افزايش قيمت فرآورده‌هاي لبني تخلف است ‌

۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۰۱:۲۴:۴۳
|
کد خبر: ۳۲۱۹۳۶

به گفته مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران هرگونه افزايش قيمت محصولات لبني پاستوريزه پيش از ابلاغ مصوبه آن از سوي وزارت جهاد كشاورزي تخلف است.

به گفته مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران هرگونه افزايش قيمت محصولات لبني پاستوريزه پيش از ابلاغ مصوبه آن از سوي وزارت جهاد كشاورزي تخلف است. علي احسان ظفري، مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران در گفت‌وگو با خبرنگار ايلنا شرحي از آخرين وضعيت بازار لبنيات كشور ارايه كرد و گفت: با اعلام صريح وزير جهاد كشاورزي در نهايت قيمت شير خام ۲۰درصد افزايش پيدا كرد و اين افزايش قيمت شير، گراني ۲۰ تا ۲۵درصدي نرخ انواع فرآورده‌هاي لبني را در پي دارد، با اين حال لازم به ذكر است كه اين افزايش قيمت برحسب پايه قيمت محصولات لبني در خرداد ۱۴۰۲ اعمال مي‌شود و اگر توليدكننده‌اي از آن تاريخ تاكنون قيمت محصولات خود را افزايش داده تخلف كرده و اگر اكنون و با افزايش قيمت شير خام بار ديگر قيمت خود را بالا ببرد تخلفي ديگر را انجام داده است، همچنين اگر توليدكننده‌اي قيمت محصولات خود را بيشتر از ۲۵درصد بالا ببرد باز هم تخلف كرده است.

 وي افزود: افزايش قيمت محصولات لبني در پي افزايش قيمت شير خام وقتي مجاز است كه مصوبه آن ابلاغ شود، تاكنون وزارت كشاورزي اين مصوبه را ابلاغ نكرده و در نتيجه فعلا افزايش قيمت محصولات لبني مجاز نيست. ظفري در پاسخ به اينكه آيا صنف لبنيات سنتي هم ملزم به رعايت همين چهارچوب است، تصريح كرد: لبنيات سنتي مجوز توليد ندارد و من درباره محصولات آن اظهارنظر نمي‌كنم. مديرعامل اتحاديه تعاوني‌هاي لبني ايران اظهار كرد: سرانه مصرف سالانه لبنيات جامعه ايراني به ۵۰ كيلو افت كرده و روند افزايشي قيمت در شرايطي كه ميزان درآمد آنها تغييري نكرده از حجم اين اقلام در سبد خانوار بيش از پيش مي‌كاهد، توجه داشته باشيد كه در سال ۱۳۸۹ سرانه مصرف ۱۳۰ كيلو بود.  وي در ادامه از افزايش تقاضاي روسيه براي كره حيواني ايراني خبر داد و گفت: غرب روسيه را تحريم كرده و روس‌ها ديگر نمي‌توانند چربي موردنياز خود را از توليدكنندگان اروپايي تامين كنند در نتيجه به محصولات كشورهاي ايران، ارمنستان و جمهوري آذربايجان روي آورده‌اند.