«تعادل» بررسي مي‌كند

فرار به جلوي نتانياهو لبنان؛ دروازه بهشت يا دوزخ بي‌بي

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۰۱:۰۶:۱۰
|
کد خبر: ۳۲۲۰۷۷

رژيم اسراييل در آستانه اولين سالگرد شكست در عمليات توفان‌الاقصي جنگ جديدي را اين‌بار در شمال فلسطين اشغالي تدارك مي‌بيند.  اينكه چرا بايد در آستانه يك سالگي عمليات نظامي اسراييل در نوار غزه و درحالي كه به اذعان اكثر قريب به اتفاق كارشناسان اسراييلي، ارتش اين رژيم به هيچ يك از اهداف اعلام شده نتانياهو دست پيدا نكرده، بايد جنگ ديگري را آن‌هم با طرفي كه حدود 20 سال پيش از آن شكست سختي خورده، آغاز كند پرسش‌ها و ابهامات مختلفي وجود دارد.

سيدعماد حسيني| رژيم اسراييل در آستانه اولين سالگرد شكست در عمليات توفان‌الاقصي جنگ جديدي را اين‌بار در شمال فلسطين اشغالي تدارك مي‌بيند.  اينكه چرا بايد در آستانه يك سالگي عمليات نظامي اسراييل در نوار غزه و درحالي كه به اذعان اكثر قريب به اتفاق كارشناسان اسراييلي، ارتش اين رژيم به هيچ يك از اهداف اعلام شده نتانياهو دست پيدا نكرده، بايد جنگ ديگري را آن‌هم با طرفي كه حدود 20 سال پيش از آن شكست سختي خورده، آغاز كند پرسش‌ها و ابهامات مختلفي وجود دارد.  مراكز تصميم‌گيري در اسراييل درحالي گزينه افزايش تنش در مرزهاي شمالي (فلسطين اشغالي) را از چند روز پيش برگزيدند كه درگيري بين دو طرف از روز 8 اكتبر يعني يك روز بعد از عمليات توفان‌الاقصي آغاز شده بود.  با نگاهي به عملكرد ارتش اسراييل طي يك سال گذشته در نوار غزه شاهد آن هستيم كه مراكز تصميم‌گيري در اسراييل و به ويژه شخص نتانياهو برنامه مدوني را نه براي شكست حماس (آن‌گونه كه اعلام و ادعا مي‌كند) يا آزادي اسراي اسراييلي بلكه براي ويران كردن حداكثري اين منطقه و قتل عام هر چه بيشتر ساكنان آن به اجرا گذاشته است. 

به گفته يكي از روساي سابق موساد، اگر نتانياهو واقعا به دنبال آزادي اسرا بود، مي‌توانست همان روز 8 اكتبر ابتدا با حماس به توافق مي‌رسيد و بعد از آزادي اسرا هر بلايي كه مي‌خواست بر سر حماس وارد مي‌كرد. 

باتوجه به اين اظهارنظر، مي‌توان نتيجه‌گيري كرد كه اسراييل امروز از وجود اسراي خود در نوار غزه به عنوان بهانه‌اي براي با خاك يكسان كردن كامل اين منطقه و قتل عام حداكثري ساكنان آن استفاده كرده و به تعبيري با خرج كردن يكصد و اندي اسير اسراييلي زمينه تبديل كردن نوار غزه به منطقه‌اي غيرقابل سكونت براي فلسطينيان را فراهم كند.  اين درحالي است كه برنامه‌هايي براي تكرار اين پروژه در جنوب لبنان هم دراختيار دارد، پروژه‌اي كه سال‌ها قبل هم آن را به اجرا گذاشته اما شكست خورده بود اما ظاهرا سوداي تكرار اجراي آن را مجددا در سر مي‌پروراند.  از سوي ديگر برخي تحليلگران هم بر اين باورند آنچه در لبنان در سالگرد 7 اكتبر شاهد آن هستيم، فرار به جلوي نتانياهو براي گريز از موج انتقاداتي است كه به ‌طور حتم در اين مدت به نقطه اوج خود خواهد رسيد تا خود را طوري نشان دهد كه گويي از هر تلاشي براي بسط امنيت در شمال (فلسطين اشغالي) براي شهرك‌نشينان ساكن اين منطقه فروگذاري نمي‌كند. 
شايد نتانياهو بيش از هر فرد ديگري در اين جهان اطمينان دارد كه دستاورد خاصي از غزه عايدش نخواهد شد، از اين‌رو ارزش قمار خود را افزايش داده است، شايد بتواند اين‌بار با ترور تمامي رهبران رده اول حزب‌الله و تخريب هر چه بيشتر ضاحيه جنوبي بيروت توافق آتش‌بس با حزب‌الله را به عنوان موفقيت و پيروزي براي خود به تصوير بكشد. امري كه گمان نمي‌رود حداقل در كوتاه‌مدت آينده قابليت تحقق داشته باشد، به خصوص كه امروز ديگر معضل يك‌ساله نتانياهو جنبه منطقه‌اي پيدا كرده و به سوي بين‌المللي شدن هم پيش مي‌رود.