هشدار رييس سازمان غذا و دارو درباره مصرف بالاي آموكسي‌سيلين در كشور

هشدار رييس سازمان غذا و دارو درباره مصرف بالاي آموكسي‌سيلين در كشور

۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۰۱:۳۰:۴۲
|
کد خبر: ۳۲۱۹۴۱

رييس سازمان غذا و دارو به بررسي دلايل مصرف بالاي آموكسي‌سيلين در كشور پرداخت و گفت: مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيك‌ها، به ويژه آموكسي‌سيلين به دلايل متعددي در ايران رواج يافته است.

رييس سازمان غذا و دارو به بررسي دلايل مصرف بالاي آموكسي‌سيلين در كشور پرداخت و گفت: مصرف خودسرانه آنتي‌بيوتيك‌ها، به ويژه آموكسي‌سيلين به دلايل متعددي در ايران رواج يافته است. دكتر سيد حيدر محمدي همچنين به آگاهي كم مردم نسبت به مصرف صحيح آنتي‌بيوتيك‌ها اشاره كرد و افزود: بسياري از افراد به اشتباه بر اين باورند كه آنتي‌بيوتيك‌ها براي درمان تمام عفونت‌ها موثرند؛ از جمله عفونت‌هاي ويروسي مانند آنفلوآنزا. اين نگرش نادرست موجب مصرف بي‌مورد آموكسي‌سيلين و ساير آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌شود.

رييس سازمان غذا و دارو خاطرنشان كرد: علاوه بر اين، فرهنگ عمومي و توصيه‌هاي غيرعلمي نيز نقش موثري در اين زمينه دارند. برخي افراد به تجربيات شخصي و نظرات اطرافيان بيشتر اعتماد مي‌كنند و اين مساله منجر به مصرف نامناسب آنتي‌بيوتيك‌ها مي‌شود. بنابر اعلام سازمان غذا و دارو، وي همچنين به تجويز بيش از حد آنتي‌بيوتيك‌ها توسط برخي پزشكان اشاره كرد و گفت: برخي از پزشكان به دليل درخواست بيماران يا به منظور پيشگيري از مشكلات احتمالي، آنتي‌بيوتيك‌ها را در موارد نامناسب تجويز مي‌كنند. وي از مردم خواست تا در مصرف آنتي‌بيوتيك‌ها دقت بيشتري داشته باشند و تنها تحت نظر پزشك از آنها استفاده كنند.