ابداع پارچه‌اي كه دمايش به دلخواه كاربر تغيير مي‌كند

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۰۱:۴۱:۳۰
|
کد خبر: ۳۲۲۱۰۶

اين ماده جديد اجازه عبور جريان هوا را مي‌دهد و مي‌تواند به راحتي تميز شود و حتي در پارچه‌هاي انعطاف‌پذير مختلف گنجانده شود. اين پارچه به شكلي طراحي شده است تا كاربر را در هر آب و هوايي راحت نگه دارد. يك پارچه الهام گرفته از خواص چشمگير تغيير رنگ پوست ماهي مركب با نيازهاي دمايي كاربر سازگار مي‌شود.

اين ماده جديد اجازه عبور جريان هوا را مي‌دهد و مي‌تواند به راحتي تميز شود و حتي در پارچه‌هاي انعطاف‌پذير مختلف گنجانده شود. اين پارچه به شكلي طراحي شده است تا كاربر را در هر آب و هوايي راحت نگه دارد. يك پارچه الهام گرفته از خواص چشمگير تغيير رنگ پوست ماهي مركب با نيازهاي دمايي كاربر سازگار مي‌شود. محققان دانشگاه كاليفرنيا در ايروين اكنون راهي براي توليد ماده‌اي يافته‌اند كه مي‌توان دماي آن را تنظيم كرد. اين ماده جديد اجازه عبور جريان هوا را مي‌دهد و مي‌تواند به راحتي تميز شود و حتي در پارچه‌هاي انعطاف‌پذير مختلف گنجانده شود.

اين پارچه به شكلي طراحي شده است تا كاربر را در هر آب و هوايي راحت نگه دارد. جالب اينجاست كه اين پارچه جديد از خواص چشمگير تغيير رنگ پوست ماهي مركب الهام گرفته است. آلون گورودتسكي (Alon Gorodetsky) نويسنده اين مطالعه گفت: پوست ماهي مركب پيچيده است و از چندين لايه تشكيل شده است كه با هم كار مي‌كنند تا نور را دستكاري كنند و رنگ و طرح كلي حيوان را تغيير دهند. وي افزود: برخي از اين لايه‌ها حاوي اندام‌هايي به نام كروماتوفورها هستند كه بين حالت‌هاي منبسط و منقبض شده (در اثر فعاليت ماهيچه‌ها) تغيير مي‌كنند تا نحوه انتقال و انعكاس نور مرئي پوست را تغيير دهند. اين ماده كامپوزيتي به همان روشي كه دوربين‌هاي حرارتي كار مي‌كنند، بر اساس طيف فروسرخ كار مي‌كند. هنگامي كه دماي بدن افراد افزايش مي‌يابد، مقداري از گرماي خود را به صورت تشعشع فروسرخ نامرئي منتشر مي‌كند. اين لباس طوري طراحي شده است كه دماي خود را بر اساس گرماي بدن پوشنده تنظيم كند. اين پارچه مجهز به ويژگي‌هاي تنظيم‌كننده حرارت است كه مي‌توان آن را دستكاري كرد. اين ويژگي‌ها به آن اجازه مي‌دهند تا خواص خود را در پاسخ به تشعشعات فروسرخ تغيير دهد و با تنظيم خواص آن مي‌توان به‌طور موثر دماي بدن پوشنده را كنترل كرد. اين ماده از يك پايه پليمري پوشيده شده با تكه‌هاي كوچك مسي تشكيل شده است و هنگامي كه كشيده مي‌شود، اين جزاير مسي از يكديگر جدا مي‌شوند و اين تغيير در آرايش جزاير مسي بر نحوه تعامل مواد با نور فروسرخ تأثير مي‌گذارد و خواص حرارتي آن را تنظيم مي‌كند. گورودتسكي مي‌گويد: مواد كامپوزيت پيشرفته ما اكنون فرصت‌هايي را براي بيشتر كاربردهاي پوشيدني فراهم مي‌كند، اما ممكن است به ويژه براي لباس‌هاي مخصوص هواي سرد مانند كاپشن‌هاي اسكي، جوراب‌هاي حرارتي، دستكش‌هاي عايق و كلاه‌هاي زمستاني مناسب باشد.