عضو هيات عامل صندوق نوآوري:

جايگاه مناسبي در حوزه مشاركت مردمي نداريم

۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ۰۰:۴۷:۱۵
|
کد خبر: ۳۲۲۰۲۱

ايران جايگاه مناسبي در حوزه مشاركت مردمي طبق گزارش‌هاي بين‌المللي ندارد اما عضو هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي معتقد است ميزان مشاركت مردمي در ايران بالاست. به گزارش پيوست، در نشست اولين دوره اعطاي جايزه نوآوري اجتماعي دبير شواري سياستگذاري جانا و عضو هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي، مصطفي زمانيان گفت: براساس رتبه‌بندي جهاني ما جايگاه شايسته‌اي در حوزه مشاركت مردمي نداريم.

ايران جايگاه مناسبي در حوزه مشاركت مردمي طبق گزارش‌هاي بين‌المللي ندارد اما عضو هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي معتقد است ميزان مشاركت مردمي در ايران بالاست. به گزارش پيوست، در نشست اولين دوره اعطاي جايزه نوآوري اجتماعي دبير شواري سياستگذاري جانا و عضو هيات عامل صندوق نوآوري و شكوفايي، مصطفي زمانيان گفت: براساس رتبه‌بندي جهاني ما جايگاه شايسته‌اي در حوزه مشاركت مردمي نداريم. يكي از دلايلي كه ما نتوانسته‌ايم صحنه و ميدان مشاركت مردمي را آماده كنيم، اين است كه تجلي و نمادسازي قدرتمندي از الگوهاي موفق مشاركت مردمي در كشور ارائه نداده‌ايم. زمانيان اشاره كرد: ما در حوزه‌هايي كه توانستيم نمادسازي كنيم براي جهان الگو ايجاد كرديم مثل حوزه پزشكي، نانو فناوري، زيست فناوري، موشكي و ساير حوزه‌هايي كه كشور خودش را در جايگاه تراز عمومي تعريف كرد. مثلا تشكيل بانك قرض‌الحسنه نمونه خوبي از اين موضوع است. براي الگوهاي مشاركتي در مديريت بحران از نمونه‌هاي خارجي مثال مي‌زنيم با اينكه در كشور خودمان نمونه‌هاي موفق زيادي داريم مثل صندوق‌هاي بسيار متععدي كه مردم‌نهاد ايجاد شده است. دبير شواري سياستگذاري جانا با اشاره به جشنواره جايزه جانا ادامه داد: يكي از اقدامات موثر در مسير الگوسازي از نمونه‌هاي موفق، برگزاري جوايز در جهان است. براساس تجربيات موفق در دنيا بنا را گذاشتيم كه ما هم الگوهاي مشاركت موفق مردم را بشناسيم، تجليل كنيم، معرفي و تكثير كنيم. اين الگوها موفق بوده‌اند و اثر اجتماعي خودشان را در سطح جامعه به اثبات رسانده‌اند؛ اين موضوع، هسته اوليه شكل‌گيري جايزه نوآوري بوده است. سعي شد اين جايزه متناسب با رفتارشناسي جامعه ايران كاملا غيردولتي برگزار شود. البته بخش‌هاي مختلف سازمان‌هاي دولتي هم به اين موضوع كمك كردند. او با اشاره به نقش دولت در اين حوزه گفت: اميدواريم دولت هم حمايت خودش را از اين رويدادها ادامه بدهد، زيرا تشكل‌هاي مردم‌نهاد پيمانكار دولت نيستند، بلكه شركاي راهبردي دولت هستند و هر كشوري كه بتواند از ظرفيت مردم‌نهاد بهتر استفاده كند، در امر اداره كشور موفق‌تر عمل مي‌كند.

 

طرح‌هاي نوآوري اولويتي  بين مردم ندارد

محمدمهدي جعفري، دبيركل جشنواره جانا با اشاره به تغيير سبك زندگي افراد گفت: تغييرات تكنولوژي در كشور و سبك زندگي چالش‌ها و فرصت‌هاي نوظهور اجتماعي ايجاد كرده است؛ براي كنار آمدن با اين چالش‌ها بايد از نوآوري استفاده كنيم زيرا درحال حاضر با نقطه مطلوب خيلي فاصله داريم. به گفته او، مجموعه‌هاي مردمي اولويتي براي استفاده از طرح نوآوري براي حل چالش‌ها ندارند اما لازم است در كنار توسعه و خلق ثروت، اثربخشي اجتماعي و نوآوري را هم ترويج كنيم. او گفت: يكي از چالش‌ها اين است كه اين موضوع در كشور برجسته نشده است و ابزارهاي توسعه اين حوزه مانند قوانين رشد نكرده است. جعفري با تاكيد بر اهميت جايزه در رشد اين حوزه اشاره كرد: در دنيا بيش از هزار و ۵۰۰ جايزه را بررسي كرده‌ايم و نتيجه گرفتيم از ابزار جايزه براي كمك به ديده شدن اين موضوع استفاده كنيم. نوآوري اجتماعي اين گونه تعريف مي‌شود؛ ايده‌ها و طرح‌هاي نوآورانه‌اي كه زمينه حل مسائل اجتماعي موثر هستند و در توسعه آنها نگاه اجتماعي و اثربخشي اجتماعي بر نگاه اقتصادي برتري دارد. كساني به عنوان نوآور اجتماعي شناخته مي‌شوند كه دغدغه‌مندانه نسبت به حل مسائل اجتماعي مواجه شوند و با استفاده از خلاقيت مسائل را حل كنند.