شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر عدم تغيير كنكور تا سال ۱۴۰۵ تاكيد كرد

شوراي عالي انقلاب فرهنگي بر عدم تغيير كنكور تا سال ۱۴۰۵ تاكيد كرد

۱۴۰۳/۰۷/۱۲ - ۰۱:۱۶:۵۵
|
کد خبر: ۳۲۲۰۳۸

ستاد علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر اينكه مصوبه سياست‌ها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش دانشجويان اين شورا اجرايي خواهد شد، تاكيد كرد؛ هرگونه تغيير در نحوه برگزاري آزمون‌ها تنها از سال ۱۴۰۵ ممكن است و تا آن زمان شيوه فعلي پابرجا خواهد بود. ستاد علم و فناوري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه مصوبه سياست‌ها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش دانشجويان، با هدف تقويت عدالت آموزشي و كاهش استرس داوطلبان، دومين سال اجراي خود را پشت سر گذاشت.

ستاد علم و فناوري شوراي عالي انقلاب فرهنگي با تاكيد بر اينكه مصوبه سياست‌ها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش دانشجويان اين شورا اجرايي خواهد شد، تاكيد كرد؛ هرگونه تغيير در نحوه برگزاري آزمون‌ها تنها از سال ۱۴۰۵ ممكن است و تا آن زمان شيوه فعلي پابرجا خواهد بود. ستاد علم و فناوري دبيرخانه شوراي عالي انقلاب فرهنگي طي اطلاعيه‌اي اعلام كرد كه مصوبه سياست‌ها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش دانشجويان، با هدف تقويت عدالت آموزشي و كاهش استرس داوطلبان، دومين سال اجراي خود را پشت سر گذاشت. طبق تبصره ۱ ماده ۲ اين مصوبه، هرگونه تغيير در نحوه برگزاري آزمون‌ها تنها از سال ۱۴۰۵ ممكن است و تا آن زمان شيوه فعلي پابرجا خواهد بود. در اطلاعيه اين شورا آمده است؛ مصوبه سياست‌ها و ضوابط ساماندهي سنجش و پذيرش متقاضيان ورود به آموزش عالي و اصلاح و تكميل آنكه در تاريخ 15/4/1400، 5/11/1400 و 17/3/1401 به تصويب رسيده است، دومين سال اجراي خود را پشت سر گذاشت و مبناي پذيرش دانشجويان جديد در نظام دانشگاهي كشور است. بر اساس تبصره ۱ ماده ۲ مصوبه سنجش و پذيرش، هرگونه تغيير در شيوه سنجش و پذيرش داوطلبان ورود به آموزش عالي نيازمند اطلاع‌رساني پيش از پايان شهريور هر سال است. لذا محققاً هيچ گونه تغييري در نحوه برگزاري امتحانات نهايي و آزمون تخصصي در سال ۱۴۰۴ ايجاد نخواهد شد و همچنان، مصوبه مذكور تعيين‌كننده چارچوب سنجش و پذيرش خواهد بود.

لازم به ذكر است كه بر اساس وظيفه ذاتي شوراي عالي انقلاب فرهنگي، ارزيابي اثرات علمي و اجتماعي مصوبه سنجش و پذيرش و ميزان تحقق اهداف اصلي و مترقي آن، شامل بازگرداندن جايگاه  واقعي معلم و مدرسه در نظام تعليم و تربيت، افزايش عمق يادگيري دانش‌آموزان، گسترش عدالت آموزشي به معناي افزايش دسترسي داوطلبان كمتر برخوردار به امكانات تحصيلي دانشگاهي و كاهش استرس و اضطراب داوطلبان آزمون سراسري كه پيش از اين سرنوشت آنها در يك آزمون چندساعته تعيين مي‌شد،  به‌طور پيوسته از طريق ستاد علم، فناوري و نوآوري شوراي عالي صورت مي‌پذيرد و گزارش آن در اختيار شوراي عالي انقلاب فرهنگي و اعضاي آن قرار خواهد گرفت تا در خصوص حسن اجراي آن اطمينان حاصل گردد و نسبت به تكميل، تقويت و اصلاحات لازم تصميم‌گيري شود كه اين كار در برنامه ستاد علم، فناوري و نوآوري شوراي عالي قرار دارد. با اين وجود، با توجه به تبصره ۱ ماده ۲ مصوبه سنجش و پذيرش در هرگونه تغيير احتمالي تنها از سال ۱۴۰۵ به بعد قابل اجرا خواهد بود  و در زمان مقتضي به اطلاع عموم نيز خواهد  رسيد.