تهيه 83 درصد ملزومات ناوگان دريايي از داخل كشور
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ۱۴۳ فروند انواع شناور ناوگان ملي گفت: ۸۳ درصد از ملزومات مورد نياز ناوگان از داخل تهيه و تامين شده است. به گزارش تسنيم، محمدرضا مدرسخياباني اظهار كرد: در مجمع فوقالعاده گروه كشتيراني با همكاري و همراهي سهامداران، از محل سود انباشته شركت افزايش سرمايه 43 درصدي گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد و بر اين اساس، سرمايه ثبتي اين شركت به هشت هزار و 250 ميليارد تومان افزايش يافته است.
مديرعامل كشتيراني جمهوري اسلامي ايران با اشاره به ۱۴۳ فروند انواع شناور ناوگان ملي گفت: ۸۳ درصد از ملزومات مورد نياز ناوگان از داخل تهيه و تامين شده است. به گزارش تسنيم، محمدرضا مدرسخياباني اظهار كرد: در مجمع فوقالعاده گروه كشتيراني با همكاري و همراهي سهامداران، از محل سود انباشته شركت افزايش سرمايه 43 درصدي گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران به ثبت رسيد و بر اين اساس، سرمايه ثبتي اين شركت به هشت هزار و 250 ميليارد تومان افزايش يافته است. او با بيان اينكه گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، رتبه هجدهم در ميان شركتهاي بزرگ كانتينري دنيا را به خود اختصاص داده، افزود: گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران، رتبه 22 را در ميان 100 شركت برتر كشور بر اساس ارزيابي سازمان مديريت صنعتي دارد و هماكنون21 درصد سهم حملونقل بار داخلي برعهده اين ناوگان است. مدرسخياباني سال 2024 ميلادي را سالي بسيار سخت براي صنعت حمل و نقل دريايي جهان توصيف و تصريح كرد: در اين سال نرخ حمل بار كانتينري در دنيا با 57 درصد كاهش مواجه بوده و هماكنون نيز با كاهش مجدد قيمت حمل بار در بازارهاي جهاني مواجه هستيم. مديرعامل گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران ادامه داد: ميانگين قيمت حمل كانتينري كالاهاي وارداتي 52 درصد كاهش داشته است و در حوزه صادرات نيز با كاهش قيمت حمل مواجه بودهايم؛ ضمن اينكه قيمتهاي حمل جهاني در بخش حمل فله نيز با كاهش و نوسان مواجه است.
مدرس خياباني اضافه كرد: با اين حال ميزان حمل كالاها به لحاظ وزني در گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران نسبت به سال 1401 حدود 7 دهم درصد افزايش داشته و به 26 ميليون و 500 هزار تن كالا در سال گذشته رسيد.
رشد 14 درصدي حمل بار كانتينري
مديرعامل گروه كشتيراني رشد حمل بار كانتينري ناوگان ملي كشتيراني جمهوري اسلامي ايران در سال 1402 را 14 درصد اعلام كرد و گفت: همزمان در بخش حمل فله، با كاهش 8 درصدي مواجه بوديم كه البته در اين بخش به دليل اينكه برخي كشتيها به صورت كاپوتاژي اجاره داده شدهاند، تفاوتي در ميزان درآمد ايجاد نشده است.
او در خصوص سرمايه انساني شركت اظهار كرد: آموزش نيروي انساني يكي از اساسيترين موضوعاتي است كه در دستوركار گروه كشتيراني قرار دارد و به همين منظور در حالي كه در سال 1398 حدود 700 نفر دريانورد خارجي روي ناوگان ملي فعال بودهاند، امروز خوشبختانه تمام دريانوردان شاغل روي ناوگان ايراني هستند.
مدرس خياباني همچنين تعداد شناورهاي گروه كشتيراني را 143 فروند انواع شناور كانتينربر، فلهبر، چندمنظوره و حمل كالاي عمومي، تانكر و ... اعلام كرد و افزود: با خريد كانتينرهاي تازه، تعداد كانتينرها در ناوگان هماكنون به 206 هزار دستگاه رسيده كه ماموريت حمل كالا را انجام ميدهند.
او با بيان اينكه در حوزه حملونقل تركيبي نيز در حال حاضر با سفارش ساخت و خريد از توليدكنندگان داخلي تعداد 1558 دستگاه واگن در انواع مختلف در ناوگان در حال فعاليت هستند، اظهار كرد: از اين رهگذر و با استفاده از واگنهاي تانكر اين امكان فراهم شده كه تمام سوخت مورد نياز ناوگان، توليد شده از سوي پالايشگاههاي داخلي، به بنادر جنوبي حمل شود همچنين با كسب مجوز صدور بارنامههاي بينالمللي ريلي امكان براي انتقال و حمل كالا به صورت DOOR TO DOOR نيز بيش از پيش فراهم شده است.
مديرعامل گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران يكي از دستاوردهاي مهم اين گروه در حوزه بازار حملونقل دريايي را استمرار فعاليتها به رغم همه تحريمها ارزيابي كرد و گفت: در حال حاضر در حوزه حمل كالا با هيچ مشكي مواجه نيستيم و امكان حمل كالا از هر نقطه دنيا به كشور و بالعكس وجود دارد.
مدرس خياباني تصريح كرد: توسعه كريدور شمال-جنوب يكي از رويكردهاي مهم اقتصادي كشور است كه به همين منظور گروه كشتيراني فعاليتهاي خود را در بندر شهيدبهشتي چابهار آغاز كرده كه در اين خصوص 5.5 هكتار زمين در اين بندر براي انجام خدمات تخليه و بارگيري در حال آمادهسازي و تجهيز است. سال گذشته نيز حدود 66 هزار TEU كانتينر در چابهار تخليه و بارگيري شد، امسال اين رقم به 100 هزار TEU كانتينر خواهد رسيد.
او توسعه ناوگان را يكي از مهمترين برنامهها و اولويت اول اين گروه طي سالهاي آتي دانست و اضافه كرد: در اين حوزه اقدامات ارزشمندي صورت گرفته است براي مثال يكي از شناورهايي كه بايد بهطور كامل اسقاط و از رده خارج ميشد با تلاش همكاران گروه در بخش توسعه ناوگان با تمهيدات و شرايط خاص و پيچيدهاي تعمير شد و به عنوان يك شناور نو به ناوگان بازگشت و مشغول به كار شد. مدرس خياباني استفاده حداكثري از ظرفيت داخل براي تعميرات ادواري، همكاري با شركتهاي دانش بنيان براي توليد ملزومات ناوگان، سامانههاي هوشمندسازي و پايشگري مصرف سوخت را از ديگر اقدامات گروه كشتيراني در راستاي توسعه ناوگان دانست.
مديرعامل گروه كشتيراني جمهوري اسلامي ايران همچنين به انعقاد قرارداد ساخت 12 شناور با شركتهاي داخلي اشاره كرد و گفت: گروه كشتيراني بر تامين حداكثري نيازهاي خود از توليدات داخلي تاكيد دارد كه به همين منظور بيش از 83 درصد از ملزومات مورد نياز ناوگان از داخل تهيه و تامين شده است، ضمن اينكه به روزآوري تجهيزات مورد نياز ناوگان، تامين كانتينر و كانتينر يخچالي از داخل و خريداري كشتيسازي اروندان همگي در راستاي حمايت از صنايع داخلي بوده است.
به گفته او افزايش ظرفيت و جوانسازي ناوگان در شركت كشتيراني درياي خزر با ورود 8 فروند شناور و افزايش ظرفيت حمل از 95 به 123 هزار تُن و همچنين سفارش ساخت چندين شناور جديد از اقدامات انجام شده در اين بخش بوده است.
مدرس خياباني با بيان اينكه با حمايت سهامداران توانستيم مجوز دريافت تسهيلات از صندوق توسعه ملي براي توسعه ناوگان را دريافت كنيم، افزود: اميدواريم با كمك بانكهاي عامل از اين امكان فراهم شده براي كاهش اساسي عمر ناوگان و توسعه ناوگان بهره ببريم.
مدرس خياباني تاكيد كرد: به دنبال كاهش عمر ناوگان هستيم كه به همين منظور تلاش ميكنيم تا هم از طريق شركتهاي داخلي و هم شركتهاي خارجي كشتيهاي جديدي به ناوگان اضافه كنيم و طي ده سال ميانگين سن ناوگان را به زير ده سال برسانيم، چون عمر ناوگان كشتيراني در حال حاضر 19 سال است؛ اما اين نيازمند تامين به موقع منابع مالي و همراهي همه سهامداران است.