افزايش قيمت نفت در پي عمليات وعده صادق ۲

۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ۰۰:۱۸:۴۰
|
کد خبر: ۳۲۲۰۰۱

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا با واكنش سرمايه‌گذاران به افزايش تنش‌هاي ژئوپليتيكي در خاورميانه، بيش از يك دلار در هر بشكه افزايش يافت.

قيمت نفت در معاملات روز چهارشنبه بازار آسيا با واكنش سرمايه‌گذاران به افزايش تنش‌هاي ژئوپليتيكي در خاورميانه، بيش از يك دلار در هر بشكه افزايش يافت.

بهاي معاملات نفت برنت با يك دلار معادل ۱.۳۶ درصد افزايش، به ۷۴ دلار و ۵۶ سنت در هر بشكه رسيد. بهاي معاملات وست تگزاس اينترمديت امريكا با يك دلار و هفت سنت معادل ۱.۵۳ درصد افزايش، به ۷۰ دلار و ۹ سنت در هر بشكه رسيد. در معاملات روز سه شنبه، هر دو شاخص بيش از پنج درصد صعود كرده بودند.

پريانكا ساچدوا، تحليلگر ارشد بازار در شركت فيليپ نووا گفت: بازارهاي نفت تا حد زيادي به روايت ضعيف شدن دورنماي اقتصادي جهاني كه به تقاضا براي سوخت ضربه مي‌زند، متمركز شده بودند. با اين حال، پس از پاسخ موشكي ايران به رژيم صهيونيستي، به سرعت نگران اختلال عرضه نفت در خاورميانه شدند.

شوراي امنيت سازمان ملل متحد قرار است روز چهارشنبه درباره خاورميانه، جلسه‌اي برگزار كند و اتحاديه اروپا خواستار آتش بس فوري شده است.

تحليلگران گروه بانكي ANZ در يادداشتي نوشتند: درگير شدن مستقيم ايران كه عضو اوپك است، دورنماي اختلال در عرضه نفت را برانگيخته است. اين تحليلگران خاطرنشان كردند توليد نفت ايران در اوت، به ۳.۷ ميليون بشكه در روز رسيد كه بالاترين ميزان در ۶ سال اخير بود. 

موسسه كپيتال اكونوميست در يادداشتي نوشت: هر گونه تشديد تنش‌ها، ممكن است پاي امريكا را هم به جنگ بكشاند. ايران در حدود چهار درصد از توليد جهاني نفت سهيم است اما نكته مهم اين است كه در صورت وقوع اختلال عرضه، آيا عربستان سعودي توليد خود را افزايش مي‌دهد.

بر اساس گزارش رويترز، كميته نظارتي مشترك وزيران اوپك پلاس روز چهارشنبه براي بازبيني وضعيت بازار، نشستي  برگزار مي‌كند و پيش‌بيني نمي‌شود تغييري در سياست توليد اين گروه را توصيه كند. اوپك پلاس از دسامبر قصد دارد توليدش را به ميزان ۱۸۰ هزار بشكه در روز افزايش دهد.