تفاهم‌نامه تهاتر كالا بين ايران و ارمنستان امضا شد

۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۰۱:۲۳:۲۶
کد خبر: ۳۲۱۹۳۳

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران، تفاهم‌نامه همكاري‌هاي تجاري از طريق تهاتر كالا و خدمات بين ايران و ارمنستان را امضاء كرد.

رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران، تفاهم‌نامه همكاري‌هاي تجاري از طريق تهاتر كالا و خدمات بين ايران و ارمنستان را امضاء كرد.
به گزارش ايسنا، مكانيزم تهاتر يكي از راهكارهاي گذر از ممنوعيت‌هاي ناشي از شرايط تحريم است از اين‌رو محمدعلي دهقان دهنوي رييس كل سازمان توسعه تجارت ايران در سفر به ارمنستان، در راستاي تسهيل فرآيند تجاري تفاهم‌نامه همكاري‌هاي تجاري از طريق تهاتر كالا و خدمات ايران و ارمنستان را امضا كرد.

در همين رابطه، سپيده اكبرپور تجريشي- رايزن بازرگاني جمهوري اسلامي ايران در ارمنستان- ضمن اشاره به امضاي تفاهم‌نامه‌هاي همكاري ايران و ارمنستان از طريق تهاتر، گفت: مطابق با مفاد اين تفاهم‌نامه مقرر شده است كه دو طرف بعد از گذشت سه ماه شركت‌هايي را به عنوان اپراتور به يكديگر معرفي و در ادامه اين شركت‌ها ليست كالاهاي قابل تهاتر را تعيين و زمينه‌هاي اجراي اين تفاهم‌نامه را فراهم كنند.

به گفته وي؛ سازمان توسعه تجارت ايران تعيين‌كننده شركت‌هاي اپراتور و ناظر اجراي اين تفاهم‌نامه است.  رايزن بازرگاني ايران در ارمنستان در پاسخ به اين پرسش كه مكانيزم تهاتر در شرايط تحريم تاچه ميزان مي‌تواند تسهيل‌كننده روند تجاري باشد؟ گفت: دشواري نقل‌ و انتقالات مالي در شرايط مالي باعث شد كه براي عبور از آن به مكانيزم‌هاي ديگري چون تهاتر روي بياوريم. ارمنستان از امضاي تهاتر كالا با ايران استقبال كرده است. اكبرپور تجريشي ضمن اشاره به افتتاح مركز تجاري ايران در ارمنستان، بيان كرد: ارمنستان، دروازه ورود ايران به اوراسيا است از اين‌رو با حضور محمد اتابك - وزير صمت و وزير اقتصاد ايران مركز تجاري ايران در ارمنستان در فضاي بالغ بر ۱۸ هزار متر مربع و ۱۰۷ غرفه افتتاح شد. به نظر مي‌رسد افتتاح اين مركز مي‌تواند سرآغازي براي ارتقاي اقتصادي دو كشور باشد. وي در پايان از سفر معاون اول رييس‌جمهور ايران به ايروان خبر داد و افزود: محمدرضا عارف امروز در نشست روساي دولت‌هاي عضو اتحاديه اقتصادي اوراسيا سخنراني خواهند كرد و در ادامه هيات ايراني با نخست‌وزير ارمنستان، ازبكستان، قرقيزستان ديدار و گفت‌وگو مي‌كنند. گفتني است سيد محمد اتابك (وزير صنعت، معدن و تجارت) و محمدعلي دهقان دهنوي (رييس سازمان توسعه تجارت ايران) به‌منظور شركت در «نشست بزرگ تجاري ايران و اتحاديه اقتصادي اوراسيا» به ايروان جمهوري ارمنستان سفر كرده‌اند.