مداخله  بزرگ  ارزي!
افزايش قيمت در بازار ارز ادامه دارد؟/ فعالان اقتصادي پاسخ مي‌دهند

مداخله بزرگ ارزي!

۱۴۰۳/۰۷/۱۴ - ۰۱:۴۴:۴۶
|
کد خبر: ۳۲۲۱۰۸

اخبار مربوط به تنش‌هاي خاورميانه و حمله هوايي ايران به رژيم صهيونيستي، دلار و ساير بازارها را در فاز صعودي قرار داد. در شرايطي كه اخبار سياسي حكايت از احتمال افزايش درگيري‌ها دارد، اما پس از تاكيد رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران درباره كنترل بازارها، كانال ۶۳ هزار توماني را از دست داد و كاهشي شد.

تعادل |

اخبار مربوط به تنش‌هاي خاورميانه و حمله هوايي ايران به رژيم صهيونيستي، دلار و ساير بازارها را در فاز صعودي قرار داد. در شرايطي كه اخبار سياسي حكايت از احتمال افزايش درگيري‌ها دارد، اما پس از تاكيد رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران درباره كنترل بازارها، كانال ۶۳ هزار توماني را از دست داد و كاهشي شد. بر همين اساس، التهاب بازار ارز در معاملات پشت خطي نيز تا حد زيادي كاهش يافت. البته خبرگزاري تسنيم در اين رابطه اعلام كرده كه بانك مركزي در حال برنامه‌ريزي يك مداخله بزرگ است و ۱۰۰ ميليون درهم نيز براي اين منظور در روز‌هاي آتي به بازار تزريق مي‌شود. معامله‌گران و فعالان اقتصادي هم اميدوارند قيمت دلار در گشايش معاملات نقدي بازارها در روز شنبه با كاهش روبرو شود و در قيمتي منطقي قرار گيرد. برخي از اعضاي اتاق بازرگاني ايران درباره وضعيت اينكه آيا نرخ دلار بر مي‌گردد يا خير مي‌گويند: با توجه به تجارب قبلي و عملكرد مطلوب بانك مركزي در مديريت بازار ارز، اين‌بار هم نوسانات هيجاني مهار خواهد شد. به گفته آنها، افزايش نرخ دلار به دليل تنش‌هاي سياسي موقتي است و مثل دفعات قبل فروكش مي‌كند.

 

فراز و فرود نرخ دلار

قيمت دلار در هفته دوم مهر متاثر از اخبار نامساعد سياسي در كانال 60 هزار توماني پيشروي كرد و با بازدهي ۵.۳۹ درصدي به كار خود پايان داد. اسكناس دلار در آخرين معامله روز پنجشنبه ۱۲ مهر در نيمه كانال سوم از كريدور ششم بسته شد.

اقدام نظامي ايران در مقابل ترورهاي اخير رژيم صهيونيستي در ميانه هفته گذشته، قيمت دلار را هزار تومان افزايش داد. سيگنال‌هاي نامساعد سياسي در مدت يادشده اين توانايي را داشت كه قيمت دلار را تا كريدور هفتم بالا ببرد، اما ارزپاشي سياست‌گذار مانع رشد قابل توجه در بازار ارز شد و توانست تقاضا را تا حدودي مديريت كند.

همزمان با اعلام خبر‌هاي مربوط به افزايش حضور بازارساز در بازار، قيمت‌ها در بازار‌هاي مختلف با كاهش محسوس همراه شده است. قيمت تتر نسبت به ديروز ۱۰۰۰ تومان كاهش يافته و به كانال ۶۲ هزار تومان بازگشته است. فعالان بازار پيش بيني مي‌كنند كه با كاهش قيمت تتر، بايد در ادامه روز شاهد كاهش قيمت دلار در معاملات فردايي هم باشيم. در صورت ادامه شرايط فعلي بازار ارز صبح فردا را به احتمال زياد با روند كاهشي آغاز خواهد كرد.

 

پزشكيان دستور ارزي صادر كرد

خبرگزاري تسنيم هم در اين رابطه اعلام كرده بود كه بانك مركزي هم‌اكنون در حال برنامه‌ريزي يك مداخله بزرگ است و ۱۰۰ ميليون درهم نيز براي اين منظور بناست در روز‌هاي آتي وارد بازار شود.

خبر‌هاي دريافتي بيانگر آن است كه رييس‌جمهور به محض ورود به كشور دستور ويژه‌اي براي مداخله و مراقبت در بازار‌ها صادر كرد كه طي اين دستور، همتي وزير اقتصاد و فرزين رييس‌كل بانك مركزي مامور مراقبت و ورود به بازار‌ها شدند. طي روز‌هاي اخير و همزمان با تشديد نوسانات ارزي، فعالان بازار از حضور پرقدرت بازارساز در بازار و افزايش مداخلات ارزي خبر داده بودند.

در خصوص پيش‌بيني قيمت دلار بايد در انتظار بازگشايي بازارها در روز شنبه بود. زيرا هرگونه روندي در بازار ارز به اخبار سياسي، تصميمات سياست‌گذار و روند تقاضا گره خورده است. با اين حال فعالان اقتصادي، دستور ويژه رييس‌جمهوري به وزير اقتصاد و رييس كل بانك مركزي مبني بر مديريت بازارها را سيگنالي مثبت ارزيابي كرده‌اند.

 

افزايش نرخ دلار ادامه دارد؟

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و تاجيكستان با اشاره به حمله موشكي ايران به رژيم صهيونيستي به ايسنا گفت: ‌درگيري‌هاي سياسي بين ايران و رژيم صهيونيستي هيچ اثر پايداري روي اقتصاد نمي‌گذارد؛ چون اين درگيري‌ها به امروز اختصاص ندارد و ساليان طولاني است كه شاهد چنين فعاليت‌هايي هستيم.

محمدحسين روشنك؛ افزود: اختلاف بين ايران و رژيم صهيونيستي موضوع تازه‌اي نيست، بنابراين كساني كه به خاطر اين مساله اقدام به خريد ارز و طلا و سكه كنند متضرر خواهند شد.

رييس اتاق مشترك بازرگاني ايران و تاجيكستان با اشاره به اين موضوع كه جنگي در كار نيست كه بخواهد اقتصاد و بازارهاي مالي مانند ارز را بهم بريزد، تصريح كرد: حتي در صورت ادامه‌دار بودن درگيري‌هاي موشكي بايد بگوييم كه بودجه دفاعي ربطي به بودجه كشور ندارد و براي آن برنامه‌ريزي جداگانه‌اي صورت مي‌گيرد. حمله موشكي ايران به رژيم صهيونيستي منجر به جنگ نمي‌شود و امريكا مي‌داند كه اگر با ايران وارد درگيري شود پايگاه‌هاي مختلفي كه در ساير كشورهاي منطقه دارد مورد حمله واقع مي‌شود؛ بنابراين اين درگيري ادامه ندارد و اثر بلندمدتي بر اقتصاد نخواهد گذاشت.

روشنك با تاكيد بر اينكه درگيري‌هاي سياسي از جمله عمليات وعده صادق ۲ ربطي به اقتصاد ندارد و نمي‌تواند اثري بلندمدت بر بازارهاي مالي مانند ارز بگذارد، اضافه كرد: رهبر انقلاب در زمان شهادت اسماعيل هنيه خويشتن‌داري كرد؛ اما رژيم صهيونيستي با وقاحت تمام اقدام به ترور سيدحسن نصرالله كرد، به همين منظور ايران نيز پاسخي كوبنده به اين رژيم داد، همچنين بايد بگوييم كه مشابه اين اتفاق سياسي چندين مرتبه در يكسال گذشته و از آغاز عمليات توفان الاقصي رخ داده؛ اما خوشبختانه نرخ دلار با هر شوك سياسي نوساني اندكي داشت و با گذشت زمان به كانال قبلي خود بازمي‌گشت.

 

پيش‌بيني جديد از نرخ دلار

كاظم مرتاض، عضو كميسيون اقتصاد كلان اتاق بازرگاني ايران در واكنش به عمليات وعده صادق ۲ و اقتدار بازارساز در روند مديريت با توجه به تجارب قبلي اظهار داشت: بي‌ترديد اين‌بار هم نوسانات بازار ارز فروكش خواهد كرد و اين موج هيجاني خيلي زود مهار مي‌شود. اين ادعا در حالي مطرح مي‌شود كه عملكرد دولت و بانك مركزي در تامين و تخصيص نيازهاي بازار تاكنون خوب بوده و همين موضوع اجازه نمي‌دهد نوسانات ادامه‌دار و طولاني باشد.

وي با اشاره به اتفاقات و تنش‌هاي قبلي و تاثير كوتاه‌مدت آن بر بازار گفت: اتفاقي كه رخ داده دقيقا همان تبعات مقطعي و تجربه بعد از عمليات وعده صادق ۱ است. در آن زمان نرخ ارز در كانال‌هاي تلگرامي و شبانه تا حدود ۷۰ هزار تومان نيز بالا رفت و دلالان و سودجويان اقدام به نرخ‌سازي كردند؛ اما اين فضاسازي هيجاني خيلي زود و بعد از چند روز مهار شد و قيمت ارز به سطح قبلي برگشت.

اين فعال اقتصادي با تاكيد بر اينكه مردم ناآگاه در چنين شرايطي به سادگي طعمه فريب دلالان خواهند شد، گفت: افرادي كه بدون تخصص و آگاهي، تحت تاثير اخبار منفي و فضاسازي دلالان بازار ارز قرار مي‌گيرند، بدون ترديد متضرر خواهند شد و فقط جيب نوسان‌گيران را پر خواهند كرد. بيرون آوردن سرمايه از بازارهاي ديگر و ورود ناآگاهانه به بازار ارز چيزي به جر ضرر و زيان به دنبال ندارد و فقط به از دست دادن سرمايه منتهي مي‌شود.

دلار برمي‌گردد

سيد علي حسيني، عضو اتاق بازرگاني ايران هم با توجه به تنش‌هاي منطقه، نوسانات اخير بازار ارز و جولان سوداگران و دلالان براي فريب مردم اظهارداشت: تجربيات قبلي نشان داد بانك مركزي به عنوان بازارساز با توجه به سياست‌ها و ابزارهاي خود به خوبي توان تنظيم و مديريت بازار ارز را دارد؛ در نتيجه مي‌تواند به راحتي هيجانات بازار ارز را كنترل و مهار كند و اجازه ندهد، موج هيجاني ايجاد شده از سوي دلالان براي مدت طولاني بر بازار سايه بياندازد. تجربه نشان داده اين‌بار هم قيمت دلار به زودي و مانند قبل به اعداد قبلي برمي‌گردد . او به خبرگزاري تسنيم گفته است: طبيعتا با افزايش هيجانات بازار، تقاضا براي سرمايه‌گذاري در بازار غير رسمي هم دو چندان مي‌شود كه عامل اصلي آن دلالان و نوسان گيران بازار هستند. معتقدم مردم بايد از رفتارهاي هيجاني در بازار ارز پرهيز كنند، چراكه مطمئنا با توجه به تجارب قبلي طي روزهاي آينده با آرام شدن منطقه شاهد كاهش نوسانات قيمت ارز باشيم. حسيني به نقش دلالان در بر هم زدن ثبات و آرامش بازار از طريق فضاسازي تلگرامي اشاره كرد و گفت: ايجاد هياهو و هيجان در بازار بهترين زمان براي دلالان است تا با خبرسازي در كانال‌هاي تلگرامي به نوسانات قيمت ارز دامن بزنند. زماني كه قيمت دلار در اين كانال‌ها در ساعات پاياني شب مدام در حال افزايش است، در حالي كه بازار فعاليتي در آن ساعت از شبانه روز ندارد، مشخص است كه هدف دلالان فريب مردم و برهم زدن آرامش بازار است. به گفته اين عضو اتاق بازرگاني، حتي ممكن است در قيمتگذاري شبانه كانال‌هاي تلگرامي، خريد و فروشي هم صورت نگيرد، اما باز هم ممكن است برخي از مردم فريب دلالان را بخورند و با خروج سرمايه‌هاي خود از بازارهاي رسمي و موازي به بازار ارز هجوم بياورند. به نظر من سرمايه‌گذاري در بازار ارز به خصوص در چنين شرايطي اصلا منطقي و سودآور نيست و مردم نبايد تحت تاثير هيجانات بازار قرار گيرند.