دولت به شهروندان (B۲G) را فراهم مي‌كند. در واقع مركز ملي تبادل اطلاعات براي اتصال ميان دستگاه‌هاي مختلف راه‌اندازي شده و تعداد تراكنش‌هاي اين مركز بنابر اعلام مسوولان در ماه‌هاي گذشته در سال ۹۹، از ۱.۵ ميليارد به ۸ ميليارد در سال ۱۴۰۲ رسيده است كه نشان مي‌دهد دستگاه‌ها بيشتر به يك‌ديگر متصل شده‌اند. 

بر اساس قانون، تكليفي براي سازمان فناوري اطلاعات ايران ايجاد شد كه از سال ۱۳۹۵ ايجاد مركز ملي تبادل اطلاعات در دستور كار قرار گرفت به گفته رييس سازمان فناوري اطلاعات ايران در آن زمان تنها هفت خدمت بر اين بستر ارايه مي‌شد و شاهد فعاليت ۲۷ دستگاه سرويس‌دهنده و ۲۶ دستگاه سرويس‌گيرنده بوديم كه به تدريج بر تعداد دستگاه‌هاي سرويس‌دهنده و سرويس‌گيرنده در اين مركز افزوده شد. در سال ۱۴۰۰ حدود يك هزار و ۵۰۰ سرويس بر اين بستر ارايه مي‌شد اما اكنون تعداد اين خدمات به بيش از سه هزار ۵۰۰ مورد رسيده است و تا سال ۱۴۰۰ حدود ۹۰ دستگاه به سرويس‌دهي بر اين بستر مي‌پرداختند كه اين رقم تاكنون به بيش از ۱۶۰ مورد ارتقاء يافته است. همچنين در زمينه دستگاه‌هاي سرويس‌گيرنده نيز تعداد آنها طي سه سال گذشته از ۹۱۶ مورد به بيش از ۱۱۰۰ دستگاه رسيده است.