مغز مردان در طول روز کوچک می‌شود؟

۱۴۰۳/۰۷/۱۱ - ۱۹:۰۰:۰۲
کد خبر: ۳۲۱۹۷۵

مطالعات جدید نشان می‌دهند که تغییرات روزانه هورمون‌ها در بدن مردان ممکن است موجب کاهش حجم مغز از صبح تا شب شود، اما مغز این تغییر را در طول شب جبران می‌کند. این پدیده می‌تواند بر عملکرد مغز اثر بگذارد، هرچند تأثیر دقیق آن هنوز مشخص نیست.

مغز مردان در طول روز کوچک می‌شود؟

به گزارش ایسنا، یافته‌های جدید نشان می‌دهد که هورمون‌های استروئیدی مردان مانند تستوسترون، کورتیزول و استرادیول در طول روز کاهش می‌یابند و این مسئله می‌تواند با کاهش حجم مغز مرتبط باشد. مطالعات اسکن مغزی روی یک مرد ۲۶ ساله که در طول ۳۰ روز، ۴۰ بار MRI مغز انجام شد، نشان داد که حجم مغز در طول روز و به‌خصوص از صبح تا شب به‌طور متوسط ۰.۶ درصد کاهش می‌یابد.

این تغییرات عمدتاً در نواحی لوب اکسیپیتال (مسئول پردازش اطلاعات بصری) و لوب جداری رخ می‌دهند، اما سایر بخش‌های مهم مغز مانند مخچه، ساقه مغز و هیپوکامپ نیز تحت تأثیر قرار می‌گیرند. این نواحی مغزی نقش‌های حیاتی از جمله هماهنگی حرکات، انتقال اطلاعات بین مغز و بدن و ذخیره‌سازی خاطرات را بر عهده دارند.

اثرات هورمون‌ها بر مغز:

لورا پریچت، یکی از نویسندگان این مطالعه، بیان می‌کند که هورمون‌های استروئیدی مردان طی یک چرخه روزانه تا ۷۰ درصد کاهش می‌یابند و این کاهش همراه با کوچک شدن مغز رخ می‌دهد. با افزایش سن، این تغییرات کمتر می‌شوند، اما به‌طور کلی در طول زندگی ادامه دارند.

در گذشته، مطالعاتی نشان داده‌اند که هورمون‌های استروئیدی می‌توانند در مدت زمان کوتاه بر ساختار مغز تأثیر بگذارند. همچنین، چرخه قاعدگی در زنان با تغییرات حجمی در مغز مرتبط شده است. اما این تغییرات در صورت استفاده از قرص‌های ضدبارداری یا تغییر در چرخه هورمونی اتفاق نمی‌افتند.

تأثیرات احتمالی بر عملکرد مغز:

یکی از سوالات اصلی این است که آیا این تغییرات هورمونی روزانه می‌توانند بر عملکرد مغز تأثیر بگذارند؟ به گفته ال موراتا، نویسنده دیگر این تحقیق، این تغییرات هورمونی ممکن است بر هماهنگی مغزی و میزان هم‌زمانی بخش‌های مختلف مغز اثرگذار باشند. با این حال، مطالعه کنونی تنها روی یک فرد انجام شده است و ممکن است افراد مختلف الگوهای متفاوتی داشته باشند.

متخصصان می‌گویند که این مطالعه یکی از شواهدی است که نشان می‌دهد تغییرات هورمونی مختص زنان نیست و مردان نیز از تغییرات هورمونی روزانه تأثیر می‌پذیرند. هرچند تحقیقات بیشتری برای درک دقیق این تغییرات و تأثیرات آن‌ها بر عملکرد مغزی مردان لازم است.