رشد ۱۷۹ درصدي سرمايه‌گذاري صندوق‌ها

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۰۱:۲۶:۲۴
|
کد خبر: ۳۲۲۰۹۲

بر اساس داده‌هاي بورس تهران؛ مجموع يونيت هلدرهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در ۷ سال گذشته يعني بازه زماني سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ به ميزان ۱۷۹ درصد رشد داشته است. داده‌هاي آماري بورس تهران گوياي اين است كه مجموع دارندگان واحدي (يونيت هلدرهاي) صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ با رشد ۱۷۹ درصدي روبه‌رو بوده است.

بر اساس داده‌هاي بورس تهران؛ مجموع يونيت هلدرهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري در ۷ سال گذشته يعني بازه زماني سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ به ميزان ۱۷۹ درصد رشد داشته است. داده‌هاي آماري بورس تهران گوياي اين است كه مجموع دارندگان واحدي (يونيت هلدرهاي) صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از سال ۱۳۹۶ تا ۱۴۰۲ با رشد ۱۷۹ درصدي روبه‌رو بوده است. بر اين اساس، مجموع يونيت هولدرهاي صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري از ۲ ميليون و ۲۲۷ هزار و ۶۲۵ نفر در سال ۹۶ به ۶ ميليون و ۲۲۴هزار و ۲۴ نفر در سال ۱۴۰۲ رسيده است. از سويي ديگر، مجموع يونيت هلدرهاي صندوق‌هاي مشترك قابل معامله شامل (اوراق بهادار درآمد ثابت، مختلط و در سهام) در سال ۹۶ معادل ۲ ميليون و ۲۲۷ هزار و ۶۲۵ نفر، در سال ۹۷ معادل ۲ ميليون و ۱۴۱ هزار و ۵۶۱ نفر، در سال ۹۸ معادل ۲ ميليون و ۱۹۰ هزار و ۳۶۳ نفر، در سال ۹۹ معادل ۴ ميليون و ۹۲۸ هزار و ۳۶۸ نفر، در سال ۱۴۰۰ معادل ۴ ميليون و ۸۵۵ هزار و ۸۵۳ نفر، در سال ۱۴۰۱ معادل ۴ ميليون و ۶۹۱ هزار و ۳۸ نفر بوده است.

بر اساس سامانه جامع اطلاعات مشتريان، همچنين در سال ۱۴۰۲، يك ميليون و ۵۰۰ هزار نفر اشخاص حقيقي و ۱۳ هزار و ۹۹۳ نفر اشخاص حقوقي در صندوق‌هاي ETF سرمايه‌گذاري كرده‌اند. به بياني ديگر، دراين بازه زماني مجموع يونيت هلدرهاي صندوق‌هاي ETF به يك ميليون و ۵۳۲ هزار و ۹۸۶ نفر رسيده است. داده‌هاي بورس تهران حاكي از آن است كه روند افزايشي يونيت هلدر صندوق‌ها از سال ۹۹ آغاز شده و در سال ۱۴۰۲ به بالاترين ميزان رسيده است. مقايسه صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري قابل معامله و سرمايه‌گذاري مشترك حاكي از آن است كه رشد سرمايه‌گذاران در صندوق‌هاي سهامي قابل معامله به مراتب بيشتر از صندوق‌هاي سهامي مشترك بوده است. به بيان ديگر، سرمايه‌گذاران براي حضور غيرمستقيم در بازار سهام، صندوق‌هاي قابل معامله سهامي را به صندوق مشترك سهامي ترجيح داده‌اند. به نظر مي‌رسد، اين امر به دليل دسترسي راحت‌تر به صندوق‌هاي قابل معامله در مقايسه با صندوق‌هاي سرمايه‌گذاري  مشترك  باشد.