بورس  به  دنبال  روزهاي  خوش
«تعادل» روند بازار سهام را بررسي مي‌كند

بورس به دنبال روزهاي خوش

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۰۱:۲۱:۰۳
|
کد خبر: ۳۲۲۰۸۸

ربرخلاف اولين هفته مهر ماه كه بورس تهران روزهاي بسيارپر رونقي داشت؛ هفته دوم سراسر تنش و استرس بود و بازار با روند منفي روبه رو شد. در اين هفته با وجود محدوديت دامنه نوسان شاهد خروج نقدينگي و اصلاح شاخص بوديم و همين عوامل باعث سقوط ارزش معاملات بازار سرمايه شد.

برخلاف اولين هفته مهر ماه كه بورس تهران روزهاي بسيارپر رونقي داشت؛ هفته دوم سراسر تنش و استرس بود و بازار با روند منفي روبه رو شد. در اين هفته با وجود محدوديت دامنه نوسان شاهد خروج نقدينگي و اصلاح شاخص بوديم و همين عوامل باعث سقوط ارزش معاملات بازار سرمايه شد.

كشور طي 10 روز گذشته شاهد اتفاقات و تحولات بسيار مهمي بود كه با حمله اسراييل به لبنان آغاز شد و در اين حمله سيدحسن نصر‌الله، دبيركل حزب سياسي حزب‌الله لبنان به شهادت رسيد و پس از آن ايران در حمله‌اي هوايي پاسخ جنايات اسراييل را داد.

اين حمله موشکی يا وعده صادق 2 باعث شد كه بازارهاي مالي درحال دفاعي فرو بروند و به نوعي تغيير شرايط بدهند. بازارهاي مالي در ايران نيز همين شرايط را داشتند، شبانه و در ساعات نبود معاملات شاهد افزايش قيمت‌ها بوديم؛ اما زماني كه معاملات آغاز شد بازارها آرامش و تقريبا حالت دفاعي معامله كردند تا دچار زيان سنگين نشوند.

فشار تنش‌ها باعث شده روند بورس نزولي شود و اگر اين روند ادامه‌دار باشد شاهد خروج اعتماد از بازار سرمايه خواهيم بود. به عقيده كارشناسان عامل اصلي اين افت‌هاي پي‌درپي را بايد فراتر از معادلات اقتصادي و در تنش‌هاي سياسي و توفان‌هاي بين‌المللي ديد كه همچون زلزله‌اي بي‌وقفه، بنيان‌هاي لرزان بازار را از تعادل خارج مي‌كند. وقايع اخير در لبنان، تنها يكي از حلقه‌هاي اين زنجيره ناگوار بود كه به طرز غيرمنتظره‌اي بار ديگر سهامداران ايراني را به وحشت انداخت. چنين رويداد‌هايي به جاي آنكه با تحليل‌هاي منطقي و استراتژي‌هاي بلندمدت هضم شوند، به آتش واكنش‌هاي هيجاني دامن زده و قيمت‌ها را مثل برگ‌هاي خشك در باد به اين سو و آن سو مي‌برد. اين موج‌هاي شوك‌آور، ديگر نه اتفاقي نادر، بلكه بخشي از روال آشناي بازار شده‌اند؛ گويا بازار سهام ايران هر بار از سقوطي تازه استقبال مي‌كند.

فشار جنگ و تنش در منطقه باعث شده كه بازار سرمايه نتواند شرايط خوبي را تجربه كند و هر روز شاهد سرخ پوشي، زيان‌سازي و عدم ورود نقدينگي به اين بازار باشيم. درحال حاضر بورس نتوانسته با اين ريسك سيستماتيك كنار بياييد و همچنان بازار سهام قابليت هضم وقايع و ريسك‌هاي سيستماتيك را ندارد و نسبت به موضوعات واكنش بسيار سري نشان مي‌دهد، به همين علت مسوولان امر در شرايط خاص در وهه اول دامنه نوسان را محدود مي‌كنند تا فروش و ريزش بسيار سنگين جلوگيري شود و پس از به فكر راهكار هستند.

محدود كردن دامنه نوسان يك راهكار موقت است و نمي‌تواند بازار سرمايه را از چاله نجات بدهد و براي نجات بورس از چاله بايد راهكارهاي بهتري انديشه شود. مسوولان طي چهارسال اخير بهترين راهكار براي نجات بازار سرمايه را محدود كردن دامنه نوسان بيان مي‌كردند؛ اما محدوديت دامنه نوسان نيز پاسخگو نبود و بازار سرمايه شرايط بدي را تجربه كرد و در نتيجه بهتر است در روزهاي تلخ مسوولان امر يك راهكار بهتري براي بازار سهام داشته باشند.

با وجود اين روند منفي همچنان شاهد مخابره سيگنال مثبت به بازار هستيم و انتظار مي‌رود كه بورس تهران هفته آينده شرايط بهتري را تجربه كند؛ چراكه قيمت دلار نيمايي به 46 هزار و 580 تومان رسيده و در اين مدت افزايش بسيار خوبي را تجربه كرده تا به دلار بازار آزاد برسد و اگر اين روند ادامه‌دار باشد مي‌توان صورت مالي بورس را طي ماه‌هاي آتي بسيار درخشان ديد.

در مجموع مي‌توان گفت كه اگر فشار جنگ و تنش‌هاي ايجاد شده از روي بورس برداشته شود، با توجه به تغييرات پيش آمده از جمله افزايش نرخ ارز نيمايي مي‌توان انتظار داشت كه بازار سهام در ميان مدت رشد خوبي داشته باشد و شاهد افزايش حجم معاملات و ورود نقدينگي با حجم بالا به تالار شيشه‌اي معاملات باشيم.

 

بورس در يك نگاه

بورس تهران در هفته‌اي كه گذشت بازدهي منفي داشت و شرايط بدي براي سهامداران برجاي گذاشت. چهارشنبه هفته گذشته شاخص كل بورس تهران روي عدد دو ميليون و 155 هزار واحدي بود و اين هفته به عدد دو ميليون و 114 هزار واحدي رسيد و بازدهي منفي 1.8 درصدي داشت. همچنين شاخص كل هم وزن هفته گذشته روي عدد 706 هزار و 998 واحد بود در پايان معاملات اين هفته نيز به رقم 700 هزار و 402 واحدي رسيد. و كمتر از يك درصد يعني معادل 0.9 درصد كاهش را تجربه كرد.

كاهش حجم معاملات، ميانگين ارزش معاملات خرد سهام، حق تقدم و صندوق‌هاي سهامي را نيز پايين آورد؛ به‌طوري كه ميانگين هفتگي اين رقم از دو هزار و 533 ميليارد تومان عبور كرده است. تراز پول حقيقي هفتگي را منفي شد و طي پنج روز كاري بيش از 4 هزار و 200 ميليارد تومان پول حقيقي از سهام، حق تقدم و صندوق‌هاي سهامي خارج شده است. اين روند در روز يكشنبه وخيم‌تر از ساير روزهاي هفته بود و بيش از يك همت پول از بورس خارج شده بود.

 

بورس كالا د ر هفته‌اي كه گذشت

آمار معاملات بازار فيزيكي بورس كالاي ايران نشان مي‌دهد در در دومين هفته مهرماه بالغ بر ۲.۸ ميليون تن انواع كالا و محصول به ارزش ۳۳.۲ هزار ميليارد تومان معامله شد همچنين ارزش معاملات ۱۰ شركت برتر به ۱۴.۲ هزار ميليارد تومان رسيد.

برترين‌هاي بورس كالاي ايران در در دومين هفته مهرماه براساس ارزش فروش شركت‌ها در بازار فيزيكي به شرح زير است: ملي صنايع مس ايران با معامله ۵ هزار و ۵۴۵ تن سولفور موليبدن، اكسيد موليبدن، كنسانتره و انواع مس به ارزش ۲ هزار و ۷۹۵ميليارد تومان در رتبه نخست ايستاد.

معدني و صنعتي گهرزمين با فروش ۳۸۵ هزار تن كنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش ۲ هزار و ۳۶ ميليارد تومان دوم شد. فولاد هرمزگان جنوب با فروش ۶۰ هزار تن تختال به ارزش هزار و ۳۱۸ ميليارد تومان سوم شد.

فولاد خوزستان با فروش ۶۶ هزار و ۲۲۰ تن آرگون، آهن اسفنجي؛ تختال و شمش بلوم و ثبت ارزش هزار و ۲۸۰ ميليارد تومان چهارم شد. پالايش نفت بندرعباس با فروش ۷۳ هزار تن سلاپس واكس، لوب كات و وكيوم باتوم به ارزش هزار و ۲۵۸ ميليارد تومان در جايگاه پنجم ايستاد.

جهان فولاد سيرجان با فروش ۶۱ هزار تن آرگون، آهن اسفنجي، شمش بلوم و ميلگرد به به ارزش ۹هزار و ۱۹۶ميليارد تومان رتبه ششم را به خود اختصاص داد. ذوب آهن اصفهان با فروش ۳۷ هزار و ۷۵۶ تن تيرآهن و ميلگرد به ارزش هزار و ۱۶۵ ميليارد تومان تومان هفتم شد.

فولاد مباركه اصفهان با معامله ۳۲ هزار تن آرگون و ورق به ارزش هزار و ۱۴۶ ميليارد تومان هشتم شد. پالايش نفت اصفهان ۵۵ هزار تن لوب كات و وكيوم باتوم به ارزش هزار و ۴۱ ميليارد تومان فروخت و نهم شد. معدني و صنعتي گل گهر نيز با معامله ۱۹۰ هزار تن كنسانتره و گندله سنگ آهن به ارزش هزار و ۳۱ ميليارد تومان دهم شد.