كاهش ۳۰ درصدي تعداد آتش‌سوزي‌ در مناطق چهارگانه طي سال جاري

كاهش ۳۰ درصدي تعداد آتش‌سوزي‌ در مناطق چهارگانه طي سال جاري

۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۰۱:۲۹:۵۳
|
کد خبر: ۳۲۱۹۴۰

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست گفت: تعداد آتش‌سوزي در مناطق چهارگانه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد كاهش يافته اما متراژ آن ۵ درصد افزايش پيدا كرده است. سرهنگ جمشيد محبت‌خاني در گفت‌وگو با ايسنا درباره شدت و وسعت آتش سوزي‌هاي طي يك سال اخير مناطق چهارگانه اظهار كرد: از اول سال بارندگي‌هاي خوبي اتفاق افتاد و رويش‌هاي يك ساله طبيعي از نظر تراكم در وضعيت خوبي قرار گرفت.

فرمانده يگان حفاظت محيط زيست گفت: تعداد آتش‌سوزي در مناطق چهارگانه نسبت به سال گذشته ۳۰ درصد كاهش يافته اما متراژ آن ۵ درصد افزايش پيدا كرده است. سرهنگ جمشيد محبت‌خاني در گفت‌وگو با ايسنا درباره شدت و وسعت آتش سوزي‌هاي طي يك سال اخير مناطق چهارگانه اظهار كرد: از اول سال بارندگي‌هاي خوبي اتفاق افتاد و رويش‌هاي يك ساله طبيعي از نظر تراكم در وضعيت خوبي قرار گرفت. به دليل اينكه اجازه نمي‌دهيم دام‌ها به‌ويژه در پارك ملي وارد شوند، درختان بعد از گذشت زماني يعني طي ماه‌هاي خرداد، تير، مرداد و شهريور خشك مي‌شوند بنابراين پتانسيل بسيار بالايي براي آتش گرفتن دارند. در اين شرايط اطفاي حريق بسيار دشوار است. ما قبلا تجربه‌اش را داشتيم و رزمايش‌هايي با همكاري جنگلباني، سازمان منابع طبيعي، يگان‌هاي انتظامي، بسيج و آتش نشاني در سطوح استاني، شهرستاني و بخش برگزار كرديم. او ادامه داد: بر اساس ميزان بودجه تجهيزات اطفاي حريق را خريداري و به استان‌ها ارسال كرديم. پيش بيني حريق را كرده بوديم و آتش‌سوزي‌ در مناطق چهارگانه نسبت به سال گذشته كاهش ۳۰ درصدي پيدا كرد اما از نظر متراژ آتش‌سوزي پنج درصد افزايش يافت. بيشترين حريق را هم پاييز در استان كرمانشاه تجربه كرديم. متاسفانه بالغ بر ۸۰ درصد دلايل آتش‌سوزي‌هاي ما انساني اما غيرعمدي است.

عامل‌هاي طبيعي مثل گرماي هوا، تابش خورشيد و رعد و برق درصد بسيار كمتري را در وقوع حريق‌ به خود اختصاص داده است. فرمانده يگان حفاظت محيط زيست در توصيه به مردم با اشاره به دقت بيشتر در راستاي حفظ محيط زيست گفت: بسياري از مردم جنگل‌دوست و طبيعت‌دوست هستند اما معمولا بعد از ترك محل حريق شكل مي‌گيرد و ديگر قابل اطفا نيست. ناراحتي و پشيماني بعد از آن هم فايده‌اي ندارد بنابراين مردم هنگام حضور در طبيعت دقت بيشتري داشته باشند. در محل‌هاي پيش بيني شده آتش روشن كنند و در محل‌هاي ديگر تا حد امكان آتش روشن نكنند و غذاي پخته همراه خود داشته باشند. رعايت اين‌ نكات مي‌تواند باعث پيشگيري از وقوع حريق در مناطق چهارگانه شود. او با بيان اينكه درصد كمي از آتش سوزي‌ها توسط عامل انساني غيرمستقيم اتفاق مي‌افتد، تصريح كرد: از جمله اين عوامل مي‌توان به رها كردن زباله‌ها و ظروف در طبيعت اشاره كرد كه بر اثر تابش نور خورشيد منجر به شكل‌گيري حريق مي‌شوند بنابراين انتظار مي‌رود مردم از رها كردن زباله و ظروف به‌ويژه از نوع براق آن در طبيعت خودداري كنند.
محبت‌خاني در پايان گفت: درصدي از آتش‌سوزي‌ها عمدي است كه از برخي اختلاف نشات مي‌گيرد. به عنوان نمونه ممكن است فردي به علت ايجاد ممانعت قانوني از چراي دام در پارك ملي ناراحت باشد و اقدام به آتش‌افروزي كند البته اينگونه افراد شناسايي مي‌شوند. مردم مي‌توانند در صورت رويت چنين اتفاقاتي، موضوع را از طريق سامانه ۱۵۴۰ يا مراجعه حضوري به پايگاه‌ها و محيط بانان به ما اطلاع بدهند. ما با هماهنگي دستگاه قضايي با مجرمان برخورد مي‌كنيم.