بازار ارز مانند دفعات قبل تحت كنترل است

۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ۰۱:۰۴:۱۱
|
کد خبر: ۳۲۲۰۳۲

رييس اتاق بازرگاني ايران و چين گفت: دست بانك مركزي براي دخالت در بازار ارز و رفع هيجانات موقت بازتر از گذشته است.

رييس اتاق بازرگاني ايران و چين گفت: دست بانك مركزي براي دخالت در بازار ارز و رفع هيجانات موقت بازتر از گذشته است.
مجيدرضا حريري، رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و چين در واكنش به ترور سيدحسن نصرالله و اقدام متقابل ايران در عمليات وعده صادق ۲ به ايسنا گفت: اتفاقي كه در لبنان رخ داد و پاسخ كوبنده ايران در مقابل گستاخي رژيم صهيونيستي، موضوع بزرگي است كه دنيا را تحت تاثير قرار مي‌دهد، چه برسد به كشور ما كه در متن آن قرار گرفته است. به هر حال فعلا نمي‌توان هيچ پيش‌بيني دقيقي از آينده منطقه داشت و بايد منتظر باشيم تا ببينيم جهان با كشوري كه تمام خطوط قرمز و قوانين جنگ را زير پا گذاشته چه رفتاري خواهد كرد.

وي در خصوص اينكه آيا نوسانات ارزي اخير مثل موارد قبلي، مقطعي و گذرا خواهد بود يا خير، گفت: بي‌ترديد علت اين نوسان، كاملا غير اقتصادي است و مطمئنا آثار بحراني كه در منطقه ايجاد شده در بازارهاي بين‌المللي و بورس‌هاي بزرگ كشورهاي مختلف مشخص خواهد شد؛ در نتيجه فعلا نمي‌توان پيش بيني قطعي و مشخصي را مطرح كرد. هر چند كه اتفاقات امنيتي و سياسي قبلي مانند شهادت رييس‌جمهور، بسيار خاص و مهم بود، اما ديديم كه بازار ارز دچار نوسان طولاني مدت نشد و ثبات نسبي در بازار همچنان وجود داشت.

حريري با تاكيد بر اينكه اتفاقات اخير موجب يك ناامني رواني در منطقه شده است، افزود: آثار اين ناامني رواني طي روزهاي آينده مشخص خواهد شد كه به‌نظر مي‌رسد براي اقتصاد و بازار ارز ما مقطعي و كوتاه‌مدت باشد. اگرچه پيش بيني مي‌كنم افزايش اندك قيمت دلار در اثر اتفاقات اخير مقطعي و گذراست.
رييس اتاق بازرگاني ايران و چين با اشاره به ثبت تراز مثبت تجاري كشور كه نشانگر دست پر بانك مركزي است، افزود: با توجه به آماري كه گمرك اعلام كرده، وضعيت تجارت خارجي ما با احتساب نفت، بيانگر آن است كه دست بانك مركزي براي دخالت در بازار و رفع هيجانات موقت بازتر از قبل است. در نتيجه مي‌توان انتظار داشت بانك مركزي با ورود موثر به بازار اجازه نخواهد داد كه اين نوسانات بيش از يك هفته بطول انجامد.
اين فعال اقتصادي با اشاره به اينكه اقدامات نظامي ايران و محور مقاومت با تدبير و هوشمندانه خواهد بود، ادامه داد: تجربه نشان داده تاثير و تبعات جنگ‌هاي خاورميانه تنها به همين بخش از دنيا محدود نمي‌شود و آثار آن براي كشورهاي دنيا از جنگ اوكراين نيز خطرناك‌تر است؛ در نتيجه اميدوارم اين اتفاقات گسترده‌تر نشود و دنيا بتواند به زودي اين وضعيت را با مهار رژيم صهيونيستي كنترل و مديريت كند.