واگنهاي خريد آينده مترو، جاي پارك ندارند
در جلسه كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران كه روز گذشته (11 مهر ماه) برگزار شد، مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران عنوان كرد كه واگنهاي خريد آينده، جاي پارك ندارند.
در جلسه كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران كه روز گذشته (11 مهر ماه) برگزار شد، مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران عنوان كرد كه واگنهاي خريد آينده، جاي پارك ندارند.
اظهارات رضا محمدنژاد بيدخت در شرايطي است كه مهر ماه سال گذشته، عليرضا زاكاني شهردار تهران اعلام كرد كه قرارداد ۶۳۰ دستگاه واگن براي متروي تهران را كه از هفت سال پيش معطل مانده بود عملياتي كرديم. زاكاني با اشاره به اينكه براساس قانون قرار بود ۱۰۵۰ دستگاه از ۲۰۰۰ دستگاه واگني كه در برنامه ششم توسعه مصوب شده، سهم تهران شود، گفت: توفيقات بسيار زياد ديگري نيز حاصل شد؛ از جمله اينكه با ۲۵ درصد افزايش اين قرارداد به ۷۹۱ دستگاه واگن رسيد و در مرحله دوم هم براي ۲۵۹ واگن ديگر هم با طرف چيني تفاهم كلي صورت پذيرفت. به گفته زاكاني، به اين ترتيب ميتوان اميدوار بود كه قدرالسهم تهران آنچه كه در برنامه ششم مقرر شده بود يعني ۱۰۵۰ دستگاه تكميل شود و نتيجه محتوم اين اقدامات يعني دو برابر شدن ظرفيت واگنها و افزايش مطلوبيت سفر با متروي تهران است.
حالا مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران ميگويد كه پاركينگ براي ورود واگن جديد نداريم، درواقع به نظر ميرسد كه زيرساختهاي لازم براي خريد واگن جديد توسط شهرداري فراهم نشده و فقط قراردادي امضا شده و وعده بهبود سفر به تهرانيها داده شده است. محمدنژاد بيدخت، مديرعامل شركت بهرهبرداري مترو تهران، در جلسه كميسيون حمل و نقل شوراي شهر تهران با بيان اينكه طول خط مترو درحال افزايش است، ميگويد: در صورت عدم تامين واگن جديد به ازاي افزايش طول خط و احداث ايستگاههاي جديد، سرفاصلهها نيز افزايش مييابند.
به گزارش ايسنا، او با اشاره به اينكه ۳۰ درصد قطارهاي فعلي به دليل نبود فضاي مناسب، بيرون از پايانهها پارك ميشوند اظهار ميكند: اگر قرارداد ۶۳۰ واگن عملياتي شود هيچ جاي پاركي براي واگنهاي جديد نخواهيم داشت. همچنين براي تعميرات احتمالي واگنها نيز به جاي مناسب پارك و تعميرات احتياج داريم.
تخصيص يك چهارم بودجه مصوب به
اورهال مترو
در ادامه جلسه، سيد جعفر تشكري هاشمي رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران با اشاره به وضعيت قراردادهاي اورهال مترو ميگويد: در خصوص افزايش بودجه اورهال مديران مترو و شهرداري تهران مدعي هستند كه ميزان آن بيش از ۲۵ سال گذشته بوده اما بايد به اين موضوع توجه كرد كه در ۲۵ سال گذشته قطارهاي مترو تا اين اندازه نياز به اورهال نداشتند و اگر اتفاقي براي قطارها پيش بيايد همه مسوول هستيم. رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران تصريح ميكند: در حالي كه طي سه سال اخير ۸۰۰۰ ميليارد تومان بودجه براي اورهال مترو مصوب شده بود اما تنها ۲۰۰۰ ميليارد تومان به اين شركت داده شده اين به معناي آن است كه سياست شورا به درستي پياده نشده است.او با اشاره به سرفاصله قطارهاي مترو ميگويد: در حال حاضر شاهد اين هستيم كه با تعداد ناوگان ثابت، طول خط مترو در حال افزايش است، اگرچه افتتاح ايستگاههاي جديد در حوزه ساخت مزيت به حساب ميآيند اما بايد به اين نكته هم توجه داشت كه نبود واگن كافي در كنار افزايش طول خط يك مشكل است.
تشكري هاشمي درباره وضعيت بودجه شركت بهرهبرداري مترو تهران اظهار ميكند: مطابق با گزارش مالي شركت مترو، در بودجه سال جاري مبلغ ۱۶۰۰ ميليارد تومان براي اورهال ناوگان تخصيص يافته و بايد به صورت دقيق مشخص شود چه ميزان قرارداد در اين خصوص منعقد شده است.
او ادامه ميدهد: از گزارشهاي موجود ميتوان اين را فهميد كه نسبت به تقويم زماني تنها ۵۰ درصد اعتبار شركت بهرهبرداري تامين شده است.
رييس كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران ضمن طرح سوال درخصوص تعداد راهبر به ازاي هر رام قطار بيان ميكند: يكي از موارد مهمي كه بايد مورد بررسي قرار گيرد اين است كه آيا تعداد راهبران با تعداد ناوگان فعلي مترو در تناسب است يا خير؟ همچنين بايد به اين موضوع توجه داشت كه آيا ميتوان از پرسنل فعلي مترو تهران كمبود راهبر را تامين كرد يا بايد راهبران جديد استخدام شوند.
او با بيان اينكه شهروندان تهراني در خيابانها در زحمت بسيار هستند و جمعيت مسافران در ايستگاهها بسيار زياد است، عنوان ميكند: متاسفانه شاهد اين هستيم كه در ساعات اوج مسافران پس از عبور چند قطار بازهم نميتوانند سوار بر مترو شوند ما بايد تلاش كنيم تا با انجام برخي اصلاحات و تغييرات، در همين وضعيت موجود راندمان كاري را بالا ببريم.
تشكري هاشمي همچنين به موضوع تبليغات در مترو اشاره ميكند و ميگويد: طبق مصوبه شورا بايد تبليغات داخل ايستگاهها و واگنها به سازمان زيباسازي واگذار و درآمد آن پي از كسر ۱۰٪ بالاسري سازمان، به شركت متر پرداخت شود و اين درحالي است كه بر خلاف مصوبه شورا، اين كار به موسسه همشهري واگذار شده و از ۱۶۷ ميليارد تومان هزينه تبليغات كه متعلق به شركت مترو بوده فقط ۷ ميليارد تومان به شركت پرداخت شده است. دراين جلسه همچنين علي اصغر قائمي، عضو كميسيون عمران و حمل ونقل شوراي اسلامي شهر تهران هم ميگويد: ۷۵ درصد قانون برنامه چهارم شهري مرتبط با موضوعات حمل و نقلي است و در حكم ۲، ۳، ۴ وظايف مترو تهران گفته شده برهمين اساس لازم است، گزارش عملكردي كه در اين حوزهها انجامشده، ارايه شود و گفته شود در حوزه احداث خطوط و افزايش مسافران چه اقداماتي صورت گرفته است.