در ۵ ماه نخست صورت گرفت

مقاصد اول صادراتي ايران

۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ۰۱:۰۲:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۲۰۲۹

داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد در بازه زماني مورد بررسي ارزش تجارت خارجي كشور (كالاهاي غيرنفتي) به 48 ميليارد و 250 ميليون دلار رسيد و حجم تجارت هم برابر با 76 ميليارد و 200 ميليون تن بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است.

داده‌هاي گمرك نشان مي‌دهد در بازه زماني مورد بررسي ارزش تجارت خارجي كشور (كالاهاي غيرنفتي) به 48 ميليارد و 250 ميليون دلار رسيد و حجم تجارت هم برابر با 76 ميليارد و 200 ميليون تن بوده است كه نسبت به مدت مشابه سال قبل به لحاظ ارزش و وزن رشد داشته است. براساس داد‌ه‌هاي اعلام شده در اين مدت ارزش صادرات قطعي كالاهاي غيرنفتي كشور برابر با 21 ميليارد و 933 ميليون دلار بوده و به لحاظ وزن هم در اين مدت تجار60 ميليون و 512 هزار تن كالا صادر كرده‌اند. داده‌ها نشان مي‌دهد، در مقايسه با مدت مشابه سال قبل، روند صادرات كشور افزايشي 7.27 درصدي در وزن و 10.02 درصدي در ارزش دلاري داشته است.
ارزيابي‌هاي صورت گرفته نشان مي‌دهد در بازه زماني مورد بررسي «چين»، «عراق»، «امارات متحده عربي»، «تركيه»، «افغانستان»، «پاكستان»، «هند»، «عمان»، «فدراسيون روسيه» و «جمهوري آذربايجان» عمده مقاصد صادراتي كشور بوده‌اند.با توجه به آمار گمرك مي‌توان گفت در 5 ماه نخست سال جاري «چين» با 5 ميليارد و 928 ميليون و 800 هزار دلار صورت گرفته است و با اين شرايط اين كشور مقصد اول كالاهاي ايراني بوده است. با توجه به داده‌هاي اعلام شده در بازه زماني مورد بررسي «عراق» جايگاه دوم كالاي صادراتي ايران را به خود اختصاص داد. ارزش كالاي صادراتي به «عراق» كمي بيش از 4 ميليارد و 578 ميليون ميليون دلار بوده است. براساس داده‌هاي اعلام شده سومين مقصد صادراتي در مدت زمان مورد بررسي به «امارات متحد عربي» اختصاص داشته است؛ صادرات ايران به امارات متحد عربي در اين مدت به بيش از 2 ميليارد و 295 ميليون دلار رسيد. اما سهم «تركيه» به عنوان سومين مقصد صادراتي كشور چه ميزان بوده است؟ ارزيابي‌هاي صورت گرفته نشان‌دهنده آن است كه مجموع صادرات به اين كشور برابر با بيش از 2 ميليارد و 132ميليون دلار بوده است. 
باتوجه به داده‌هاي اعلام شده حجم صادرات «افغانستان» پنجمين مقصد صادراتي ايران در مدت زمان مورد بررسي بوده است، براساس داده‌هاي گمرك در اين مدت كمي بيش از 2 ميليارد و 132 ميليون دلار از كالاي ايراني به اين كشور صادر شده است، صادرات به «پاكستان» هم در مدت زمان مورد بررسي برابر با 838 ميليون و 500 هزار دلار برآورده شده است.
 براساس داده‌هاي اعلام شده پنجمين مقصد صادراتي ايران در بازه زماني مورد بررسي 736 ميليون و 600 هزار دلار كالا نيز به «هند» صادر شده است.
 اما صادرات به «عمان» در 5 ماه نخست سال جاري برابر با 677 ميليون و 800 هزار دلار بوده و «فدارسيون روسيه» هم وارداتي به ارزش يك ميليارد و 417 ميليون و 200 هزار دلاري از ايران داشته است، اما صادرات به «جمهوري آذربايجان» هم در بازه زماني مورد بررسي كمي بيش از 298 ميليون دلار بوده است.